پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام علیزاده - جامعه المصطفی

حوزه/ مسئول حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: سیاست قم، سیاست منطبق بر عقلانیت، منطق، اخلاق و آزادی است و اظهارات مطرح شده نسبت به شیعه سازی و تحمیل مذهبی و افراط گرایی دینی در داخل و عرصه بین المللی را قویا رد می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده، مسئول حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به برخی از سؤالات و شبهات پیرامون آیت الله اعرافی و حوزه های علمیه پاسخ داد که بدین شرح است:

  

* با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، همانطور که اطلاع دارید در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شده بود که در آن اظهاراتی به مدیر محترم حوزه‌های علمیه مبنی بر شیعه کردن ۵۰ میلیون نفر در عرصه بین‌المللی نسبت داده شده بود؛ لطفا نسبت به این اظهارات و صحت و سقم آن، نظر خود را بفرمایید.

عرض سلام و تشکر از زحمات دوستان خبرگزاری حوزه و پوشش مناسب فعالیت‌های حوزه های علمیه و به ویژه طلاب جهادی که حقیقتاً از برگ‌های زرین فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در سال‌های اخیر بوده است.

نسبت به اظهاراتی که مطرح شده باید عرض کنم اساساً سیاست حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی، سیاست بازیابی خویشتن، خودآگاهی، تقویت هویت و برادری اسلامی و تحکیم رویکرد امت اسلامی در دنیای اسلام و حتی در مراتب بالاتر سیاست همگرایی میان پیروان ادیان و رهبران همه ادیان است.

البته حوزه‌های علمیه به معارف عام اسلام و تعالیم اهل بیت علیهم السلام  و علوم اسلامی و الهی اهتمام دارند و در نشر آن تلاش می‌نمایند و با رویکرد تعامل و تفاهم همواره معارف اسلام و قرآن و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را در فضای منطقی و علمی عرضه کرده و معتقد است محبت اهل بیت علیهم السلام در همه‌ جای دنیای اسلام فراگیر بوده و آشنایی بیشتر با معارف اهل بیت(ع) نه تنها مخالفت و منافاتی با وحدت دنیای اسلام ندارد؛ بلکه خود عامل انسجام و اشتراک مسلمانان است که این رویکرد همواره با استقبال از سوی بزرگان و علمای جهان اسلام روبه‌رو بوده است.  

حوزه های علمیه، بزرگان و مراکز آن، انتخاب مذهب را امری اختیاری می دانند و تحمیل و اجبار در آن را عملی شایسته ندانسته و با همه وجود از اکراه و اجبار و روش های نا صواب پرهیز دارند و البته همه باید از آن پرهیز نمایند و نسبت دادن به اینگونه امور به مراکز بزرگ علمی شایسته نیست.

آغوش حوزه های علمیه برای شنیدن دیدگاه‌های مخالف و سؤالات و شبهات بر روی همه مذاهب اسلامی گشوده است و کتابخانه های همه مراکز اسلامی و شیعی در ایران و سایر نقاط جهان و در حوزه‌ها و مراکز علمی قم مملو از کتابها و منابع علمای اسلامی از همه مذاهب است و اساسا رشته ها و گرایش های متعددی با رویکرد مذاهب اسلامی و نیز با نگاه تقریبی و مطالعات تطبیقی در نظام آموزشی، مراکزی در قم و حوزه و بویژه جامعه المصطفی طراحی شده  و همیشه به این آزادی فکر و اندیشه و تبادل آرا و افکار افتخار کرده است.

سیاست قم، سیاست منطبق بر عقلانیت، منطق، اخلاق و آزادی است و اظهارات مطرح شده نسبت به شیعه سازی و تحمیل مذهبی و افراط  گرایی دینی در داخل و عرصه بین المللی را قویا رد می کنیم.

ادعای مورد استناد در همان سال ۹۲ تکذیب شده و انتساب آن به مدیر حوزه‌های علمیه خلاف واقع بوده و صحیح نمی‌باشد.

البته این امر روشن است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امواج انقلاب در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی اکثر کشورهای جهان تأثیرگذار بوده و در فرایندی طبیعی موجب آشنایی بسیاری از انسان ها از ادیان و فرهنگ ها و مذاهب گوناگون با اسلام و معارف اهل بیت(ع) گردیده است.

همانطور که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و روحانیت اسلام و حوزه های علمیه در کنار مستضعفان عالم و مسلمانان جهان و فلسطین مظلوم با قطع نظر از نگاه های طائفی و مذهبی ایستاده اند و جانفشانی کرده اند، پس از این نیز همینطور خواهد بود و هرگز به مرزبندی شیعه و سنی در مصالح عالیه اسلام و امت نیندیشیده اند و افکار مدیر حوزه های علمیه در این مباحث آشکار است و امید است ما شاهد پیشرفت افق اندیشه تقریب و تفاهم در جهان اسلام و پرهیز از گفتارهای خلاف آن باشیم.

حوزه‌های علمیه افتخار می‌کند که مروج انسانیت، پیشرفت، اخلاق، اندیشه‌های ناب توحیدی، عدالت، صلح‌طلبی، فرهنگ مقاومت و دفاع از مظلوم و ظلم ستیزی، استقلال، آزادی و آزاد اندیشی،   تقریب و تفاهم مردم سالاری دینی باشد که در حقیقت همان ارکان معارف اسلامی و تعالیم  اهل بیتعلیهم السلام است.

به طور خلاصه باید تاکید کنم که عرضه معارف و تبیین و تشریح عقاید در مجامع  علمی با تحفظ بر روحیه برادری یک مسئله است و تلاش برای تحمیل و تغییر مذهب و تفرقه افکنی، مسئله دیگری است که قطعا مسئله اول مورد توجه حوزه های علمیه بوده و رویکرد دوم در ناسازگاری کامل با مکتب اهل بیت علیهم السلام است که بر عقلانیت، معنویت و اخلاق استوار است.

اصولا اندیشه ما و انقلاب اسلامی بر رویکرد راهبردی تمدن اسلامی و اخوت اسلامی و همبستگی ایمانی و البته ارائه معارف ناب اسلام به بشریت معاصر و تبیین معارف والای قران و پیامبر رحمت(ص) و خاندان پاک وی(ع) برای جامعه بشری و اسلامی است و گمان نمی بریم محروم ماندن جهان بشری و امت اسلام در از معارف ناب اسلام در  حوزه‌های کلامی، اخلاقی، فقهی، حدیثی و تفسیری اهل بیت(ع) مورد قبول علمای اسلام باشد.

* در بخش دیگری از کلیپ منتشره، حوزه علمیه و طلاب غیر ایرانی را به عنوان منشأ شیوع بیماری کرونا قلمداد کرده اند. توضیحاتی در این رابطه بفرمایید.

متاسفانه در بحران بیماری کرونا هجمه های سنگینی توسط برخی رسانه‌های بین‌المللی و رسانه‌های معاند و برخی رسانه‌های ناآگاه داخلی علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران و به خصوص مردم شریف قم و حوزه‌های علمیه صورت پذیرفته و این در حالی است که ملت بزرگ ایران از این امتحان سنگین، سربلند بیرون آمده است و خدا را شکر این روزها شاهد بهترین جلوه های همکاری و همدلی میان دولت و ملت و نخبگان و متخصصان و کادرهای پزشکی و درمانی و همه اقشار و اصناف، به ویژه طلاب و جهادگران و بسیجیان بودیم و به لطف الهی به زودی از همه این مشکلات سربلند بیرون خواهیم آمد؛ البته شیوع این بیماری در کشورهایی که این هجمه ها را سامان دادند، در عین حالی که باعث تأثر و ناراحتی است و جان انسان در هر کجای عالم مورد احترام و تکریم است، اما عام البلوا بودن این بلیه و اتفاقا ناکارآمدی بسیار از کشورهای پرمدعا و نظامات استکباری و متاسفانه رواج رفتارهایی مثل بی‌توجهی به سالمندان بیمار، سرقت ماسک و اقلام بهداشتی، توقیف کالاهای دیگر کشورها در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا و تحریم داروها  نشان داد که تا چه میزان اخلاص و تلاش مردم و مسئولان و به ویژه نیروهای مجاهد عرصه سلامت و طلاب در گذر کریمانه و عزتمندانه ایران از این چالش تاثیر گذار بوده است؛ اما به واقع نگاه به این همه هجمه های رسانه ای حکایت از یک سناریوی طراحی شده داشت تا دوگانه هایی را به عنوان انقلاب و بحران و عقب ماندگی؛ علم و دین؛ دولت و ملت و حوزه و نخبگان ایجاد کنند.

 ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه های ناآگاه، تکذیب شده و مستندی در میان کارشناسان و متخصصان درباره آنها وجود نداشته و آنچه مسلم است آن است که تیم ارزشمند و دلسوز درمانی و کادر پزشکی استان قم قبل از همه، این بیماری را تشخیص داد و در ادامه مسیر با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا و متخصصان امر همه امور پیگیری شد.

سیاست حوزه های علمیه، اهتمام به نظرات کارشناسی و تخصصی و همراهی و همدلی و بلکه پیشگامی در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا بوده است و مطابق نظر مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید تلاش شد ضمن مقابله همه جانبه با بیماری و انجام امور پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری، اقدامات جهادی برای همراهی بیماران و ایجاد نشاط اجتماعی و تحکیم مبانی فکری و معرفتی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی پیگیری شود و در این خصوص حوزه های علمیه به دانش پزشکی به عنوان دستاورد ارزشمند بشری و تجلیل از جایگاه ارزشمند جامعه پزشکی و بهداشتی و درمانی و مطالعات و تحقیقات پزشکی احترام می گذارد و در همه مراحل همراهی و تأکید نموده است؛ البته توجه به  طب‌ مکمل و توصیه های بهداشتی و درمانی ایرانی_اسلامی هم با رعایت موازین علمی و معیارهای متعارف، مطابق اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی و با هماهنگی نهادهای مسئول و علمی کشور توصیه می نماید.

حوزه از آغاز این ویروس در همه تدابیر و توصیه های بهداشتی در برنامه ها ی خود و نیز در همراهی با دستگاه های مسئول و مردم عزیز و بیماران و مبتلایان پیشگام بوده و البته در اموری مانند قرنطینه تابع نظرات کارشناسان و سیاست‌گذاران کشور بوده است.

همه جهان امروز شاهد یک عزم و همبستگی ملی، دینی و انقلابی در ایران هستند و گوش شنوایی برای تهمت زنی ها به ایران و اسلام و انقلاب و دین و حوزه و قم هراسی وجود ندارد و امید است همه ما با وحدت و همدلی این مسیر را بپیماییم.

مواضع شفاف حوزه های علمیه در بیانیه ها، نامه ها و سخنان مدیر حوزه های علمیه انعکاس یافته و منطق اسلام در این زمینه به جبهه های دینی، علمی و فرهنگی جهان منتقل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha