پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رمضان و نسل های جدید مسلمانان در آمریکا

حوزه/ یکی از واجبات برای مسلمانان آمریکایی دخیل کردن کودکان در روزه داری به اشکال مختلف است. کودکان مسلمان آمریکایی اغلب قادر نیستند برای یادگیری سنت و فرهنگ دینی خود و ایجاد هویت دینی به مدارس و مربیان اتکا داشته باشند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، اسلام عمیقا در تار و پود ایالات متحده نفوذ کرده و قدمت ورود اسلام به آمریکا به دوران استعمار و برده داری می رسد. و مدت ها پیش از آنکه قانون اساسی ایالات متحده به اجرا گذاشته شود، مسلمانان بی سر و صدا دین و ایمان شان را داشته اند. امروزه حدود ۳ تا ۷ میلیون مسلمان از طیف های گسترده نژادی، قومیتی و پیش زمینه های اقتصادی و فرهنگی در آمریکا سکونت دارند و اقلیت مسلمانان در این کشور رو به رشد است.

ماه رمضان ، نهمین ماه از تقویم قمری، بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان را با هم سطح یک سنت مشترک قرار می دهد. این مقدس ترین زمان سال برای آنان است و همگی بر این باور هستند که در ایام رمضان دروازه های بهشت به روی آنان باز شده و شیاطین به زنجیر کشیده می شوند.

با این حال ماه رمضان در ایالات متحده تفاوت فاحشی با کشورهای دیگر دارد. کشور که از گروه ها و اجتماعات مذهبی مختلف از سرتاسر جهان تشکیل شده، و همین مسئله سبب شده که هر گروه و جامعه دینی سنت های منحصر به فرد خودشان را برای ماه رمضان داشته باشند. جوامع اسلامی در آمریکا برای اینکه با چالش فشار فرهنگی آمریکایی مبارزه کنند، یک اتحاد مستحکم در مساجد ایجاد کرده و سعی می کنند به هر شکل ممکن فرهنگ سنتی کشورهای خودشان را در مساجد به اجرا بگذارند.

خانواده های مسلمان دارای فرزند، بیشترین فشار را متحمل می شوند. کودکانی که در آمریکا بزرگ می شوند نیاز به یادآورهای بصری ماه رمضان دارند تا با عید کریسمس که هر ساله در زمستان برگزار شده و سطح گسترده ای از تبلیغات و مصرف گرایی پشتوانه آن شده مبارزه کنند.

نسل های جدید 

برخی از سنت های رمضان این جوانان آمریکایی از خانواده هایشان گرفته می شود مانند افطاری خوردن یا بازدید از خانه های دوستان و قوم و خویش ها، اما نسل مسلمانانی که در آمریکا در حال رشد و شکوفایی هستند، یک همبستگی سنتی میان خودشان ایجاد کرده و ذره ذره سعی دارند سنت های مخصوص به خودشان  را خلق کنند.

 برای مثال برخی از آنان آغاز رمضان را با گذاشتن پلاکاردها یا برچسب هایی روی صندوق پستی شان با عنوان «رمضان مبارک» به همدیگر تبریک می گویند و به همسایگان شان اعلام می کنند.

 برخی دیگر چراغانی سبز بر پنجره خانه هایشان قرار می دهند. پدیده جهانی کارت های تبریک ماه رمضان در آمریکا نیز چند وقتی است آغاز شده است.

یک جوان آمریکایی می گوید ما موقعی که دبیرستان می رفتیم یکی از سنت هایی که داشتیم رفتن به یک غذاخوری محلی ۲۴ ساعته برای خوردن سحری بود. این سنتی بود که هر از چندگاهی اجرا می کردیم. و پیش از طلوع آفتاب «سفره سحری» داشتیم.

فست تون

در پردیس های سراسر آمریکا نیز دانشجویان مسلمان خیریه «فست تون» برگزار می کنند. فست تون که واژه ای با مفهوم «روزه داری» می باشد در سال های اخیر در میان دانشجویان ایالات متحده و کشورهای غربی رواج زیادی پیدا کرده است. در رویدادهای فست تون دانشجویان مسلمان از همکلاسی های مسلمان و غیرمسلمان شان برای روزه گرفتن، شرکت در مراسم افطاری و امور خیریه ثبت نام می کنند. در فست تون مسلمانان همراه با غیرمسلمانان روزه می گیرند و حتی بر سر سفره های افطاری نشسته و عبادت ها را نیز گاهی شریک می شوند. هدف از این مراسم همدلی میان ادیانی و ایجاد پل دینی میان دو گروه می باشد.

کودکان مسلمان آمریکایی و رمضان

یکی از واجبات برای مسلمانان آمریکایی دخیل کردن کودکان در روزه داری به اشکال مختلف است. کودکان مسلمان آمریکایی اغلب قادر نیستند برای یادگیری سنت و فرهنگ دینی شان به مدارس و مربیان اتکاء داشته باشند و به همین جهت نیز والدین مجبورند برای حفظ هویت دینی فرزندان شان، آنان را زودتر و بیشتر در رمضان دخیل کنند. و برای آموزش کودکانی که قادر به روزه گرفتن نیستند نیز به راه های متفاوت دیگری برای مشارکت متوسل می شوند. برای مثال آن ها در نوشتن کارت های عید کمک می کنند که قرار است در آخر ماه به دوستان و خانواده ها فرستاده شوند. یا سینی خرما را در افطاری ها به آنان می سپارند تا به دوستان تعارف کنند.

بسیاری از کودکان در آخر ماه و در روز عید فطر هدایایی دریافت می کنند، و همین سبب شده رمضان و عید فطر خاطرات زیبایی را برایشان یادآور شود. هرچند این موارد کوچک و ریزبینانه هستند اما هویت اسلامی مسلمانان آمریکایی را شکل داده و آنان که در مدرسه، ایام اعیاد مسیحیان و کریسمس و عید پاک انزوا را با پوست و استخوان احساس می کنند، به رمضان و هویت شکل گرفته در این ایام پناه می آورند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha