سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
میرزایی

حوزه/ حجت الاسلام میرزایی گفت: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) اگر می خواهید ببینید یک فرد چه میزان ارزش دارد عقل، دین، حسن ادب، حسن اخلاق و میزان حیا او را باید مدنظر قرار داد.

 حجت الاسلام حسین میرزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی در ماه مبارک رمضان ضمن تبیین موضوع قیمت و ارزش گذاری بر امور، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در زندگی افراد مطرح است مسئله قیمت گذاری روی اشیاء مختلف است و جالب این است که روی افراد انسانی نیز قیمت گذاری می شود.

وی با بیان ملاک و معیار قیمت گذاری روی افراد، گفت: برخی روی جسم انسان قیمت گذاری می کنند و عده ای نیز روی روح و جان و حقیقت انسان قیمت گذاری و ارزش گذاری می کنند و بر همین اساس برخی میزان دارایی های مادی و جسمانی و یا موقعیت اجتماعی افراد را ملاک ارزش گذاری قرار می دهند.

نماینده منتخب اصفهان خاطر نشان کرد: مکتب اهل بیت(ع) برای قیمت گذاری انسان ها، ملاک و معیاری مشخص نموده که بر مبنای آن ۵ عامل ملاک ارزش گذاری بر انسان ها می باشد و بر اساس روایتی از امام صادق(ع) اگر می خواهید ببینید یک فرد چه میزان ارزش دارد عقل، دین، حسن ادب، حسن اخلاق و میزان حیا او را باید مدنظر قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    0 0
    ارزش انسان به بینائی و عقلانیت است. بینائی با کسب علم و تجربیات مفید و ضروری زندگی حاصل میشود و عقلانیت موجب استخراج نتایج بزرگ از اگاهی های اندک و ایجاد دیدگاه میگردد. این دو رکن حیاتی در هر فردی نباشند از درجه انسانیت ساقط است. در هیچ شرایطی از زندگی نباید از این موارد یعنی مطالعه و تحقیق غافل بود. پذیرش اعتقادات بدون تفحص و تعقل هیچ ارزشی ندارد و منشا ان میتوان ترس یا نفع یا همرنگی با جامعه باشد. برای کسب تکالیف دینی میتوان از فقها با معیار عقلانیت استفاده کرد. در اسلام تعلیم داریم نه تقلید و کسانیکه این بدعت را ایجاد کرده اند اهداف اجتماعی و سیاسی داشته اند تا مقلدین بدون تعقل را به لشکر گوش بفرمان تبدیل کنند. هیچکس از خطا مصون نیست حتی پیامبر. پیامبر و ائمه از پلیدی و گناه مبرا هستند اما ممکن است خطا کنند لذا مشورت دراسلام به همین منظور توصیه شده. اطاعت محض از هرکس و در هرشرایط با هویت و ازادگی و استقلال رای در تضاد است. خداوند با دادن اختیار و قدرت تعقل ،به انسان ارزش فرازمینی داده لذا هرکس حقوق الهی انسانها را با اطاعت طلبی و سلب اختیار و استحمار نقض کند دشمن بشریت است. کسانیکه فکر میکنند بهتر و بیشتر از دیگران میدانند میتوانند با تبلیغ و تبیین افراد را به توجه و اندیشیدن ترغیب کنند اما حق ندارند عقاید خود راتحمیل کنند هرچند به نظر انها اهل جهنم باشند. افرادی که با استفاده از فرصتهای اجتماعی بر سرنوشت مردم مسلط شده اند و مردم از عملکردانها راضی نیستند، اهل دوزخ خواهند بود چون رضای خداوند در راستای رضای خلق است هرچند گناهکار باشند چون رحمت و بخشش خداوند فوق تصور همگان است. خداوند خلق را برای عذاب خلق نکرده و از هر مدعی دلسوزتر است ولو انکه ناسپاس و کافر باشند. انچه باعث عذاب است ظلم و تضییع حقوق مردم با هر مرام است، نه غیرمسلمان بودن. مسلمانی که گناه میکند در ان لحظه از خدا دور و کافر است اما انسان در گرفتاریهای شدید زندگی دائما درحال قهر و اشتی با خدا و کفر و ایمان است.