پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
زاهره سادات میرجعفری

حوزه/ رئیس اداره رصد وامدادفرهنگی حوزه علمیه گفت: طبق تحقیقات و پژوهش‌های به دست آمده، دین داری، رابطه‌ای مستقیم در کاهش آسیبهای اجتماعی دارد.

زاهره سادات میرجعفری در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه دینداری سازه ای چند بعدی است عنوان کرد:به همین دلیل دین پژوهان، در مطالعات سنجش دین داری، الگوهای گوناگونی ارائه کرده اند.
استاد دارای دکترای مطالعات زنان بیان کرد: با ظهور مدرنیته، تسلط اومانیسم و سرمایه داری، اندیشه  سکولاریسم در جهان غالب گشته و فردگرایی در دینداری گسترش یافته است.
وی تصریح کرد: طبق نظرسنجی جهانی، در سال 2012 از حدود 52000 نفر پیرامون ادراک افراد از وضعیت دینداری خود، 13 درصد مردم معتقدند که خدایی وجود ندارد، 56 درصد خود را دیندار دانسته‌اند، 23 درصد خود را دیندار ندانسته‌اند، و 5 درصد نیز گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب کرده‌اند یا جوابی نداده‌اند.
میرجعفری خاطرنشان کرد: بر همین اساس و در بین کشورهای مختلف، کشور غنا، نیجریه و ارمنستان به ترتیب با 96، 93، و 92 درصد بیشترین میزان دینداری و کشورهای چین، ژاپن و جمهوری چک به ترتیب با 47، 31، و 30 درصد بیشترین درصد عدم اعتقاد به  وجود خدا را به خود اختصاص داده اند.
وی گفت:  همچنین در این مطالعه به کاهش 9 درصدی روند جهانی دینداری از 77 درصد در سال 2005 به 68 درصد در سال 2012 اشاره شده است و درصد دینداران در بین مردان، افراد سالمند، دهکهای پایین درآمدی، و سطح تحصیلات پایینتر،  بیشتر بوده است.
رئیس اداره رصد وامدادفرهنگی حوزه علمیه ادامه داد:همچنین بر اساس یافته های تحقیقات ملی  در میان ابعاد سه گانه دین داری، اعتقادات دینی از بیش ترین میزان التزام در بین جوانان پاسخ گو برخوردار است.
وی اظهار داشت:پس از آن، به ترتیب التزام به عبادات واجب دینی، احکام فردی، احکام جمعی، اخلاق دینی و نشانه های دین داری در مراتب بعدی قرار می گیرند.
میرجعفری عنوان کرد: نتایج به دست آمده نشانگر التزام نسبتا بالای پاسخ گویان به اعتقادات دینی، اخلاق و تکالیف فردی و در مقابل التزام نسبتا پایین آنها به عبادت جمعی، احکام سیاسی، تعظیم شعائر دینی و مشارکت دینی است.
وی تصریح کرد: از نظر آماری تفاوت معناداری بین دو جنس وجود دارد و نمره دینداری کل در زنان بیشتر است، میانگین نمره کل دینداری در افراد با وضعیت تاهل مختلف بالابوده و از نظر آماری تفاوت معناداری بین دو گروه مجرد و بی‌همسر بر اثر طلاق با سایر گروهها وجود دارد و نمره دینداری در این دو گروه به طور معناداری کمتر است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: از طرفی تفاوت آماری معناداری بین گروههای سنی وجود دارد و در گروههای سنی پایین‌تر، دینداری کمتر مشاهده شده است.
وی خاطرنشان کرد: بنابر تحقیقات ملی سازمان بهزیستی در سال گذشته درمورد وضعیت دینداری جوانان شهرقم ،دینداری جوانان درقم همچنان درصد بالایی را به خود اختصاص داده اما شکل و نحوه انجام آن تغییر یافته است.
میرجعفری افزود: طبق این تحقیقات میانگین دینداری زنان نسبت مردان بالاتر بوده همچنین میانگین دینداری اخلاقی جوانان نسبت به دینداری عبادی آنان بیشتر بوده است.
وی گفت: طبق این آمار برخی اعتقادات درمیان دانشجویان در سالهای اخیر سیر نزولی داشته همچنین وضعیت دینداری در مجردها و بی همسران در اثر طلاق از متاهلین پایین تراست، این مساله در مورد وضعیت زنان مطلقه و مشکلات بسیار زیاد آنان پس از طلاق و آسیبهای اجتماعی به دنبال آن به وضوح قابل مشاهده است.
رئیس اداره رصد وامدادفرهنگی حوزه علمیه بیان کرد: مطالعات میدانی نشان داده  جوانان قمی به طور نهادینه به ارزش ها و هنجار های دینی معتقد هستند و خانواده های سالم و مذهبی که پایبندی به دین در آنهازیادتر است، دین را به طور عمقی و نهادینه شده به جوانان منتقل می‌کنند اما باتوجه به قداست شهر قم برخی ناهنجاریها در سطح شهر بخصوص در زمینه حجاب وعفاف شایسته نیست.
وی تصریح کرد: غلبه دیدگاه های فردگرایانه درهمین مساله حجاب باعث شده که بسیاری از دختران آن را مساله ای شخصی دانسته و از بعد اجتماعی آن غافل باشند.
میرجعفری عنوان کرد: تمام جامعه شناسان معتقدند که دین و اعتقادات دینی یکی از عوامل مهم در جلوگیری از انواع آسیب های اجتماعی است.اما برعکس آن هم صادق است به طوریکه مشکلات اقتصادی واجتماعی هم بر اعتقادات مردم اثر گذار بوده است.
وی اظهار کرد: براساس مشاهدات عینی در سطح شهر باید گفت شیوه های دینداری جوانان تغییر یافته و به سرعت در حال تغییر است چراکه عصر عصر ارتباطات و تحولات سریع و پیشرفته است به همین سبب برخی شیوه های رایج سنتی دینداری از نظر جوانان پسندیده نیست، برای مثال بسیاری از جوانان حوصله شنیدن وعظ های طولانی را در مراسم های مذهبی ندارند اما در شبکه های مجازی کلیپ های سخنرانی کوتاه را خوب گوش می کنند.
رئیس اداره رصد وامدادفرهنگی حوزه علمیه گفت:در عین حال درک روحیه نشاط و پویایی نسل جوان هم اهمیت دارد مثلا اکثر جوانان در مراسم اعتکاف و امام حسین(ع) و مداحی‌های پرشور شرکت کرده و تعدادشان رو به افزایش است.
وی بیان کرد: پس می‌بینیم که باید برشیوه های تبلیغ نوین و آموزش در فضای مجازی بیشتر سرمایه گذاری کرد، جوانان ترجیح می‌دهند تا خود بی‌اندیشند و تصمیم بگیرند پس باید با استدلال آنان را ترغیب به اعمال عبادی نمود، اینجاست که فقه و اجتهاد پویا باید در جهت پاسخگویی به تشنگی جوانان فعالتر گردد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha