چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام آقاتهرانی

حوزه/ امروز مسئولان مملکت باید مواظبت کنند و کسانی که دارایی و امانات مردم در اختیارشان است، باید مراقبت کنند؛ شیطان، انسان را رها نمی کند و نفس انسانی پلید است و باید آن را کنترل کرد؛ بزرگترین دشمن انسان، نفس فرد است که حاضر است هر حقی را از دیگران ضایع کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی بامداد امروز در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم در مدرسه علمیه معصومیه برگزار و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش شد، اظهار داشت: همانطور که در شب های گذشته بیان شد، برای تهذیب و خودسازی باید اموراتی از جمله تلاوت قرآن، کمک به مستمندان و همراهی با آنها و همنشینی با عالمِ عامل را انجام دهیم.

وی ضمن اشاره به آیه ای از قرآن کریم، با بیان این که پرهیز از ظلم به خود و دیگران، یکی دیگر از اموراتی است که در تهذیب و تزکیه نفس مؤثر است، گفت: انسان باید متوجه باشد که اعضا و جوارح خود را به آزار و ظلم به دیگران آلوده نکند؛ باید از خداوند متعال یاد گرفت که در قرآن چند مرتبه می فرماید که "اصلاً خدا اهل ظلم به بندگان خود نیست و خوب است" که این صفت الهی را در خود ایجاد کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه به مراتب ظلم و تعریفی از ظلم پرداخت و تصریح کرد: ظلم در برابر عدل بوده و هر چیزی را در جای خود گذاشتن است؛ از جمله مصادیق ظلم می توان به حق کسی را ندادن، مال کسی را تصرف کردن، آبروی فردی را بردن، تهمت زدن، غیبت کردن و چشم غره رفتن نیز اشاره کرد.

بزرگترین دشمن انسان نفس فرد است

وی افزود: امروز مسئولان مملکت باید مواظبت کنند و کسانی که دارایی و امانات مردم در اختیارشان است، باید مراقبت کنند؛ شیطان، انسان را رها نمی کند و نفس انسانی پلید است و باید آن را کنترل کرد؛ بزرگترین دشمن انسان، نفس فرد است که حاضر است هر حقی را از دیگران ضایع کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با بیان این که با ظلم به دیگران خود را جهنمی نکنیم، اظهار داشت: همین که گفته شود "ژن برتر هستم و من گردن انقلاب حق دارم، اشتباه است و باید دانست که نسل چنین فردی انسان را دوزخی می کند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت حقوق یکدیگر گفت: وقتی که عقیل، برادر حضرت علی(ع) خدمت حضرت رسید و توقعی بیش تر حق خود داشت، که آن حضرت فرمودن وضع ناگوار او و فرزندانش دلم را لرزاند، اما برادرم بیش از حق خود توقع داشت؛ باید نسبت به حق و حقوق دیگران توجه داشت که بی احترامی زوجین به خصوص در ابتدای ازدواج گاهاً دیده می شود که این ظلم است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در مؤسسه ای در نیویورک که توفیق نماز جمعه و جماعت را بر عهده داشتم، به دعوت یکی از دوستان به منطقه ای در جنوب آمریکا سفر کردم و عقدی در آنجا خوانده شد، در این مراسم، فردی تازه مسلمان حضور داشت که علت مسلمان شدنش را پرسیدم، این فرد، کتاب نهج البلاغه را به بنده نشان داد و خطبه ای را قرائت کرد و گفت روزی پُست این کتاب را برای من آورد و کتاب را خواندم تا این که به این خطبه ای از نهج البلاغه رسیدم که نوشته بود "به خدا سوگند اگر اقلیم های هفت گانه با هر آنچه در زیر آن است را به من بدهند، برای این که پوست جو ای را از دهان مورچه ای بگیرم، نخواهم گرفت"، با توجه به این سخن، سراغ نویسنده این اثر را جویا شدم و با حضرت علی(ع) آشنا شدم و از این طریق به دین اسلام شناخت پیدا کردم؛ اما برخی ظلم می کنند و میلیاردی اختلاس می کند و نسبت به عمل انجام داده و دیگر افراد جامعه، بی اهمیت هستند.

مبادا تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار بگیریم

وی به اهمیت توجه به سرمایه های معنوی اشاره کرد و افزود: ما سرمایه دار هستیم اما گاهی اوقات برای سرمایه خود ارزشی قائل نیستیم، و باید معنویات را جدی بگیریم؛ همین مساجدی که تاکنون مجبور بودیم که بسته باشد و در حال بازگشایی است و امثال این مسائل که از آنها بی بهره شده بودیم، سخت بود؛ مبادا تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار بگیریم و نباید در کشور اسلامی ما معصیت صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی خطاب به مسئولان کشور اظهار داشت: مسئولین، شما را بخدا رعایت کنید و آبروی امام عصر(عج)، امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدا را حفظ کنید؛ اینها پاک هستند و مکروه انجام نمی دهند، اما مبادا از ما کاری سر بزند که دیگران رفتار ما را به این بزرگواران نسبت دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha