جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روایت حضور خبرنگار «حوزه» در غسالخانه اموات کرونایی

حوزه/ اموات کرونایی از نگاه ما هیچ تفاوتی با دیگر اموات ندارد و در واقع تمام دستورالعمل‌های معنوی که برای میت سالم صورت می‌گیرد، برای میت کرونایی هم انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از شیراز، یکی از اقدامات "کارگروه سلامت معنوی" ستاد استانی مقابله با کرونا، اندیشیدن تمهیداتی برای غسل مِیّت و کفن‌ودفن فوت‌شدگان براثر بیماری کرونا با در نظر گرفتن موازین شرعی و همچنین رعایت کامل مقررات بهداشتیِ ابلاغ‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

چندی قبل خبرنگار حوزه به‌صورت میدانی به محل تغسیل اموات کرونایی رفته بود و با برخی طلاب جهادی که کار تغسیل را انجام می‌دادند به گفت‌وگو نشست.

یکی از غسل دهندگان  بعد از  ورود ما به غسالخانه این‌گونه صحبت خود را آغاز کرد؛ بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ داشتم دیشب با خودم فکر می‌کردم که این‌همه تشکر و قدردانی که از سوی صداوسیما صورت می‌گیرد که البته به‌جا است، هیچ‌کس به فکر افرادی که پس از جریان بخش سلامت، فعالیت می‌کنند، نیست.

او می‌گفت: کار پزشکان سلامت زنده نگاه‌داشتن فرد بیمار برای ۵۰ الی ۶۰ سال در دنیا است، اما فعالیت عزیزانی که در موضوع تغسیل انجام‌وظیفه می‌کنند، برای یک‌عمر جاودانه آماده می‌کنند، امیدواریم مردم نیز به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه این بخش تا ابد به همراه ما خواهد بود.

یکی دیگر از غسل دهندگان به نام مستعار کمیل این‌گونه گفت: از همان اوایل آغاز شیوع کرونا پس‌ازاینکه متوجه شدیم برای تیمم و تغسیل اموات کرونایی نیاز به نیروهای جهادی دارند، با فراخوانی که حوزه علمیه استان داد ما نیز درخواست را پذیرفتیم و پس از آموزش‌هایی که از سوی علوم پزشکی انجام شد، وارد این بخش شدیم.

فردی که جلوی ما می‌گذارند برای غسل، از نگاه ما هیچ تفاوتی با میت سالم ندارد و در واقع تمام دستورالعمل‌های معنوی که برای میت سالم صورت می‌گیرد،  برای میت کرونایی نیز انجام می‌دهیم، پس خانواده‌های اموات کرونایی هیچ نگرانی برای این کار نداشته باشند.

گفتن ذکر، خواندن دعا و رعایت نکات بهداشتی ازجمله مواردی است که به‌صورت تمام و کمال برای اموات کرونایی صورت می‌گیرد.

 یکی دیگر از غسل دهندگان خانم نیز  گفت : حضور ما در اینجا پیرو سخنان مقام معظم رهبری است، اکنون چندین روز است که بدون دریافت یک ریال اینجا حضور داریم تا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب لبیک بگوییم و این امر خداپسندانه بر روی زمین نماند.

حجت‌الاسلام میثم همایی، معاون تهذیب حوزه علمیه فارس یکی دیگر از افرادی بود که در این بخش حضور داشت و در خصوص طلاب جهادی می گوید: بر اساس هماهنگی‌هایی که علما و مدیریت حوزه علمیه استان فارس انجام دادند، غسالخانه اموات کرونایی در شیراز راه‌اندازی شد.

وی عنوان کرد: حدود ۲۰۰ نفر از طلاب به‌صورت داوطلبانه می‌خواستند که در تجهیز اموات شرکت کنند، اما با گزینش‌هایی که انجام شد در مرحله پایانی ۵۰ نفر از طلاب در این امر مشغول به خدمت شدند.

حجت‌الاسلام همایی همچنین از شهرداری شیراز، وزارت بهداشت و مدیر آرامستان شیراز به دلیل همکاری‌هایی که برای دفن و غسل اموات کرونایی انجام دادند، تشکر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محی‌الدین طاهری دبیر جامعه روحانیت شیراز هم ضمن تقدیر از فعالیت‌های کادر درمانی در ایام شیوع کرونا، اظهار داشت: حقیقتاً زحمات ارزشمندی که مدافعان سلامت در طول این مدت کشیدند، باید موردتوجه و قدردانی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه در استان فارس کادر درمان زحمات بسیار زیاد و شبانه‌روزی را طی ایام شیوع کرونا انجام داده و همچنان انجام می‌دهند، افزود: دیدگاه روحانیت از همان ابتدای شیوع کرونا در رابطه با مسائل بهداشتی این بود که تابع نظر پزشکان هستیم.

دبیر جامعه روحانیت شیراز با اشاره به تشکیل کارگروه سلامت معنوی ذیل ستاد استانی مقابله با کرونا در استان فارس، تصریح کرد:‌ ریاست این کارگروه به عهده حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرضا محمودی، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران فارس گذاشته شد که بعدازآن ذیل این کارگروه، ۶ کارگروه دیگر ازجمله کارگروه روحانیت به مسئولیت اینجانب تشکیل شد.

مسئول کارگروه روحانیت ستاد مقابله با کرونا فارس با تاکید بر این که تمام دستورات شرعی تجهیز اموات کرونایی انجام‌شده است، اظهار کرد: تمام پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در بحث تجهیز و تغسیل اموات کرونایی رعایت شد و طلاب حوزه‌های علمیه برای انجام تمام این کارها آموزش‌دیدند.

وی در پایان بر لزوم اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد و گفت: متأسفانه این روزها از برخی از مردم گله‌داریم که چرا فکر می‌کنند کرونا تمام‌شده است و به خیابان‌ها می‌آیند و فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند، لذا از همه مردم استدعا دارم که برای ریشه‌کنی کرونا همکاری کنند و بدانند اگر همه مسائل رعایت شود، می‌توانیم به یاری خدا کرونا را شکست دهیم.

گزارش: حجت کهیاری طیبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مفخمی IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    1 0
    متشکریم از زحماتتون. ما که عاجزیم از قدردانی. خداوند لایموت به شما عزیزان پاداش ابدی عنایت فرماید.
  • حامد IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    خداوند اجر شمارا چه در این دنیا ودر آن دنیا دهد انشاالله با حضرت امیرالمومنین هم قدم و همسفره شوید