جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اجتماع عزاداران علوی در مشهد /آیت الله سیدان

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان به تبیین ضرورت پرهیز از مال و ثروت دنیا و انباشته نمودن آن پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه جلسات مجازی بیان معارف وحیانی ماه مبارک رمضان در تفسیر سوره همزه گفت: در حدیثی اینطور آمده که هنگامی که انسان پیر شده و قوای او ضعیف می شود، دو چیز در وجود او رشد می کند که حرص و آرزو است.

وی با بیان این که اصل وجود آرزو در انسان باعث حرکت رو به جلو می شود اما آنچه مذمت شده آمال و آرزوهای طولانی می باشند، عنوان کرد: به واقع اگر کسی خود را تربیت کرده باشد، آسیب نمی بیند و همه باید به این مساله متوجه باشند که این آمال و آرزوهای طولانی انسان را از یاد پروردگار باز می دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: همچنین در آیات ابتدایی سوره همزه نیز چنین آمده است که افرادی که به جمع آوری مال پرداخته و دلبستگی به ثروت دارند، در نهایت نیز به عیب جویی از دیگران می پردازند.

آیت الله سیدان در ادامه حرص و طمع را از جمله عوامل سقوط انسان عنوان و ابراز کرد: از حسد و آنچه موجب جمع مال و ثروت و انباشته کردن آن در طول زندگی دنیایی تان می شود باید دوری  کنید.

وی با بیان این که یکی از عوامل آسیب زا و ضربه زننده انباشته شدن مال، قطع ارتباطات بوده و انسان در همه حال، زندگی دنیوی را بر اخروی ترجیح و برتری می دهد، خاطر نشان کرد: به واقع انسان در عین حال که در دنیا به حالت معمول زندگی می‌کند، باید همت و دل خود را یکی کرده و متوجه خدا کند و دل از دنیا بکند به گونه ای که هر گاه دنیا با آخرتش تضاد پیدا کند آن چه مربوط به دنیا است را کنار بگذارد و دل به آخرت بسپارد.

استاد سطوح عالی حوزه خراسان ضمن توصیه به ضرورت پرهیز از اولویت قراردادن مسائل دنیوی در طول زندگی، خاطر نشان کرد: انسان ها باید توجه داشته باشند که در نهایت بناست روزی از این عالم رخت بربندند و به همین سان، برای حرکت و گام برداشتن راسخانه به سوی فلاح و رستگاری، مسیر حرکت روشن داشته باشند.

 انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha