پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تراشیون

حوزه/ ویژه برنامه «هنر زندگی» با بهره‌مندی از سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون در حوزه آیین همسرداری، در صفحات مجازی امور فرهنگی خواهران آستان کریمه اهل‌بیت(س) دنبال می‌شود.

به گزارش  خبرگزاری حوزه،‌ در آیین مقدس اسلام خانواده از ارکان جامعه اسلامی محسوب شده و خانواده ممتاز در جامعه اسلامی خانواده‌ای است که بتواند فرزندان صالح تربیت کرده و در امر تربیت فرزند موفق باشد، در خانواده ممتاز اسلامی روابط زن و شوهر نه براساس قرارداد عقد و ازدواج بلکه براساس مودت بوده و زن و شوهر در نظام اسلامی در قالب نهاد خانواده یار و یاور یکدیگر در مسیر بندگی خداوند هستند.

در خانواده الگو و ممتاز اسلامی قوام زندگی بر عهده مرد و مدیریت خانه و تربیت فرزندان بر عهده زن است.

در این خانواده اعضای خانواده هنر زندگی کردن را می‌دانند و سعی می‌کنند با فراگیری مهارت‌های زندگی مشترک از نظر دین مبین اسلام، رسالت خانواده اسلامی را به شیوه مطلوب به انجام برسانند.

در دین آسمانی اسلام به عنوان کامل‌ترین دین محور تمامی امور جامعه و حتی خانواده بر محور نظم است و نظم در اسلام از اهمیت زیادی برخوردار بوده و آیین مقدس اسلام بر برنامه‌ریزی در زندگی به ویژه برنامه‌ریزی در زندگی خانوادگی تأکید ویژه‌ای دارد، چرا که فقط در پناه نظم و برنامه‌ریزی است که آرمان‌های مقدس محقق می شود.

نظم و برنامه‌ریزی در خانواده به عنوان رکن جامعه اسلامی جایگاه برجسته‌ای دارد چراکه فرآیند تربیت و دین مداری فرد در خانواده شکل می‌گیرد و به عبارت دیگر برنامه‌ریزی در زندگی خانوادگی از مهارت‌های مهم هنر زندگی محسوب می‌شود.

امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، در راستای ترویج مهارت‌ها و آموزه‌های سبک زندگی اسلامی در میان خانواده‌ها ویژه برنامه «هنر زندگی» را در صفحات مجازی خود در شبکه‌ها و بسترهای ارتباطی مجازی به نام آستان مهر با نشانی astanehmehr@ دنبال می‌کند.

در این ویژه برنامه سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون را در کلاس‌های آیین همسرداری حرم مطهر جمع‌آوری و با استفاده از بسترهای موجود در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون طی سخنانی با تأکید بر اهمیت نظم و برنامه‌ریزی در زندگی فردی و خانوادگی، اهمیت برنامه‌ریزی در خانواده را از سوی والدین براساس آموزه‌های اسلامی و احادیث به شرح ذیل تبیین و تحلیل می‌کند:

کار، بخشی از زندگی انسان است و انسان با برنامه‌ریزی باید به تمام امورات زندگی اهتمام داشته باشد، کار در محیط خانه و در محیط اجتماع باید به صورتی باشد که شخص بتواند به سایر امور زندگی رسیدگی کند،در حقیقت انسان برای کار کردن زندگی نمی‌کند بلکه کار بخشی از زندگی است که انسان در پناه آن باید سایر امور زندگی را انجام داده و زندگی انسان مؤمن نباید برای کار باشد بلکه باید کار را بخشی از زندگی خود قرار دهد.

والدین در کنار اینکه با کار کردن به دنبال تأمین معاش فرزندان خود هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که نسبت به شاد کردن فرزندان خود از نظر دینی وظیفه دارند، بنابراین درکنار کار باید بخشی از اوقات خود را به بازی، حرف زدن و شاد کردن فرزندان خود اختصاص دهند.

خداوند برای والدینی که نسبت به شاد کردن فرزندان خود اهمیت قائل هستند ملک و فرشته‌ای را خلق می‌کند که این فرشته تا روز قیامت برای آن پدر و مادر که فرزند خود را شاد کرده‌اند به درگاه خداوند طلب استغفار می کند.

سبک زندگی اسلامی به معنای طی کردن مسیر مسجد و خانه نیست بلکه مراد از سبک زندگی اسلامی برنامه‌ریزی مرتب برای تمام امور زندگی از جمله تربیت و شاد کردن فرزندان است.

دین مبین اسلام به والدین توصیه می‌کند که والدین در برنامه‌ریزی روزانه خود باید وقتی از زمان خود را برای بازی کردن با فرزندانشان اختصاص دهند، چرا که بازی با کودکان نقش مهمی در رشد شخصیتی آن‌ها دارد.

فرزندان برای رشد به بازی کردن نیاز دارند و همانطور که والدین وقت خود را به کار، تحصیل یا سایر امور اختصاص می‌دهند باید برای بازی کردن با فرزندان خود به عنوان نیاز تربیتی آن‌ها وقتی را به بازی و صحبت با فرزندانشان اختصاص دهند.

محور برنامه‌ریزی در سبک زندگی اسلامی کسب رضایت خداوند است؛ گاهی برخی از افراد خواسته دل را محور برنامه‌ریزی روزانه در زندگی قرار می‌دهند، باید دقت کرد که محور قرار دادن خواسته دل در برخی از موارد انسان را به گناه آلوده می‌کند؛ در حالی که اگر انسان در زندگی خود خواست و رضایت خداوند را محور قرار دهد احتمال اینکه به گناه آلوده شود بسیار اندک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha