پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فاطیمون

نماینده سابق مردم ولایت دایکندی از ولایات مرکزی افغانستان گفت: اگر خطراتی که در خاورمیانه بوجود آمده در افغانستان رخ دهد نیروهای فاطمیون می توانند از ملت افغانستان حمایت کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نصرالله صادقی زاده نیلی فرزند شهید صادقی زاده نیلی از رهبران جهاد اسلامی افغانستان است. وی بیش از یک دهه به‌عنوان نماینده پارلمان این کشور حضور داشته و از جمله افرادی است که در تدوین قانون اساسی افغانستان نیز نقش داشته است.

در شرایط کنونی افغانستان که شاهد تحولاتی نظیر انجام توافق بین آمریکا و طالبان از یک سو و عدم ثبات سیاسی در این کشور از سوی دیگر هستیم  این امر موجب تحرک بیشتر قوای تروریستی در خاک افغانستان شده است. موضوع مقاومت اسلامی که از دهه ها پیش به همت مجاهدان و مبارزان افغانستانی مطرح بوده امروز ضرورت ویژه ای در افغانستان پیدا کرده است. مقاومتی که فرماندهان ارشدی چون شهید سردار قاسم سلیمانی بذر آن را در میان رزمندگان افغانستانی سالها پیش کاشت و امروز نیز با شکل گیری فاطمیون در دفاع از اسلام و حقوق ملت های مسلمان و بویژه ملت افغانستان شاهد ثمره این شجره طیبه هستیم.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با نصرالله صادق‌زاده نماینده سابق پارلمان افغانستان که دو دور نمایندگی مجلس این کشور را در کارنامه خود دارد به گفت وگو پرداخته است.

حوزه: نقش سپاه قدس از زمانی که شهید سردار سلیمانی فرمانده این نیرو شد و همراهی سپاه قدس در کنار مجاهدان و مبارزان افغانستانی را در دهه های اخیر در مقابله با نیروهای متجاوز و گروه های تروریستی چگونه ارزیابی می فرمایید.

 با درود به شهدای مقاومت جهان اسلام؛ باید بگویم  نیروی سپاه قدس همواره از زمان طالبان و  یا از زمان تجاوز نیروهای شوروی سابق در کنار مجاهدین و مبارزان افغانستانی در مقابل متجاوزان، مقاومت و مبارزه می کردند و از این رو در تاریخ این کشور نقش ویژه ای  دارند.

همکاری نیروهای سپاه قدس با مجاهدان افغانستانی در ۳ بخش

در ارتباط با همکاری سپاه قدس با مجاهدان افغانستانی در مبارزه با متجاوزگران اتحاد جماهیر شوروی و گروهک های تروریستی در دوران مقاومت نیروهای سپاه قدس  همواره  کنار مجاهدان افغانستانی ایستادگی کردند و برای آنها بین اهل سنت و تشیع و نژادهای مختلف تفاوتی وجود نداشته است به طوری که در گوشه گوشه افغانستان ما شاهد حضور آنها در کنار مجاهدان بودیم  و اگر آنها و مجاهدت هایشان  نبود یقینا موفقیت به آسانی حاصل نمی شد. و این مجاهدات ها و همکاری ها موجب شد مردم افغانستان در مقابل تجاوزکاران سربلند بیرون بیایند.

در خصوص آشنایی خودم با شخصیت سردار سلیمانی باید بگویم من با برخی از دوستان شهید سردار سلیمانی در دورانی که علیه تروریست هایی که از مرزهای جنوب شرقی  وارد افغانستان شده بودند آشنایی دارم نه با خود ایشان و با شخصیت ایشان تنها از زمان  جنگ با داعش از دور آشنایی دارم.اما اینکه سپاه قدس همواره در افغانستان در چه مراحلی با نیروهای مجاهد افغانستان همکاری داشته باید عرض کنم.

 سپاه قدس در افغانستان از گذشته تا امروز با مجاهدان افغانستانی در ۳بخش  همکاری داشتند؛ بخش اول مشاوره ای بود؛ به این معنا که در داخل افغانستان در سنگرها و در کنار مجاهدین با آنها همکاری می کردند و به مجاهدان مشاوره نظامی می دادند . بخش دوم شامل همکاری آموزشی است که مجاهدان چه در ایران و چه در افغانستان آموزش می دیدند و مجاهدان را  آماده سنگر مقاومت و مبارزه می کردند . مرحله سوم همکاری تدارکاتی بود؛  یعنی سپاه قدس زمینه تدارکات برای نیروهای افغانستانی در داخل افغانستان  را فراهم می کردند و امکانات و تجهیزات برایشان در افغانستان مهیا می نمودند.

حوزه: بعد از شکل گیری داعش در منطقه گروه های مقاومت نیز شکل گرفتند و شهید سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس در مدیریت نیروهای مقاومت نقش ویژه و کم نظیری داشتند یکی از این گروه های مقاومت گروه فاطمیون است ارزیابی شما از نقش فاطیمون در مقابله با داعش و جایگاه این گروه در بین مردم افغانستان و سیاسیون افغانستانی چیست؟

متاسفانه تروریست بین الملل از طرف ابر قدرت ها خصوصا استکبار جهانی غرب با هدف نابودی جهان  اسلام ، تمامی مراکز فرهنگی ، دینی و در راستای از بین بردن اتحاد جهان اسلام شکل گرفته است.

مدیریت و ساماندهی فاطمیون با اخلاص حاج قاسم مرزهای جهان اسلام را حفظ کرد

 از سوی دیگر در مقابل این دشمن متجاوز به نام داعش  ضرورت حضور و تاسیس نیرویی وجود داشت که بتواند از کیان و حیثیت جهان اسلام و از مراکز دینی و فرهنگی اسلام دفاع کند. در این میان با بوجود آمدن فاطمیون که از نیروهای سابق مجاهدین افغانستان بودند و قبلا هم با سپاه قدس همکاری داشتند، این گروه متولد شد و به امر دفاع از اسلام  پرداختند. دفاع از اسلامی  که مرز نمی شناسد اگر دفاع فاطمیون نبود و دفاع گروه های مقاومت نبود، امروز جغرافیای جهان اسلام تغییر کرده بود و وضعیت به شکل امروز نبود . نقش شهید سردار سلیمانی نقش آشکار و برجسته ای در این عرصه بود . مدیریت و تلاش هایشان  وآشنایی سردار سلیمانی با این نیروها و با اخلاص و اعتمادی که نیروها به ایشان داشتند موجب شد امروز در جایگاهی باشیم  که یقینا اگر مقاومت نبود در این جایگاه عزت و سربلندی نبودیم.

  زمانی که  نیروهای تروریستی داعش در جهان اسلام بسیار مطرح شده بود مردم افغانستان اتفاقاتی  که در کشورهای عربی خصوصا در عراق و سوریه رخ می داد را می دیدند و دچار  ترس و وحشت شده بودند ؛ که اگر داعش در  چینن شرایطی که افغانستان  درگیر جنگ های داخلی است وارد افغانستان شود چه آینده ای در انتظار مردم خواهد بود .

سردار سلیمانی فرماندهی که مایه قوت قلب افغانستانی ها بود

البته آن زمان  گروه هایی  هم به نام داعش در مرزهای جنوبی افغانستان حضور داشتند و این مایه نگرانی مردم افغانستان شده بود ولی از این سو با وجود نیروی مقاومت در مقابل داعش که در راس آن فرماندهی به نام سردار سلیمانی بود؛ مایه امید برای مردم افغانستان بود خیلی از افغانستانی ها فکر می کردند تا زمانی که سردار سلیمانی هست این اتفاق نمی افتد و آنها جرات حمله به افغانستان را ندارند و حضور ایشان در فرماندهی مقاومت جهان اسلام  یقینا قوت قلبی برای مردم افغانستان بود . اما شهادت ایشان احساسات ما را جریحه دار کرد و مردم افغانستان احساس کردند پشتوانه قوی و قدرتمند خود را از دست دادند.

ملت افغانستان فاطمیون را دژ محکم افغانستان می دانند

در خصوص نیروها فاطمیون دو نظر مختلف در افغانستان وجود دارد. اول آنکه  عده زیادی  از مردم افغانستان فاطمیون را مدافع خود می دانند  و احساس می کنند اگر خطراتی که در جهان اسلام و خاورمیانه  بوجود آمده در افغانستان رخ دهد نیروهای فاطمیون می توانند از ملت افغانستان حمایت کنند و سپر بلای ملت باشند و دژ محکمی باشند در برابر دشمنان.اما کسانی که به دنبال اختلاف افکنی مذهبی در افغانستان هستند با اتهام اینکه این نیروها ساخته کشورهایی است که برای سیطره منطقه ای بوجود آمدند با فاطمیون مخالف هستند. در واقع نظر واحدی در این خصوص وجود ندارد اما آنهایی که در مقابل تروریست ها می جنگند و از تروریست ها آسیب دیدند یقینا فاطمیون را بازویی مدافع خود برای آینده احساس می کنند .

حوزه: در حال حاضر وضعیت امنیت و ثبات افغانستان را با وجود گروه های تروریستی مختلف در این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که می دانید در گذشته ۲۱ گروه تروریستی تحت لوای طالبان  بودند .گروه های تروریستی چون القاعده که از گذشته بوده  و داعش که در شرایط فعلی حضور دارد.همچنین  گروه های تروریستی از آسیای میانه چین و پاکستان در داخل افغانستان حضور دارند و افغانستان صحنه حضور تروریست ها شده است .سوالی که مطرح این است که در صورت صلح طالبان سرنوشت این گروه های تروریستی چه خواهد شد.

روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰نیروی نظامی افغانستان شهید می شوند

در حال حاضرکه بحث صلح از سوی مخالفان نظام افغانستان مطرح شده  فکر می کنم فرصت جدیدی برای تروریست ها  بوجود آمده که در داخل افغانستان آرایش جدیدی  بوجود آوردند و با توانمندی های بیشتری کار کنند و معلوم نیست تکلیف این گروه ها چه خواهد بود. در شرایط کنونی افغانستان متاسفانه  روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ نیروی نظامی  افغانستان به شهادت می رسند و از این جهت این وضعیت در داخل افغانستان شرایط مناسبی برای تروریست ها بوجود آورده است.

حوزه: توافق اخیر طالبان و دولت تروریست آمریکا چه نتیجه و دستاوردی برای ملت افغانستان خواهد داشت؟

توافق طالبان و آمریکا از دو منظر قابل بررسی است. یکی اینکه طالبان از جنگ خسته شده و صادقانه می خواهد با حاکمیت افغانستان صلح کند و سر میز مذاکره بنشیند و زمینه ای ایجاد شود تا نیروهای تروریستی از مرز افغانستان بیرون بروند  که این آرزوی مردم افغانستان  است.

 اما من شخصا چنین باوری ندارم . به چند دلیل؛ اولین اینکه آمریکا که بحث صلح را در افغانستان پیش می برد  اهداف خاصی در افغانستان دارد. که اگر از طریق نیروی نظامی به اهدافش نرسند از طریق به اصطلاح  صلح برسد. با استفاده از این نیروها و نامهای تروریستی مثل داعش یا دیگر گروه ها  بتوانند همیشه در افغانستان جنگ ایجاد کند .

آمریکا به دنبال دوام جنگ در منطقه و افغانستان است

آمریکایی ها در استراتژی خود دنبال دوام جنگ درافغانستان و منطقه هستند اگر جنگ در افغانستان تمام شود و صلح و ثبات بوجود آید یقینا زمینه حضور آمریکا در افغانستان از بین می رود. آنها به بهانه های مختلفی می خواهند در افغانستان باشند. چه به نام جنگ چه به نام صلح. موضوع دیگر کشور همسایه پاکستان است آنها نیز  اهداف خود را در داخل افغانستان دنبال می کنند به طوری که  سال های متمادی گروه هایی را بوجود آوردند و به گفته بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان این گروه ها را تجهیز و تسلیح کردند.

بنابراین اگر صورت اول صلح در افغانستان مطرح باشد این آرزوی ملت افغانستان است که ما  باور نداریم  و این اقدام بهانه ای برای ادامه جنگها با روش جدیدی است که خسارت آن بیشتر از جنگ های سابق خواهد بود.

حوزه: به نظر شما بعد از شهادت شهید سردار سلیمانی حرکت نیروهای مقاومت در جهان اسلام و خصوصا در افغانستان ممکن است دچار وقفه و رکودی شود و استکبار جهانی از این فرصت سوء استفاده کند ؟

همانطور که مطرح شده؛" شهید سلیمانی بسیار خطرناک تر از سردار سلیمانی" است که در جغرافیای جهان اسلام حضور داشت. اما اینکه سپاه قدس فعلی و یاران ایشان که در واقع  وارثان سردار سلیمانی هستند چگونه از شرایط فعلی بتوانند بهره برداری و مدیریت کنند  بسیار مهم و  تاثیر گذاراست.ما  اطمینان داریم نظام مقتدر جمهوری اسلامی در  جهان اسلام ، رهبری و پشتیبانی عمیقی که از این  نیروها وجود دارد  با شهادت  ایشان خلایی ان‌شاءالله در جهان اسلام بوجود نمی آید. بلکه  با شهادت ایشان نیروهای مقاومت مصمم تر از گذشته تحرک بیشتری خواهند داشت  و آنها  که به دنبال حذف فیزیکی ایشان بودند تا بتوانند فضایی را بوجو بیاورند تا از آن علیه مقاومت اسلامی استفاده کنند هر گز چنین فرصتی نمی یابند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha