پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ماه رمضان در سودان، ماه همدلی و خیریه

حوزه/ در سودان در ایام رمضان رسم زیبای افطاری دادن به رانندگان و رهگذران در خیابان ها وجود دارد. مسلمانان سودان با برپایی چادرهای بزرگ و کوچک این رسم را گرامی می‌دارند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»  ، سودان کشوری با ۴۳ میلیون نفر جمعیت می باشد که بیش  از ۹۷ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند.

 ماه رمضان در سودان ماه اجتماعات خانوادگی، معاشرت فراوان و رفتن به مساجد است.

افطاری به رانندگان

در سودان در ماه رمضان رسم زیبایی وجود دارد که مخصوصاً برای فقرا و نیازمندان بسیار عالی است. در طول ماه مقدس رمضان، مردم محلات - فقط مردان و پسران - در خیابان ها جمع می شوند و روی تشک های بزرگ می نشینند یا چادرهای غذا برپا می کنند. آنها منتظر می شوند تا رهگذران بیایند و اطمینان حاصل کنند که همه رانندگان و موتورسواران متوقف می شوند  و روزه  هایشان را در چادرهای بزرگ و کوچکی که آن ها ترتیب داده اند باز می کنند. در محله هایی که مثلا ۵ خانوار باشد، چادرها کوچکتر است و در محله های بزرگتر از ۱۵ خانوار چندین چادر برپا شده و مردان غذا از خانه آورده و آن را با رهگذران به اشتراک می گذارند. این رسم در مکان های مختلف  ایالت گزیرا، در جاده ملی خارطوم قابل مشاهده است.

افطاری دادن به رانندگان تنها سنت سودانی ها نیست. داوطلبان در ماه مبارک رمضان همچنین در تقاطع خیابان ها در شرق خارطوم، پایتخت سودان، غذا و آب رایگان را به افرادی که هنگام غروب آفتاب رانندگی می کنند، توزیع می کنند.

 در بعضی مواقع موانعی در وسط جاده قرار می گیرد تا قبل از غروب آفتاب جلوی ترافیک را بگیرد. در مواقع دیگر، پسران جوانتر داوطلبانه سعی می کنند  ترافیک را هدایت کنند تا رانندگان هر چه سریع تر بتوانند به مقصدشان در منازل برای افطار در کنار خانواده برسند.

تصاویر ویژه از ماه رمضان در سودان بیانگر صف های طولانی مردانی است که در خیابان ها با لباس های بلند سفید در زیر درختان نئوم نشسته اند و منتظر غروب خورشید هستند و صدای شلیک توپ را برای افطاار می شنوند. مردم پس از غروب خورشید به هم سلام می کنند و یک روزه مقبول  را تبریک می گویند.

رسم مبادله غذایی همسایه ها

زنان در آنجا می مانند و غذای  افطاری را تهیه کنند. آنها با سایر زنان همسایه وعده های غذایی خود را تهیه می کنند که اغلب خورش ماهی را به همسایه می دهند و در عوض  خوراک مرغ از خانه دیگر  می گیرند تا به این شکل همگی غذاهای مختلف را خورده باشند.

ماه رمضان در سودان مانند یک اجتماع خانوادگی است، با معاشرت فراوان و رفتن به مساجد.

غذاهای رمضانی در سودان

بعضی از غذاهای خاص ماه رمضان عبارتند از آسیده (فرنی پخته شده از سورگوم که همان ذرت خوشه ای است)، گورساها (پخته شده از آرد گندم) و سالاد.

نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان نیز از سورگوم و ادویه های مختلف مانند «هیلو-میر» تهیه شده اند. ادویه هیلو میر (شیرینی تند) اغلب به غذاها یا سس های جانبی غذا افزوه می شود.

چای هیبیکوس و آب لیمو نیز نوشیده می شود و تابالده و آرادیب نیز دو میوه آکیای تند هستند که مصرف می شوند.

 سایر غذاهای محبوب افطاری «بالیلا» پخته شده از نخودفرنگی آب پز، لوبیا قرمز با نمک و تکیلیا هستند. غذای  هندی «کیمه» با پودر بامیه، و غذای سامبوسیک در کنار غذاهای معمول عربی (مرغ سرخ شده، مای سرخ شده، فلافل، سالاد حمص، روغن زیتون و پنیر) سرو می شوند.

عصیده (به زبان عربی) خوراک محبوب رمضانی برای سودانی هاست که از یک خمیر آرد گردم پخته شده تهیه می شود و گاه کره یا عسل به آن اضافه می شود.

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha