پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روزه داری پاکستانی ها و غذاهای سنتی آن ها در ایام رمضان

حوزه/ سفره‌های افطار در پاکستان با همه جای دنیا تفاوت دارد و می‌توان به خوبی آداب و رسوم همچنین غذاهای سنتی را در آن مشاهده کرد.

 به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» ، کشور پاکستان با مسلمانان مقید و وابسته به سنت های مذهبی، هرساله یکی از پرشورترین رمضان ها را برگزار کرده و رؤیت ماه رمضان و آغاز این ماه مبارک یکی از لحظات شاد و ارزشمند در پاکستان محسوب می شود.

نهادی ملی به نام ستاد رؤیت هلال ماه در پاکستان پس از یقین حاصل کردن از رویت هلال ماه، آغاز ماه مبارک رمضان در این کشور و همچنین زمان عید فطر را اعلام می کند.

به محض دیدن ماه ، مردم پاکستان بهترین آرزوها را برای عزیزان خود می کنند و یک حس شادی معنوی همراه با سعادت برای آنان ایجاد می گردد.

در پاکستان ، ماه رمضان به ویژه با انجام نمازهای مستحبی، تلاوت روزانه قرآن و سنت های مختلف برگزار می گردد. مردان مسلمان به طور خاص تمایل دارند که هر روزه برای اقامه نماز جماعت در مسجد حضور یابند و پس از آن سر سفره های افطاری جمع شوند، این در حالی است که زنان نماز را در خانه اقامه می کنند.  

از آنجا که پاکستان یک کشور مسلمان است ، زمان کار و فعالیت رسمی در ماه مبارک رمضان تغییر می کند ، دفاتر مانند بانک ها و ادارات دولتی معمولاً زودتر از حد معمول یعنی ۸ صبح یا ۸:۳۰ و در بعد از ظهرها نزدیک ساعت ۲:۳۰ یا ۳  باز می شوند.

به همین ترتیب ، بازارها دیر باز می شوند و معمولاً  زمان افطاری و نماز مغرب تعطیل بوده و پس از آن تا ساعت ۱۰ شب و یا حتی نیمه شب باز خواهند بود.

 زنان غذاهای ویژه ای تهیه می کنند که مخصوص این ماه مقدس و سفره های افطاری است.  تهیه نوشیدنی های مخصوص با رایحه لیمو و گلاب ، و انواع مختلفی از غذاهای سرخ شده که سرشار از مواد مغذی برای انرژی بخشیدن به مردم برای روزه داری طولانی هستند.

پاراتا، چای، چای سبز، حلوای پوری، پوری چانی (چولای) و ماست بعضی از خوردنی های معروف سحری در پاکستان محسوب می شوند.

فروشگاه های مواد غذایی و حتی رستوران ها نیز هنگام سحر باز هستند و مردم در رستوران ها نیز سحری می خورند. در مقابل در طول روز تمامی رستوران ها، غذاخوری ها و باجه های مواد غذایی در خیابان ها بسته شده اند ، به جز این که ممکن است برخی از فروشگاه های مواد غذایی برای مسافران باز باشد. خوردن در خیابان غیرقانونی است. اگرچه قانونی در این رابطه وجود ندارد اما مردم در میان خودشان و برای احترام به روزه داران آن را رعایت می کنند.  

در شهرهای بزرگ این قوانین کاملاً رعایت می شود و به همین ترتیب بسیاری روزه می گیرند در حالی که در روستاها این قانون کمتر دیده است و هستند کسانی که روزه نمی گیرند.

در بیشتر بازارها تهیه انواع خوراکی‌های ماه رمضان بویژه زولبیای مخصوص معروف به «کهجله پهنی» آغاز شده است.

مردم پاکستان اهمیت زیادی برای سفره افطار قائل هستند به همین علت تهیه خوارکی‌های مخصوص ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این ایام به علت هوای گرم پاکستان، نوشیدن شربت هنگام افطار و خوردن میوه هایی چون موز و انبه قبل از وعده غذای اصلی از سنت‌های مردم در ماه رمضان است. سفره‌های افطار در پاکستان با همه جای دنیا تفاوت دارد و می‌توان به خوبی آداب و رسوم همچنین غذاهای سنتی را در آن مشاهده کرد.

 در پاکستان رسم است که سفره افطار در خیابان‌ها پهن می‌شود و هر کسی طبق توان خود برای افطار روزه ‌داران همکاری می‌کند. سیب، موز و انبه جزو میوه‌هایی هستند که برای افطار در نظر گرفته می‌شوند بنابراین هر پرس غذا که برنج با ادویه مخصوص است با یکی از انواع این میوه‌ها تزئین می‌شود.

نمایش های تلویزیونی ویژه رمضان با حضوره علما و روحانیون که درباره اسلام و بشریت بحث و گفتگو می کنند یکی از ویژگی های ماه رمضان در پاکستان است.

صحنه جالبی که در خیابان های شهرهای بزرگی مانند کراچی، لاهور و غیره مشاهده می شود این است که ۳۰-۲۰ دقیقه قبل از افطار معمولاً ترافیک بسیار سریعی در حال حرکت است که به طور ناگهانی متوقف می شود و در نتیجه آن ترافیکی سنگینی ایجاد می شود، اما در همان زمان می توان مشاهده کرد که تقریباً همه جاده ها دقیقاً قبل از اذان خالی می شوند زیرا همه مردم در آن لحظه سر سفره های افطار هستند.

معمولاً غذای اول که خورده می شود خرما است زیرا گفته می شود غذای مورد علاقه پیامبر اکرم (ص) بوده و ایشان با یک خرما روزه خود را باز می کرده است. برخی از افراد همچنین ترجیح می دهند روزه هایشان را با کمی نمک باز کنند.

فعالیت های خیریه، احساس برادری و صبوری و روحیه همدلی در ایام رمضان بیشتر می شود. ده روز آخر ماه رمضان را هزاران روزه دار در مساجد  و مکان های دیگر به صورت جداگانه به اعتکاف می گذرانند.

در ماه مبارک رمضان به همراه سایر برکات خداوند متعال ، مردم وقت کافی برای گذراندن در کنار خانواده های ما و شکرگذاری خدا از نعمت های غیرقابل توصیف او دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha