پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ویژه رمضان: سنت های مردم مالزی در ایام ماه مبارک رمضان

حوزه/ مسلمانان مالزی که اکثریت جمعیت این کشور آسیایی را تشکیل می دهند برای سه رویداد و عید مهم خود یعنی رمضان، عید فطر و عید قربان، سنگ تمام می گذارند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» ، مردم کشور مالزی، با اکثریت جمعیت مسلمان در آسیا، در ایام رمضان بزرگترین جشن مذهبی را پیش رو دارند.

ماه مبارک رمضان، عید فطر و عید قربان، سه رویداد و عید اسلامی شاد برای مسلمانان مالزی محسوب می شود و مسلمانان مالزی سنت ها و آداب و رسوم محلی مخصوص به خودشان را دارند. سنت هایی دیرینه و منحصر به فرد که آشنایی با آن ها برای مردم کشورهای دیگر می تواند جالب باشد.

سنت های ماه مبارک رمضان

 ماه مبارک رمضان در مالزی «بولان پوآسا» نامیده می شود و برای کسانی که به آب و هوای گرم و  مرطوب  این کشور عادت ندارند، روزه داری می تواند تا اندازه ای دشوار باشند. اما تجربه ماه رمضان در مالزی یژگی های خاص خودش را نیز دارد.

نخستین روز ماه رمضان در بسیاری از ایالت های این کشور مانند ملاکا، جوهور و کداش تعطیل رسمی می باشد. اغلب ادارات دولتی این کشور دستکم روزی یک ساعت به احترام فرا رسیدن ماه مبارک رمضان زودتر تعطیل می شوند. در خیابان ها در ساعات منتهی به افطار کمتر اتومبیل به چشم می خورند زیرا مردم سعی می کنند پیش از افطار خودشان را به منزل برسانند.

غذاهای محبوب مالزیایی ها در رمضان

یکی از غذاهای محبوب ملسمانان مالزی در ماه رمضان نوعی فرنی پخته شده از برنج و گوشت است که با آب نارگیل ، ادویه و دیگر گیاهان معطر طعم دار شده و اسم آن «بوبور لامبوک» است.  سنت پخت این غذای سنتی را بیش از همه «مسجد کامپونگ » رعایت کرده و در تمام ایام رمضان،  به صورت نذری، مقدار زیادی از این غذای سنتی توسط مسئولین مسجد و مردم پخته شده و میان همگان پخش می شود. آشپزهای مسجد از ساعت ۸ صبح تا ۴ عصر مشغول تهیه مواد اولیه این پوره برنج شده و از حدود ساعت ۵ عصر آن را مانند زولبیا و بامیه ایرانیان پخته و پس از به جای آوردن نماز عصر در مسجد،  بین مردم پخش می کنند.

بازارهای رمضان

 یکی دیگر از جاذبه های ماه مبارک رمضان در مالزی بازارهای محلی هستند که ویژه ماه رمضان هستند و می توان تقریبا در همه جای این کشور آنها را به سادگی پیدا کرد. بازارهایی پر از خوراکی های لذیذ و غذاهای سنتی مالزیایی. همچنین در کنار این بازارها اکثر فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ تا سحرگاهان باز بوده و مشغول پذیرایی از مردم روزه داری هستند که به دلیل روزه داری و شدت هوای گرم و حاره ای حاکم بر مالزی ترجیح می دهند خریدهای خود را شب هنگام انجام دهند.

پخش موسیقی های مذهبی شاد ساخته شده ویژه ماه مبارک رمضان در رادیو، تلویزیون و سرتاسر کوچه و بازار ادامه دارد.

از دیگر سنت های مردم مالزی در ماه مبارک رمضان می توان به خانه تکانی و عوض کردن دکوراسیون منازل و آراستن آنها با نور لامپ ها و شمع های رنگی اشاره کرد که نوعی فضای عید را برای مردم و روزه دارن تداعی می کند.

در تمام طول ماه می توان فضای جشن را حس کرد. مراکز خرید عمده ، به ویژه در کوالالامپور و سلانگور ، با شکوه و با محوریت عید به شیوه های خلاقانه تزئین شده اند.

مناطق مهم خرید عید در نزدیکی جالان توآنکو عبدالرحمان و  مسجد جالان هندی در کوالالامپور هستند.  

ترانه های محلی عید را می توان در حال پخش از رادیو و در مراکز خرید شنید ، و بر روحیه جشن می افزاید. شب ها مساجد مملو از اقشار مختلف مسلمانان هستند که برای اقامه نماز تراویح جمع شده اند.

 پس از پایان هر نماز، یک شام کوچک به نام «موره» توسط داوطلبان در مجتمع مسجد تهیه می شود. حس رفاقت آشکار است زیرا همه در کنار هم نشسته اند و غذا را به اشتراک می گذارند. خانه ها با چراغ های چشمک زن و یا لامپ های سنتی پارافینی ساخته شده از قوطی های قلع یا چوب های بامبو تزئین شده اند ، شب های ماه رمضان کودکان با جرقه آتش بازی می کنند که یک رسم رایج است.

عید فطر (هاری رایا پوسا)

عید فطر در مالزی «هاری رایا پوسا» نامیده می شود. و اشاره دارد به این مسئله که بزرگراه هاری رایا در این روز از شمال گرفته تا جنوب دچار ترافیک شدیدی می شود.

غذاهای سنتی عید

روز قبل از عید اغلب شلوغ ترین زمان برای افراد است. آن ها تمام روز را صرف تهیه غذاهای سنتی می کنند.

کیک برنج «کتوپات» (که در برگ نارگیل بافته شده گذاشته می شود)، «رنجنگ» (یک غذای تند و معطر از گوشت، خمیر چیلی، شیر نارگیل، نارگیل و ادویه جات ترش و سس بادام زمینی تهیه شده)،  «لمانگ» (برنجی کته که با شیر نارگیل در چوب های بامبو توخالی آغشه به برگ موز قرار گرفته) و همچنین کلوچه های رنگارنگ به سلیقه های مختلف سنتی و مدرن در کوزه ها گذاشته می شوند.

فضای شادمانی که در تمام ماه رمضان احساس می شود در روز اول عید فطر به اوج خود می رسد. مالزیایی ها با لباس های سنتی رنگی در شهر می آیند که لباس مردان «باجو ملایو» و لباس زنان «باجو کورونگ» نامیده می شود. آنها قبل از عزیمت به مسجد برای اقامه نماز عید ، روز را با طلب بخشش از اعضای خانواده آغاز می کنند. آنها بعد از نماز ، قبل از بازدید از دوستان و نزدیکان ، به دیدار مزار عزیزان می روند.

سنت درهای باز در مالزی

مالزیایی ها عید سعید فطر را نه تنها برای یک روز بلکه یک ماه کامل جشن می گیرند.  مالزیایی ها از این ماه به عنوان فرصتی برای تقویت روابط شخصی و دیدار با همه دوستان و نزدیکان خود استفاده می کنند و صدقه می دهند.

بی نظیر ترین سنت عید در مالزی سنت دیرینه «درهای باز خانه» است که تقریبا در هر اقامتگاه برگزار می شود.

 خانه برای همه میهمانان - بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی ، مذهب و نژاد - باز است و همه می توانند از غذاهای خوب و اوقات خوش لذت ببرند.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha