پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کرونا

حوزه/ بیماری کرونا برای کسانی که از آن عبرت می گیرند و رو به سوی خدا می آورند و به یاری دیگر انسان ها می شتابند، در نهایت رحمت خواهد بود؛ اما برای کسانی که کرونا را وسیله ای برای حمله به دین و اعتقادات مردم و احتکار و گرانفروشی قرار می دهند رحمت نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، انتشار ویروس شبهات بر علیه دین، شهر مقدس قم و روحانیت نیز شتاب بالایی پیدا کرد و ماهی گیران آب گل آلود، فرصتی مجدد برای نفوذ در اعتقادات مردم پیدا کردند که تمام این شبهات، پاسخ داشته و در شماره های گوناگون به انتشار این پاسخ ها خواهیم پرداخت.

- سؤال

آیا شرور و بیماری هایی مانند کرونا، رحمت و حکمت الهی را زیر سؤال نمی برد؟

- جواب

۱.  رحمت و حکمت دو مقوله متفاوت است. خداوند هم رحمان و رحیم است و هم حکیم.

۲.  برخی صفات فعلی، مانند عادل و حکیم، همچون صفات ذاتی هستند که ضدشان بر خدا محال است؛ از این رو نمی توان به خدا ظالم و عابث گفت؛ همانطور که نمی توان به او جاهل و عاجز گفت؛ اما اکثر صفات فعلی خدا مانند رحیم این گونه نیست.

خداوند هم می تواند گناهان ما را ببخشد و هم می تواند ما را نبخشد و مجازات کند.

در دعای افتتاح می خوانیم:

وَ أَیْقَنْتُ أَنَّکَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّکَالِ‏ وَ النَّقِمَةِ؛ البته هم عفو و هم عقاب، حکیمانه است و دارای حکمت، بلکه حکمت هاست.

۳.  شرور و بیماری ها حتما با صفت حکمت خدا سازگار است و دارای حکمت های متعددی است.

۴.  اما در مورد ارتباط کرونا با صفت رحمت، بیماری کرونا برای کسانی که از آن عبرت می گیرند و رو به سوی خدا می آورند و به یاری دیگر انسان ها می شتابند، در نهایت رحمت خواهد بود؛ اما برای کسانی که کرونا را وسیله ای برای حمله به دین و اعتقادات مردم و احتکار و گرانفروشی قرار می دهند رحمت نیست.

پاسخ از: حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha