جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محسن قرائتی در درس هایی از قرآن

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور در آستانه ماه نزول قرآن، این کتاب الهی را جامع همه نیکی‌ها و بهترین راهنمای زندگی بشریت دانست و گفت: بنا بر آیات قرآن کریم، قرآن تجلی‌گاه خداوند و کلید هویت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در آستانه ماه نزول قرآن، این کتاب الهی را جامع همه نیکی‌ها و بهترین راهنمای زندگی بشریت دانست و گفت: بنا بر آیات قرآن کریم، قرآن تجلی‌گاه خداوند، معلمش خدا، واسطه‌اش جبرئیل، فرودگاهش قلب پیغمبر، برای کل بشریت، ‌تنها کتاب محفوظ، بدون هیچ کجی، بدون اختلاف، کتاب تحدی، برهان، موعظه، مبارک، شفاء، دارای داستان‌ها حق «نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَق»، عامل وحدت، داور، وسیله شرف، کلید ربانی شدن، آزادی بخش، خرافه زدا، عبرت و بصیرت، امید بخش و کلید هویت است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه قرآن کتابی است که هیچ ‌گونه باطلی از پیش رو و از پشت سر در آن راه ندارد، اظهار کرد: قرآن تنها کتابی است که تحریف نشده  و هرچه تاریخ بر آن می‌گذرد، اسرارش بیشتر روشن می‌شود. این یک خبر غیبی است که قرآن می‌فرماید: در طول تاریخ با وجود آن‌ همه دشمن، کسی در قرآن نفوذی نخواهد داشت و همه توطئه‌های گذشته و آینده در راه مبارزه با قرآن بی‌تأثیر است.

وی قرآن را بهترین مربی انسان دانست و تصریح کرد:  قرآن هم کتاب موعظه و تذکر است، هم داستان‌های واقعی و یافتنی دارد، هم استدلال است، هم تاریخ است، هم موجب رشد و هم نکته‌آموز است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: قران می­گوید:  سؤالات شما را من پاسخ می‌دهم،  قرآن هم طرح می‌دهد و هم شیوه اجرا و الگو معرفی می‌کند، هم تشویق دارد، هم هشدار می‌دهد، هم برای خواص نکته‌ها دارد، هم برای عوام، هم غیب دارد و هم شهود، هم عوامل عزت و هم ذلت را مطرح می‌کند.

وی افزود: قرآن خود را عظیم دانسته تا ما او را تعظیم کنیم، کریم دانسته تا او را تکریم کنیم، مجید دانسته تا او را تمجید کنیم. قرآن رابطه ما را با خدا، با خود، با جامعه، با همسر و فرزند، با دوست و دشمن، با طبیعت و تاریخ تنظیم کرده است.

قرآن در کلام معصومین(ع)

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه قرآن منبع علم معصومان(ع) است و اائمه اطهار علیهم السلام در روایات مختلف اهمیت قرآن را بیان کرده­اند، گفت: امام رضا(ع) میفرمایند: دلیل آن که در نماز، قرآن می‏خوانیم آن است که قرآن از مهجوریّت خارج شود. ایشان همچنین می­فرمایند: هر چه از ما شنیدید دلیل قرآنی آن را از ما بخواهید. در حدیثی دیگر آمده است: به ما سفارش شده است که هرگاه فتنه‌ها چون شب تاریک شما را دربرگرفت، راه نجات قرآن است. در حدیث دیگر می‌خوانیم: قرآن زنده‌ای است که هرگز نمی‌میرد و جاری است همان گونه که شب و روز در جریان است و همان‌طور که خورشید و ماه در جریان است. امام علی(ع) در نهج البلاغه فرمودهاند: «آیاتُ القُرآنِ خَزائِنٌ فَکُلَّما فُتِحَت خَزائِنَهُ یَنبَغی لَکَ اَن تَنظُر مَا فِیهَا» قرآن غنی‌ای است که هرگز فقیر نمی‌شود. «اَلْقُرْآنَ فَهُوَ غَنِیٌّ وَ لاَ فَقْرَ بَعْدَهُ». امام سجاد(ع) هم درباره قرآن فرموده­اند: قرآن گنجینه‌ای است که هرگاه باز شود، سزاوار دقت در آن است.

دلایل مهجوریت قرآن

وی درباره دلایل مهجوریت قرآن گفت: جمود بر الفاظ و نچشیدن و نچشاندن روح آیات، توقف در چارچوب صوت و تجوید و سرگرمی بیش از حد به مسائل جانبی و حاشیه­ای، ما را از اصل قرآن باز میدارد.

وی بیان‌نشدن زیبایی­های قرآن و انس نداشتن با قرآن را از دیگر دلایل مهجوریت قران دانست و تصریح کرد: چون انس ما با فهم و تفسیر قرآن کم است، بسیاری از مطالب نادرست در فرهنگ ما رخنه کرده است.

راه‌های ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه و آشناسازی نسل جوان با قرآن وظیفه علما و فضلا را در این زمینه مهم دانست و تصریح کرد: باید تفسیری با بیان روز برای نوجوانان و عموم نوشته شود، چون تفسیر برای این افراد کم است.

وی افزود: باید محور منابر بیان آیات قرآن باشد زیرا با توجه به آیه (فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ)، باید مواعظ برخاسته از قرآن باشد و با توجه به آیه (ْقُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ) باید استدلالهای ما قرآنی باشند.

وی ادامه داد: به دلیل سفارش حضرت علی (ع) که فرمودند : ‏ اللَّهَ‏ فِی‏ الْقُرْآنِ‏ فَلَا یسْبِقُکُمْ إِلَی الْعَمَلِ بِهِ أَحَدٌ غَیرُکُم‏)، اگر ما تفسیر مفید عرضه نکنیم دیگران تفسیر غلط را به مردم القاء خواهند کرد. باید اهل منبر نیمی از سخنرانی خود را به بیان آیات قرآن اختصاص دهند و کسانی که توان تدریس تفسیر دارند تفسیر را وارد حوزه درسی خود نمایند یعنی برنامه ریزی حوزه جوری باشد که هر طلبه حداقل در هر سال با یک جزء تفسیر آشنا شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: باید نهضتی راه بیفتد تا آیات و روایات مربوط به هر رشته دانشگاهی جزو متون درسی آنان باشد و به دلیل آنکه معجزه هر پیغمبری با فرهنگ مردم زمان خود تناسب داشته، باید برای هر رشته­ای تفسیر ویژه­ای نوشته شود.

وی اضافه کرد: قرآن باید مبنای بسیاری از پژوهش­های علمی درباره زمین و زمان و خلقت و... قرار گیرد، بسیاری از آیات قرآن خود موضوعی برای رساله های علمی است که باید در رشته­های مختلف به آن پرداخته شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به نقش مهم هنرمندان و جامعه هنری کشور در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه تصریح کرد: فیلمسازان ما باید به جای فیلم­های خیالی و کم محتوا به سراغ حقایق واقعی بروند و فیلم ها و سریال هایی که تفسیر را به صورت مصور و مستند ارائه می دهند تولید کنند.

وی افزود: صدا و سیما هم باید از قصه‌ها و آیات کوتاه قرآنی یا از مثال­های قرآن با امکانات هنری خود بهره گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: باید به تعداد جلسات عزاداری برای امام حسین(ع) جلساتی هم برای قرآن برگزار شود، زیرا پیامبر(ص) فرموده­اند: قرآن و اهل بیت علیهم السلام هرگز از هم جدا نمی­شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha