سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
جشنواره رمضان در بنگلادش، همراه با قرائت قرآن و سفره های رنگین

حوزه/ بنگلادش، کشوری با ۹۰ درصد مسلمان که پایتخت آن داکا و در جنوب قاره آسیا واقع شده اهمیت زیادی به ماه مبارک رمضان داده و این ماه برای مردم بنگلادش مشابه یک جشنواره مذهبی یک ماهه می‌ماند.

 به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، کشور بنگلادش واقع در جنوب قاره آسیا و شرق هند، ۱۶۱ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن داکا است. دین اسلام بزرگ‌ترین دین در بنگلادش محسوب می‌شود و حدود ۹۰ درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

ماه مبارک رمضان برای مسلمانان بنگلادشی همانند یک جشنواره مذهبی یک ماهه است که در سرتاسر این کشور برگزار می شود و اهمیت آن در تعطیلات بسیار مهم عید سعید فطر، در پایان ماه به اوج خود می‌رسد. در ایام رمضان روزه داران متعهد، مساجد را مملو از جمعیت نموده و در این جشنواره مذهبی حضور پیدا می کنند. بنگلادشی ها ماه رمضان را ماه ترویج آموزه های قرآنی و دینی می دانند و اسلام به بخش جدایی ناپذیر فرهنگ آنان تبدیل شده است.

شهرها و روستاهای بنگلادشی با چراغانی و تزئین خیابان ها ، مغازه ها و بازارها زنده می شوند زیرا ماه رمضان یکی از مشهورترین جشنواره های سال بنگلادش است و توده های مردم در آن شرکت می کنند. سنت های ویژه این ماه مانند تلاوت قرآن کریم در مساجد  و اقامه نمازهای جماعت توسط جامعه مسلمانان و توزیع نسخ قرآن میان مردم بسیار جدی گرفته می شوند. مسلمانان در جشنواره رمضان از فرصت استفاده می کنند تا هدایایی مانند کتاب به هدف «هدایت» و ترویج «نور الهی» به شما هدیه دهند.

در طول ایام ماه رمضان ، بزرگسالان به تمام ماه را «روزه می گیرند». ماه رمضان در بنگلادش نیز زمانی برای تقویت پیوندهای بین دوستان و خانواده است و مسلمانان غالباً از این فرصت استفاده می کنند که از یکدیگر دیدن کرده یا برای شام دور هم جمع شوند. کودکان روزه نمی گیرند، اما مشارکت آنها در فعالت های دیگر رمضانی تشویق می شود.

اهمیت رمضان به اندازه ای است که والدین بنگلادشی نوزادانی را که در این ماه به دنیا بیایند رمضان نامگذاری می‌کنند.

نشست های گفتمان رمضان

کمیته ها و جوامع همچنین از ماه رمضان به عنوان فرصتی برای متحد کردن مردم از پیشینه های مختلف اقتصادی و ایجاد پیوند بین آنها استفاده می کنند. با میزبانی نشست های گفتگو از همه دعوت می شود در همنشینی های رمضانی و مراسم های آن شرکت کنند. به کسانی که از اقشار محروم می آیند ، از نظر مالی کمک رسانی می شود تا آنها نیز بتوانند از رویدادهای این ماه عزیز لذت ببرند.  ماه رمضان زمانی برای هدیه دادن ، مراقبت از دیگران و آموزش دینی به جامعه است. این جشنواره گرم و دعوت کننده ای است که مسلمانان بنگلادش هر سال با هیجان زیاد آن را برگزار می کنند.

مسلمانان روزه شان را با خرما باز می کنند. افرادی که برای افطاری گردهم جمع می شوند معمولا دوستان و آشنایان علی الخصوص اعضای خانواده هستند. در ماه رمضان افطاری هایی نیز در مساجد ترتیب داده می شود و افطار درست بعد از اعلام زمان مغرب است.  

 غذاهای افطار در ماه رمضان در بنگلادش

غذاها و شیرینی‌جات مخصوصی در روزه های ماه رمضان در کشور بنگلادش تهیه می شوند ، مانند «جیلاپی» که  شیرین است ، «پیازو» که از پیاز و «بیگونی» تهیه می شود ، و  یک غذای برنجی محسوب می شود.   

در بنگلادش طیف گسترده ای از غذاهای سنتی برای افطار آماده می شوند. برخی از اقلام افطاری رایج در غذاهای بنگلادشی شامل انواع شربت مانند لیموناد، شیر، شیک، اسوتی، آب میوه‌ها مانند هندوانه‌، پاپایا، انبه، آناناس، روح افزا و «لاچی» و شیرینی های سنتی بنگالی هستند.

دیگر غذاهای افطاری بنگلادشی ها با اسامی متنوع  «پیازو»، «بگونی»، «چانار جولاپی»، «جیلاپی»، «بوندیا»، «پاکورای کلم»، «پاکورای گل کلم»، «پاکورای سبزی»، «ترشی تخم مرغ»، سیب زمینی خرد شده، ناگت مرغ، مرغ سرخ شده، بال مرغ، نان تست فرانسوی، اسپرینگ رول، کتلت سبزیجات، گوشت کبابی، حلیم، سمبوسه، دال پوری، چولا، ماهی کباب، پاراتای مغولی همراه با ماست، اسفناج و بسیاری غذاهای سنتی دیگر هستند.

برخی اقلام افطاری بنگلادشی با تغییراتی، برگرفته از فرهنگ سنتی کشورهایی چون ترکیه (کباب رمضانی)، چین (پائومو)، و اندونزی (کولاک)، خاورمیانه (کنافه)، تایلند و چین (کباب شیشلیک)، ترکیه (مرغ شارما) و کشورهای عربی (مرغ بریانی) و هندی (مرغ حیدرآبادی) به وجود آمده اند.

بازارهای رمضانی

یکی از معمول ترین فرهنگ های ماه مبارک رمضان در بنگلادش، بازارهای شلوغ آن است. در ایام ماه رمضان معامله گران اقلام سنتی افطاری را در مقابل بازارهای مختلف، مساجد و تقاطع ها می چینند. آنها با گذاشتن سفره هایی، اجناس افطار را در مقابل مغازه های خود می فروشند. برخی از مکان های معروف در شهر داکا وجود دارد که دارای تنوع افطاری سنتی است. «چاوک بازار» بزرگترین بازار افطار داکا است و بیش از ۴۰۰ سال است که افطار را به ساکنان داکا ارائه می دهد. سنت و شهرت این بازار برای ساکنان شهر به خوبی شناخته شده است و به یک کانون رمضان برای ساکنان داکا تبدیل شده است. مردم مناطق مختلف شهر برای خرید منوی افطار ویژه به اینجا می آیند.  

جاده بیلی یکی دیگر از بازارهای شناخته شده برای رمضان در شهر داکا است و از آنجا که کالاهای جدیدی را در هر ماه رمضان ارائه می دهد ، بسیار محبوب شده است.

در سال های اخیر کنوانسیون بین المللی شهری باشوندورا،  بازار افطاری را برای ساکنین داکا در ماه رمضان ترتیب می دهد که هدف آن ارائه غذاهای سنتی افطاری بنگلادشی است. با این حال اکثر خانواده های بنگلادشی غذاهای سنتی افطاری رمضان را در آشپزخانه های خانه هایشان و به صورت سنتی پخت می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha