جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
طلاب جهادی خوزستان

حوزه/ هم‌اکنون بیش از یک ماه است که گروه‌های تبلیغی-جهادی استان خوزستان در قالب ۳۰۰ اکیپ در ۴۰ عملیات مختلف مشغول خدمت‌رسانی به مردم و مبارزه با ویروس کرونا هستند که تنها یکی از اقدامات روزانه تولید روزانه بیش از ۲۵ هزار ماسک طبی در استان می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در ارتباط مستقیم با مردم ایران که به مناسبت ولادت با سعادت حضرت صاحب‌الزمان(عج) انجام شده بود، در بخشی از سخنانشان پیرامون اقدامات طلاب جهادی استان خوزستان سخن گفته و تصریح کردند؛ در خوزستان طلاب با تشکیل قرارگاه، حتی درون خانه های مردم را هم ضدعفونی می‌کنند. اینها نشانه عمق فرهنگ اسلامی و رسوخ فرهنگ اسلامی در مردم ماست.

در این راستا برآن شدیم تا گزارش جامعی از مجموعه اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با ویروس کرونا در خوزستان ارائه کنیم و به همین دلیل به سراغ حجت‌الاسلام محمد پشم فروش، مسئول ستاد بحران و انسجام گروه‌های تبلیغی-جهادی حوزه علمیه استان خوزستان رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

سؤال: اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با ویروس کرونا از چه زمانی و در چه سطحی آغاز شد!؟

ضمن تشکر از شما، به عرض می‌رسانم که پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی، با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، جلسات ستاد مقابله با بحران نهادهای حوزوی خوزستان تشکیل و دستورات لازم جهت فراخوان و آماده‌باش طلاب صادر شد.

در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا، مردم به دستورات بهداشتی آن‌چنان توجه نمی‌کردند و البته انسجام لازم هم میان دستگاه‌ها شکل نگرفته بود. به همین دلیل گروه‌های جهادی دست‌به‌کار شده و به‌صورت کاملاً خودجوش مشغول به فعالیت شدند.

سؤال: نحوه سازمان‌دهی گروه‌های جهادی به چه صورت بود! ابتدای کار چگونه آغاز شد؟

فی‌الواقع در ابتدای کار، هیچ مسئول یا مدیری به گروه‌های طلبگی نگفت که چه‌کاری را انجام دهید، خود طلاب قرارگاه تشکیل داده و اقداماتی که احساس می‌کردند لازم است را انجام دادند.

برخی از طلاب، خیابان‌ها را ضدعفونی می‌کردند. برخی کارگاه تولید ماسک راه‌اندازی کردند. برخی در فضای مجازی مشغول به کار شده و برخی دیگر نیز در کارخانه‌ها به کمک پرسنل رفته و به تولید الکل ۷۰ درصد طبی مشغول شدند.

همه این کارها خودجوش صورت گرفت و ما به‌عنوان ستاد، گروهی را اعزام نکردیم و مجموع اقداماتی که در ابتدا شکل گرفت، صرفاً برآمده از «شورای فکری» هر گروه بود که به‌صورت اقتضایی برنامه‌هایی را اجرا می‌کردند.

سؤال: قرارگاه مرکزی یا ستاد مقابله با بحران شورای نهادهای حوزوی خوزستان چه زمانی به‌صورت جدی فعال شد!؟

پس از افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا جلسات ستاد مقابله با بحران حوزه علمیه خوزستان متشکل از مدیریت حوزه علمیه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، مرکز خدمات و بسیج طلاب سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان، برگزار و دستورالعمل‌های لازم تصویب و به مدارس علمیه ابلاغ شد.

بحمدالله هم‌اکنون بیش از یک ماه است که گروه‌های تبلیغی-جهادی استان خوزستان در قالب چندین گروه و اکیپ جهادی در عملیات‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانی به مردم و مبارزه با ویروس کرونا می‌باشند.

هم‌اکنون چند مدرسه علمیه، گروه و اکیپ جهادی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند؟

در ابتدای شروع فعالیت‌های جهادی، بیش از یک‌صد اکیپ طلبگی فعال‌ شده بودند، اما پس از انسجام و سازمان‌دهی گروه‌های جهادی، مفتخریم که اعلام کنیم هم‌اکنون ۷۰ مدرسه علمیه با بیش از ۱۳۰ گروه به‌صورت ثابت برای مقابله با ویروس کرونا، پایِ کار خدمت‌رسانی به مردم هستند.

پس از تقسیم بندی‌های صورت گرفته هر گروه جهادی با تشکیل چند اکیپ، در عملیات‌های۴۰ گانه، مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند که در مجموع ۳۰۰ اکیپ جهادی در سطح استان فعال می‌باشند.

البته باید یادآوری کنم که در گروه‌های جهادی مدارس علمیه، نه‌تنها طلاب که دانشجویان، دانش آموزان و سایر اقشار نیز حضور دارند؛ چراکه مدارس علمیه گروه‌های جهادی را به دل مساجد برده و از آنجا اقدام به بسیج مردمی کرده‌اند.

سؤال: طلاب و گروه‌های جهادی در چه بخش‌هایی برای مبارزه با ویروس کرونا، فعال هستند؟

گروه‌های جهادی در ۵ محور و ۴۰ نوع عملیات مختلف مشغول به فعالیت هستند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

محور اول؛ اقدامات پیشگیرانه

در این محور اقداماتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح استان خوزستان انجام شده که عبارت‌اند از؛

۱- ضدعفونی معابر، خیابان‌ها و اماکن جمعیتی

۲- ضدعفونی ناوگان حمل‌ونقل عمومی

۳- ضدعفونی مستمر عابر بانک‌ها

۴- ضدعفونی مستمر جایگاه‌های سوخت

۵- ضدعفونی مستمر پارک‌ها

۶- ضدعفونی بیمارستان‌ها

۷- ضدعفونی مراکز اداری و خدمات رسان

۸- تولید ماسک‌های طبی

۹- تولید شیلدهای محافظ برای گروه‌های ضدعفونی کننده

۱۰- کمک به افزایش تولید الکل‌های طبی ۷۰ درصد

۱۱- راه‌اندازی پیک موتوری رایگان برای ضدعفونی منازل مردم

۱۲- راه‌اندازی گیت و ایستگاه‌های گندزدا کننده برای ضدعفونی خودروهای شخصی

محور دوم؛ اقدامات حمایتی

در این محور نیز اقداماتی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد و خانواده‌های مستضعف در راستای بهبود اوضاع معیشتی و کمک به تأمین سلامت بهداشتی مردم انجام شده که بخشی از آن‌ها به شرح ذیل می‌باشد؛

۱- تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌هایی که سرپرست آن‌ها به دلیل تعطیلی سراسری، بیکار شده‌اند.

۲- توزیع بسته‌های بهداشتی شامل «ژل ضدعفونی کننده»، «الکل»، «دستمال‌کاغذی»، «مواد ضدعفونی کننده بهداشتی شامل وایتکس و گندزدا» و... میان خانواده‌های مناطق محروم

۳- توزیع میوه‌های استریل شده در بیمارستان‌ها

۴- توزیع آب‌میوه‌های طبیعی ۱۰۰ درصد ارگانیک و بهداشتی در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها

۵- قربانی تعداد زیادی مرغ به نیت صدقات اول ماه و توزیع میان خانواده‌های نیازمند

۶- پویش خرید برای سالمندان

۷- پویش بخشودگی اجاره خانه‌ها

محور سوم؛ حمایت و روحیه بخشی به کادر درمانی بیمارستان‌ها

در این محور، تلاش گروه‌های جهادی معطوف به حمایت از کادر درمانی با انجام چندین اقدام در شهرهای مختلف استان شد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود؛

۱- در اختیار قرار دادن ساختمان ادارات حوزوی به شبکه بهداشت برخی از شهرستان‌ها

۲- اکرام کادر درمانی با حضور مسئولان حوزوی در بیمارستان‌ها

۳- تولید ماسک با درصد فیلتراسیون های مختلف برای بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها

۴- تولید شیلدهای محافظ

۵- تولید لباس یک‌بارمصرف بیمارستانی

۸- توزیع بسته‌های معنوی

۹- توزیع میوه‌های استریل شده در بیمارستان‌ها

۱۰- توزیع آب‌میوه‌های طبیعی ۱۰۰ درصد ارگانیک و بهداشتی در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها

۱۱- پرستاری از بیماران

۱۲- اعزام ۱۰۰ نفر از طلاب و روحانیون برای غربالگری مردم

محور چهارم؛ بدرقه تا بهشت

«بدرقه تا بهشت» عنوان طرحی است که طلاب خواهر و برادر سطح استان با همکاری سازمان آرامستان های خوزستان، اقدام به تغسیل و تدفین اموات کرونایی می‌کنند.

که در این راستا ۴۶ نفر از خواهران و برادران طلبه و روحانی در ۸ شهرستان، مراحل تغسیل و تدفین اموات کرونایی را با حفظ کامل حدود شرعی و بهداشتی انجام می دهند.

محور پنجم؛ اخلاق و معنویت

در این زمینه گروه‌های مختلفی را برای ایجاد فضای معنوی و البته شاد و مفرح میان خانواده‌ها ساماندهی کردیم تا اقداماتی از این قبیل را انجام دهند؛

۱- راه‌اندازی کاروان شادی بدون تجمع افراد در خیابان‌ها

۲- برگزاری مسابقات مختلف در فضای مجازی همچون در خانه بمانیم، تهیه کیک با مشارکت ویژه کودکان و...

۳- برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی

۴- پویش ختم قرآن

۵- تشویق مردم به برپایی نماز جماعت خانگی

۶- پویش برگزاری احیاء خانگی

۷- مسابقات در خانه بمانیم

۸- تهیه و توزیع جزواتی از انواع بازی‌های فکری و جمعی

۹- تولید عکس نوشته و کلیپ با هدف کمک به فرهنگ‌سازی قرنطینه خانگی

سؤال: این عملیات‌ها و اقدامات انجام شده، مشترکاً در سطح استان انجام شده است یا به‌صورت اقتضایی بنا به نیاز هر شهر و روستا فعالیت‌های فوق صورت گرفته است!؟

بنا به اقتضائات هر شهر و روستایی، اقدامات لازم طرح‌ریزی و سپس عملیاتی می‌شد.

و این‌طور نبود که هر گروه جهادی همه اقدامات فوق‌الذکر را انجام دهد! البته در برخی عملیات‌ها همچون ضدعفونی اماکن تجمعی و خیابان‌ها، به‌صورت مشترک در سطح استان بیش از ۲۰۰ اکیپ جهادی مشغول به فعالیت بودند.

یا در زمینه تولید ماسک هم‌اکنون بیش از ۵۰ کارگاه با تولید روزانه بیش از ۲۵ هزار ماسک طبی مشغول به فعالیت هستند.

سؤال: نقش امامان جماعت مساجد شهری و روستایی در تقویت گروه‌های جهادی را چطور عرض یابی می‌کنید!؟

در بسیاری از روستاها که مدرسه علمیه وجود ندارد، امامان مساجد وارد عمل شده و اقدام به تشکیل گروه و اکیپ جهادی کردند.

در شهرها نیز با توجه به وسعت مناطق شهری، ائمه جماعات مساجد با بسیج مردمی و تقسیم وظایف، گروه‌های متعددی را مسئول خیابان‌های مناطق پیرامونی خودشان برای انجام عملیات‌های مختلف پاک‌سازی قرار دادند.

لازم به ذکر است، که بسیاری از گروه‌های جهادی، هم‌زمان چندین عملیات از مجموع عملیات‌های ۴۰ گانه را با یکدیگر انجام می‌دادند، به‌طوری‌که یک اکیپ مسئول ضدعفونی کردن خیابان‌ها می‌شد، یک اکیپ در کارگاه تولید ماسک فعالیت می‌کرد و دیگر اکیپ مشغول تهیه بسته‌های خوراکی برای بیماران می‌شد.

این فعالیت‌ها تا آنجا برجسته شد که امام جماعت یک مسجد به امام محله و روستا تبدیل شد و به دلیل استقبال و قدردانی مردم از حرکت‌های جهادی، موج عظیمی از همراهی‌های مردمی با گروه‌های جهادی حوزوی شکل گرفت.

سؤال: نقش بانوان به‌ویژه طلاب خواهر مدارس علمیه خواهران در خدمت‌رسانی به مردم و مقابله با ویروس کرونا را چطور عرض یابی می‌کنید؟

الحق و الانصاف طلاب مدارس علمیه خواهران در این عرصه سنگ تمام گذاشتند.

حضور بانوان در عرصه‌های مختلف از تولید ماسک گرفته یا پویش‌هایی که در فضای مجازی شکل گرفت، همگی آن‌ها تداعی‌گر حضور بانوان پشت سنگرهای جبهه‌های دفاع مقدس بود.

بانوان به تولید ماسک مشغول بودند و برادران آن‌ها را میان مناطق محروم توزیع کردند.

مدیریت حوزه علمیه خواهران خوزستان نیز در این عرصه به شکل خوبی فعال بود و اقدامات زیادی را در راستای مبارزه با ویروس کرونا سازمان‌دهی کرد.

سؤال: خدمات جامعه حوزوی خوزستان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت!؟

 إن‌شاءالله تا ریشه‌کن شدن کامل ویروس کرونا، این خدمات ادامه خواهد داشت. امیدواریم با دعای خیر مردم، پزشکان و دانشمندان ایرانی هرچه سریع‌تر موفق به تولید دارو و واکسن آن شوند و شر این بیماری از دامن ملت ایران پاک گردد.

طلاب، روحانیون، دانشجویان، دانش آموزان، اساتید و مدیران مدارس علمیه، ائمه جماعت مساجد و ائمه جمعه استان خوزستان همگی پای کار بوده و تا لحظه آخر پایِ کارِ خدمت‌رسانی به مردم هستند.

کلام آخر؟

با توجه به اینکه حضور طلاب، روحانیون و گروه‌های جهادی در عرصه مبارزه با کرونا به‌صورت آتش به اختیار تشکیلاتی بود و هدف اصلی این اقدامات نیز بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب خودسازی است، لازم می‌دانم که ضمن تقدیر و تشکر از همه عزیزان نکته‌ای را بیان کنم؛

امروزه شاهدیم که طلاب و روحانیون در قالب گروه‌های مختلف جهادی، تشکیلاتی و قرارگاهی وارد عملیات مبارزه با کرونا شدند و إن‌شاءالله در کنار خدمت‌رسانی به مردم «راهبری جامعه» را نیز بر عهده گیرند.

و ازآنجایی در این گروه‌ها، افراد مختلفی همچون دانشجویان، دانش آموزان، مداحان، برادران و خواهران وجود دارد، روحانیون می‌توانند آن‌ها را با مفاهیم دینی آشنا و انسان را به اصل وجود خویش یعنی «کمال الی الله» با خدمت به «خلق‌الله» نزدیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha