پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام علی

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: شایسته سالاری و به کارگیری افرادی کاردان در حکومت عدل علی(ع) مورد توجه قرار گیرد و الگو شود.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با نگاهی به زندگانی فردی و اجتماعی امام اول شیعیان اظهار داشت: وقتی حضرت علی(ع) خلافت را پذیرفتند کارگزاران، استانداران و نمایندگان را عوض کردند و بر اساس شایستگی افراد را انتخاب کردند.

وی افزود: اکنون نیز وقتی بعضی از مسئولان بر سر کار می آید اولین کاری که می کنند عوض کردن افراد در مقام هاست که باید دید که این امر به خاطر رضای خداوند و اجرای بهتر امور است یا رابطه سالاری؟

استاد جامعةالزهرا(س) با اشاره به مقاومت حضرت علی(ع) در مقابل حفظ و عدالت محوری در تقسیم بیت المال گفت: خلیفه دوم برای حکومت خود دفتری داشت که از بیت المال سهم برمی داشت و از امیرالمؤمنین(ع) نیز خواستند تا برای خود سهمی برداند که ایشان برخورد کردند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) نسبت به تقسیم بیت المال و عدالت در آن تأکید فراوان داشتند و با بی عدالتی در این زمینه برخورد می کردند.

درویشی با تأکید بر این که اگر سیره امام اول شیعیان را نشناسیم هویت خودمان را فراموش کرده ایم گفت: ایشان با تمام فضایل اخلاقی و عملی که در همه زمینه ها داشتند به دنبال حکومت آرمانی برای یک جامعه انسانی بودند.

وی ابراز داشت: حضرت در حق الناس و نسبت به لقمه حلال دقت بسیار داشتند به گونه ای که وقتی می خواستند با این حضرت بیعت کنند، ایشان فرمودند که مرا رها کنید شما طاقت و تحمل اجرای حق و عدالت مرا ندارید.

استاد جامعةالزهرا(س) درباره اعتراف مخالفان به عظمت گفتار و رفتار امام علی(ع) گفت: حتی مخالفان ایشان نسبت به گفتار، ایده ها، رفتار، کلام، فصاحت، بلاغت و عدالت این امام واقف بودند ولی نمی توانستند تحمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی معاویه دید که امام علی(ع) در بین مردم محبوب شده است ازاین رو دستور داد که در منابر رسمی به ایشان ناسزا و دشنام بگویند تا از این طریق فضایل حضرت فراموش شود.
درویشی تأکید کرد: حق فراموش نشدنی است به گونه ای که بعد از 1400 سال در سازمان ملل نامه امام علی(ع) به مالک اشتر جزو دستورالعمل های سازمان است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha