پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه سلسله نشست های مجازی بیان معارف وحیانی سوره مبارک همزه در ماه مبارک رمضان به تبیین مساله عذاب معاندان با خداوند در روز آخرت پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، در ادامه سلسله نشست های مجازی بیان معارف وحیانی سوره مبارک همزه در ماه مبارک رمضان با بیان این که مساله عذاب در قرآن موضوع روشن بوده و اگر کسی اهل تفکر باشد و کمی از ادبیات عرب بداند، می بیند که جمع کفار و معصیت کاران تهدید به عذاب شدند و از جمله آن ها همین سوره ‌همزه است.

وی ادامه داد: مرحوم ملاصدرا از قول ابن عربی نقل می‌کند، دوزخیان به اندازه معصیت و شرکشان در دنیا، سرانجام در آخرت عذاب می شوند و پس از آن، چنان با عذاب و آتش آن انس پیدا می‌کنند که اگر وارد بهشتشان کنند، با همان حالت خوش هستند و طبع آنان به نوعی دیگر با آتش خو گرفته است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه هشتم سوره همزه مبنی بر «إِنَّها عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَةٌ»، خاطرنشان کرد: در این آیه چنین آورده شده است که آتش بر آنان منطبق شده و آنان را در میان ستون های کشیده شده احاطه می کند و در واقع چنین آتش سهمگین برای معاندان با خداوند متعال است.

آیت الله سیدان با بیان این که در عبارت دیگر آمده است که در معاد، مشرکان به معصیت کاران می‌گویند ایمان شما در دنیا به کارتان نیامد چرا که ما هم اهل دوزخ شدیم در حالی که ایمان نیاورده ایم شما هم که موحد بودید به جهنم آمدید، ابراز کرد: در این جایگاه خداوند، به فرشتگان دستور شفاعت می‌دهد و همه را جز معاندان شفاعت می کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از این جریان، افراد لجوج و معاند با خداوند متعال، در جهنم باقی می‌مانند. قرآن بیان می‌کند «فِی عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ» که آتش بر آنان احاطه می‌شود و خلود در عذاب آغاز می‌شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: به واقع باید مرگ معیار توجه و عمل ما در دنیای فانی قرار گیرد و بدین نکته نیز توجه و اشراف داشت که این دنیای فانی زودگذر است و اعمال ما در روز قیامت و پس از مرگ نقش بسزایی دارند و باید به گونه ای رفتار کرد که اعمال ما مورد رضا و رضایت حضرت حق قرار گیرد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha