شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علی نهاوندی

حوزه/ مشاور قائم مقام سازمان صدا و سیما تصریح کرد: برنامه های دم افطار تلویزیون نباید منحصر به لایه های سطحی زندگی افراد و تجربه های زیستی آن ها شود، بلکه می بایست معارف عمیق دینی و الهی نیز به شکل هنرمندانه مورد توجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در خصوص مهم ترین شاخصه های موفقیت برنامه های دم افطار تلویزیون ابراز داشت: از آن جا که این گونه برنامه ها از جمله برنامه هایی است که مخاطب در آستانه اذان مغرب و پایان روزه داری به تماشای آن ها می نشیند، لذا توجه او به ساعت اعلام اذان است و از این رو برنامه هایی معمولاً تولید می شود که مناسب با حال و هوای دم افطار باشد.

وی افزود: در این ساعات که رسانه ملی می خواهد تصویرگر نماد بندگی و دلدادگی به ساحت حضرت حق باشد، ما باید در فرآیند برنامه سازی به گونه ای عمل کنیم که توحید افعالی الهی و توحید صفاتی در آن برجسته و شاخص باشد، به خصوص در رابطه با اوضاع کنونی که متأسفانه ما با این معضل روبرو هستیم که تا حدودی مبانی اعتقادی بسیاری از افراد جامعه ضعیف شده است.

مدیر گروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین گفت: به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا، رسانه های جمعی عملاً رسالت مراکز مختلف مذهبی را به عهده گرفته اند و لذا لازم است که جلساتی با مراکز انتشار معارف دینی داشته باشند و در این بین با بهره گیری از ظرفیت عظیم حوزه، حلقه های فکری حوزوی و مؤسسات پژوهشی در حوزه دین را بکار بگیرند و دست کم به بخشی از سوالات و شبهات اعتقادی پاسخگو باشند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال بسیار خوب است که در برنامه های مناسبتی تلویزیون در این ماه به ویژه برنامه های دم افطاری، تجربیات شخصی مثل مرگ اندیشی و ساحت زندگی فردی که درس آموز و عبرت آموز است، مورد توجه بیشتر قرار گیرد، ضمن آن که صرفاً به لایه های سطحی سبک زندگی افراد بسنده نشود و برای کار عمیق تر محور اصلی برنامه های مناسبتی دم افطار، ارتباط بندگان با خدا و نگاه عمیق و معرفتی به جهان هستی باشد و از این رهگذر تفکر و عقلانیت دینی نیز تقویت شود.

مشاور قائم مقام سازمان صدا و سیما همچنین گفت: امسال یکی از نکاتی که در خصوص برنامه های دم افطار بیشتر به چشم می آمد، پرداختن به تجربه یک نفر در وضعیت بعد از تصادف بود که مثلاً برای لحظاتی از این عالم رفته و دوباره به حیات دنیوی بازگشته که این مسئله به نظر می رسید که خیلی پررنگ است و شاید برای یکی دو برنامه خوب باشد اما نه این که همه سی شب برنامه به این قبیل موضوعات اختصاص پیدا کند.

وی اضافه کرد: در واقع در کنار این مباحث، باید شناخت کافی و جامع از هدف زندگی و راه های رسیدن به خدا و معنویت مورد توجه قرار گیرد و در ضمن به مسئله بیان احکام شرعی در راستای انتقال معارف دینی با نگاه نوین اجتماعی اهتمام ورزیده شود.

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی در خاتمه بیان داشت: در هر صورت ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است که قابلیت های رسانه در این گونه زمینه ها بیشتر و بهتر به ظهور و بروز برسد، مشروط بر این که به مقولاتی چون ثبات در پیام، مهندسی پیام و چگونگی ارائه فرم و محتوا و به خصوص لزوم بهره گیری عنصر خلاقیت در آن توجه کافی شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha