پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام  محمد ملك زاده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: انتظار فرج به معنای انفعال و بی تفاوتی نسبت به ظلم و ستم مستکبران عالم نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که زندگی پرفراز و نشیب بشریت از دیرباز در پیکاری دائمی میان حق و باطل بوده است، اظهار داشت: در جبهه نخست، پیامبران و رهبران الهی و انسان‌های حق‌جو قرار داشته و در جبهه باطل نیز گردن کشان و سوداگران کالای باطل قرار می‌گیرند. به یقین این نبرد دیرین سرانجام با قیام بزرگ منجی عدالت‌گستر جهان، حضرت مهدی موعود(عج)، به سرانجام خواهد رسید و حق‌پرستان پیروز و باطل گرایان نیز نابود خواهند شد.

وی افزود: لازمه این امر آن است که جوامع بشری خود را برای چنین روزی مهیا سازند و لذا انتظار فرج هرگز به معنای دست روی دست نهادن و اقدام نکردن نیست، بلکه این انتظار دارای ویژگی ممتاز پویایی و ایستادگی است و انسان‌ها را به مبارزه علیه ظالمان تشویق می‌کند.

وی اضافه کرد: این انتظار یعنی ایمان به مقاومت، تواضع در برابر حق و تکبر در برابر باطل؛ یعنی نفی ارزش‌های واهی و تحقیر شوکت‌های پوچ دنیوی، چرا که انتظار فرج از نگاه ما به هیچ وجه به معنای انفعال و بی تفاوتی نسبت به ظلم و ستم مستکبران عالم نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر لزوم همبستگی و وحدت ملت های جهان برای برپایی حکومت عدل جهانی گفت: ظهور منجیِ عدالت‌گستر از معدود موضوعاتی است که از آن می‌توان در راستای پیوند قلوب و وحدت میان ملتهای آزادی‌خواه جهان (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) بهره گرفت، چرا که اعتقاد به ظهور منجی عالم بشریت در فکر عموم انسان‌های بیدار و عدالت‌جو وجود دارد.

وی افزود: ریشه این تفکر یک رشته اصول قوی و منطقی است که از سرشت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است؛ زیرا بشر فطرتاً در جستجوی رسیدن به کمال در تمام عرصه‌های زندگی است و قطعاً این کمال جز در سایه حکومت عدل توحیدی تحقق نخواهد یافت. امروزه تمام ادیان با عقاید و مذاهب گوناگون براساس مبانی اعتقادی خود به خوبی دریافته‌اند که برای حفظ انسانیت باید در انتظار روز موعودی به‌سر برند که با فرارسیدن آن، هدف نهایی و مقصد بزرگ رسالت انبیای الهی تحقق می‌یابد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: تمایل روزافزون بشرِ به ستوه‌ آمده از رنج و محنت ظلم‌ها و بیدادگری‌ها، خشونت ها، بلایا، اشغالگری و ناامنی در جهان معاصر، احساس نیاز شدید به برپایی حکومت عدل جهانی توحیدی را تقویت نموده و این خود عامل وحدتی است که جوامع بشری امروزه می‌توانند با تمسک به آن زمینه تحقق آن را فراهم سازند.

وی با اشاره به این که ‌رهایی از مشکلات جهانی در پرتو گرایش بشری به حکومت عدل جهانی است، گفت: امسال در آستانه نیمه شعبان و فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، ملتهای جهان در اوج گرفتاری‌ها و مصائب ناشی از یک عامل بیماری‌زای سراسری در جستجوی ظهور یک فریادرس واقعی و منجی جهانی قرار گرفته و مسلمین خاصه پیروان راستین اهل بیت عصمت و طهارت بی‌صبرانه در انتظار تشکیل حکومت عدالت‌محور و مشکل‌گشای مهدوی(عج) به سر می‌برند.

وی ابراز داشت: براساس روایات متعدد، قیام حضرت حجت بن الحسن العسکری(عج) رویداد بسیار مهمی است که بدون شک علیه ستمگران عالم و در جهت فراهم ساختن آسایش، آرامش و امنیت عمومی و رها نمودن بشریت محروم از ظلمتکده جهان به وقوع می‌پیوندد و حکومت آرمانی جامعه بشری را تحقق می‌بخشد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نظام‌های مدعی توسعه‌یافتگی و پیشرفت، یعنی نظام لیبرال دمکراسی غربی که برخی از طرفدارانش پس از فروپاشی نظام کمونیست، شتاب‌زده از آن با عنوان برترین و آخرین نظام سیاسی-اجتماعی در جامعه بشری یاد کردند و نظریه پایان تاریخ را مطرح ساختند، ضعف و ناتوانی خود را در مقابل یک ویروس کوچک آشکار ساخته است.

وی همچنین اضافه کرد: این نظام با خدعه و نیرنگ و داعیه بهادادن به علم و تعقل پا به صحنه سیاسی جهان معاصر گذاشت اما به‌زودی نشان داد که نه تنها از ظرفیت چندانی در به‌کارگیری نیروی تعقل و عقلانیت برخوردار نیست که تعمداً عقلانیت بشری را نیز به تعطیلی می‌کشاند و چون علم بشری را در راستای اهداف بشردوستانه به‌کار نگرفته، در این مقوله هم دستاورد موفقی نداشته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: این در حالی است که بر اساس روایات در حکومت حضرت ولی‌عصر(عج) از دو ابزار علم و عقل به نحو صحیح و تکامل یافته استفاده خواهد شد. در این ساختار حکومتی، به عقلانیت و علم، روح تازه‌ای دمیده خواهد شد و در پرتو آن، عدالت در جنبه‌های مختلف آن گسترش خواهد یافت.

وی افزود: در شعاع نور حکومت آن حضرت، جهانی ساخته خواهد شد که ظلم و جهل ریشه‌کن شده و رسم برادری و برابری در میان عالمیان برقرار خواهد شد.

این محقق در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تاریخ جوامع بشری همواره شاهد مصائب و بلایا، ظلم‌ها و بیدادگری‌های فراوان بوده، اما آتش ظلم و بیدادگری که امروزه از گوشه و کنار جهان هستی زبانه می‌کشد به گونه دیگری است. در جهان کنونی انسانیت و برادری، صلح و آرامش به‌شدت از میان اقوام بشر رخت بربسته و قدرت‌های استکباری با در اختیار گرفتن اختراعات مهیب و سلاح‌های مرگبار نسل بشریت را در معرض تهدیدهای جدی قرار داده‌اند؛ نگرانی‌ها و اضطراب ها جایگزین نشاط و شادابی‌ها شده‌اند؛ بازار فضیلت و اخلاق دچار رکود و کسادی است؛ منافع گروهی قدرتمند، سرمایه‌دار و ظالم، مصالح واقعی بشر را تهدید می‌کند، انرژی فعال انسان در جهان غرب در استخدام لذت و شهوت و در راستای تأمین منافع نظام سرمایه‌داری درآمده است.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده گفت: آن‌چه بشریت امروز را تهدید می‌کند، سلطه سیاه قدرت‌های فاسد است که با ماسک آزادی خواهی و داعیه دفاع از حقوق انسان‌ها بشریت مظلوم و مستضعفین عالم را به زیر چتر سلطه و بهره‌کشی کشانده‌اند. در این ایام حتی مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا نیز در آمریکا و غرب غالبا از طبقات محروم و سیاهپوست رقم می‌خورد و این‌ها چشم‌اندازی بسیار گذرا از وضعیت نابسامان و ظالمانه جهان کنونی است.

وی افزود: در واکنش به این همه درد و فشار، خفقان و محرومیت، فقر و پریشانی و اضطراب می‌توان به پیدایش یک روحیه انقلابی در میان ملت های جهان اشاره کرد که به‌رغم تراکم خفقان و جنایات، همچنان بیدار و امیدوار مانده‌ و زمینه تحول و انقلاب علیه ظلم و بیدادگری را در جوامع انسانی فراهم ساخته‌اند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: نکته مهمی که در این ایام به خصوص باید بر آن تأکید شود، حفظ و صیانت از گنجینه ناب اسلام محمدی(ص) و زدودن پیرایه‌ها و خرافات از آن است. ورود برخی خرافات و پیرایه‌ها در جهان امروز همانند ادعاهای خلاف واقع در موضوع مهدویت، که از دیرباز از صدر اسلام تاکنون وجود داشته نیازمند پاسخ عالمانه و محققانه است.

وی در خاتمه افزود: این شبهات گرچه در طول اعصار گذشته، پیوسته مطرح بوده و به اقتضای زمان و مکان از سوی عالمان دین پاسخ داده شده‌اند، اما امروزه با توجه به گسترش هجمه‌ها و ایجاد تنوع در آن‌ها ایجاب می‌کند که فرهیختگان و عالمان دین با تکاپویی بیش از گذشته پا در این عرصه گذارده و به پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و شبهات همت گمارند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha