جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام آقاتهرانی

حوزه/ در امتحانات، نیت مهم بوده و نیت نسبت به عمل و زیادی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و به کیفیت کار باید توجه کرد؛ پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند وقتی که مردم به دنبال زیاد کردن عمل هستند، تو به دنبال کیفیت دادن به آن باش.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش شد، با اشاره به آیه دوم سوره ملک اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ»؛ او خدایی است که مرگ و زندگی را برای این آفرید که شما را امتحان کند که ببیند رفتار چه شخصی بهتر و نیکوتر است، البته خداوند نفوذ ناپذیر و بسیار بخشنده است.

وی با بیان این که قرآن کریم رمز خلقت را امتحان بیان می کند، گفت: خداوند مرگ و حیات را آفرید و مرگ برای اعتبار و حیات برای برداشتن توشه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) تصریح کرد: در امتحانات، نیت مهم بوده و نیت نسبت به عمل و زیادی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و به کیفیت کار باید توجه کرد؛ پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند وقتی که مردم به دنبال زیاد کردن عمل هستند، تو به دنبال کیفیت دادن به آن باش.

رابطه نیت با عمل مثل روح نسبت به جسم است

وی به اهمیت کیفیت عمل نسبت به کمیت آن پرداخت و افزود: برخی کارهای کوچکی می کنند اما همان کار کوچک را با کیفیت انجام می دهند و برخی دیگر به دنبال زیاد کار کردن هستند و توجهی به کیفیت آن ندارند؛ در عمل خود به نیت توجه کنید و رابطه نیت با عمل مثل روح نسبت به جسم است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به وقوع امتحانات الهی در مشکلات اظهار داشت: این سنت دیرینه است که امتحانات الهی همیشه بوده و هست و این امتحانات در درگیری ها صورت می گیرد.

وی با بیان این که امتحانات الهی بر داشته های افراد است، نه بر نداشته ها، گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید "نسبت به چیزهایی که داده ایم امتحان می کنیم"؛ با توجه به آیه شریفه قرآن، اگر خدا می خواست همه را یک امت می کرد اما می خواهد نسبت به نعمتی که به افراد داده، امتحان کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که حتی انبیا هم یکسان نیستند، تصریح کرد: پیامبری مثل حضرت سلیمان(ع) داریم که بر اریکه قدرت بود اما پیامبر دیگری هم وجود داشت که او را شهید کردند، همچنین پیامبر اسلام(ص) از انبیای فقیر و حضرت داوود(ع) از انبیای ثروتمند بودند، اما همه آنها مورد امتحان قرار گرفتند.

وی افزود: امام حسین(ع) بند بندشان تکه تکه شد و حضرت علی(ع) در دوره ای خانه نشین و در دوره ای دیگر در میدان جنگ بودند اما هر ساحتی از زندگی شان را که می بینیم، پیروز هستند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی اظهار داشت: تفاوت ما با کسانی که اهل بهشت می شوند، در تهذیب نفس است که آنها خود را ساخته اند و ما نساخته ایم، بنابراین باید دقت کرد و از درگاه الهی باید کمک طلبید.

افراد در دایره امتحانات ساخته می شوند

وی با بیان این که افراد در دایره امتحانات ساخته می شوند، گفت: وقتی که سنگ طلا را داخل آتش می اندازند و حرارت می دهند، در حرارت پخته می شود و طلا از غیر آن مشخص می شود و در امتحانات است که افراد ساخته می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بر ذخیره توشه برای آخرت پرداخت و تصریح کرد: بهترین توشه، تقوا است و از هر فرصتی به خوبی استفاده کنید و شاید این لحظه ها تکرار نشود.

وی درباره ضرورت قدرشناسی نسبت به فرصت ها و نعمت ها افزود: باید فرصت ها را قدر دانست و عمر را در راه بندگی خدا مصرف کرد؛ بایستی در راه جلب رضای حق تعالی کار کرد و باید از هر فرصتی بهترین استفاده را کرد، به خصوص در ماه رمضان که به سرعت در پیش است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به در پیش بودن شب های قدر اظهار داشت: شبهای قدر هم نزدیک است، برخی از بزرگان تمام سال را تلاش می کردند که ماه رمضان را به خوبی درک کنند و ماه مبارک رمضان را مراعات می کردند تا شب های قدر را به خوبی درک کنند.

حاکمیت جمهوری اسلامی فرصتی بود که برای انبیای الهی هم پیش نیامد/ مبادا ما مسئولین فرصت سوزی کنیم

وی خطاب به مردم و مسؤولان گفت: شما که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی و مقام ولایت هستید، چنین فرصتی برای انبیای الهی پیش نیامده اما در زمان ما این فرصت وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان توصیه ای به مسؤولان تصریح کرد: مبادا ما مسئولین فرصت سوزی کنیم؛ مردم و دین ما خوب هستند و ما نباید فرصت سوزی کنیم؛ اگر در امتحانات سربلند پیروز آمدیم، ان شاءالله نوید ظهور حضرت حجت را به ما خواهند داد.

وی با بیان این که باید آماده ظهور امام زمان(عج) شویم تا حاکمیت الهی سراسر عالم را فراگیرد، افزود: در روایتی آمده است که هر شیعه ای یک بار به مرگ طبیعی و یک بار به شهادت از دنیا می رود و اگر در زمان قبل از ظهور از دنیا رفت، شهادت بعد از ظهور نصیبش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی اظهار داشت: احتمال این که چنین روزی و انقلابی به وجود بیاید، داده نمی شد؛ ۵ سال قبل از انقلاب به شهید آیت الله بهشتی گفتند که به نظر شما اگر بخواهد انقلاب شود، چند سال زمان می برد؟ ایشان گفتند که ۲۰ سال؛ اما ۵ سال نشد، بنابراین اگر خدا بخواهد، تسریع در امور می شود؛ فقط ما باید راه بندگی خدا را انتخاب کرده و وظیفه خود را تشخیص داده و به آن عمل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha