پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تأکید بر ضرورت ساخت ماهواره در کشور، گفت: صنعت راهبردی دفاعی مانند موشک و ماهواره، یک عامل اصلی در بازداشتن دشمن از هر گونه فکر تهاجم است، به ویژه برای کشوری که در حساس ترین موقعیت جغرافیایی کره زمین قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، با حضور در برنامه «پیام تبریز» با تأکید بر ضرورت ساخت ماهواره در کشور، گفت: صنعت راهبردی دفاعی مانند موشک و ماهواره، یک عامل اصلی در بازداشتن دشمن از هر گونه فکر تهاجم است، به ویژه برای کشوری که در حساس ترین موقعیت جغرافیایی کره زمین قرار دارد. 

وی خاطرنشان کرد: سالهای موشک باران، مظلومیت مردم بی ‏پناه شهرها، زنان و کودکان مظلوم و در خاک و خون غلطیده و آواره را هیچگاه نباید از یاد ببریم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: به اذعان کارشناسان هر دلار سرمایه گذاری در صنعت فضایی، سی دلار درآمد دارد. شاید بسیاری از ما بدانیم مثلاً در مسابقات جام جهانی فوتبال یا مانند آن هزینه خرید مسابقات میلیاردها تومان است. این فقط یک مورد است، نیاز ما در کشتیرانی، در عکسبرداری‏‌های علمی از سطح زمین برای اکتشافات، در هدایت هوایی و دریایی، ما همچنان وابسته و گرفتار هستیم.

امام جمعه تبریز گفت: امروزه یکی از راه های درآمدزایی اجاره ماهواره است، اجاره یک ماهواره با پرتاب آن بین ۵۰۰ میلیون دلار تا دو میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. با این افق نگاه، دستیابی به چنین صنعتی از جهت اقتصادی هم دارای ارزش راهبردی خواهد بود.

حجت السلام والمسلمین آل هاشم در ادامه در تبیین آموزه ‏ها و عبرت های سانحه شناور کنارک، گفت: پس از وقوع این حادثه تلخ و شهادت ۱۹نفر از فرزندان رشید ملت و مجروح شدن گروهی دیگر، امپراطوری رسانه ‏ای استکبار و برخی مزدوران داخلی ایشان مانند همیشه دست به کار شده و به فضاسازی مسموم در این باره پرداختند. 

وی با اشاره به خط خبری رسانه‏ های دشمن، گفت: بزرگ‏نمایی حادثه و ادعای غرق شدن شناور و کشته و مفقود شدن دهها نفر یکی از این محورها بود.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: این رسانه ها مدعی شدند ناو جماران از سپاه بوده! و به ناوچه ارتش شلیک کرده است و همچنین نیروی دریایی سپاه به مردم عادی که در ساحل شهر بندری کُنارک بودند حمله موشکی کرده و تعداد زیادی کشته، مجروح و مفقود شده اند.

امام جمعه تبریز زیر سؤال بردن توانمندی‏ های نیروی دریایی سپاه و ارتش را با انتشار اخبار مکتوب و فیلم ها و عکس دروغین از حوادث دیگر و کشورهای دیگر را محور دیگر این فضاسازی ها عنوان کرد و گفت: رسانه های معاند تلاش کردند بین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و این حادثه مشابهت‏ سازی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم توجه به آموزه‏ ها و عبرت های این حادثه را ضروری خواند و گفت: آنچه دچار حادثه شده است نه ناو است و نه ناوچه و نه قایق تندرو؛ بلکه یک شناورِ سبکِ پشتیبانی و لجستیک در کلاس هندیجان است که قبل از انقلاب خریداری شده و پس از انقلاب با به سازی و به روزرسانی دوباره در خدمت نیروی دریایی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر خلاف آنچه در رسانه‏ های معاند گفته شد، ناو جماران مربوط به ارتش جمهوری اسلامی است نه سپاه پاسداران، خوب است بدانیم سپاه، اساساً دارای ناو جنگی نیست و به خاطر سازمان نیروی دریایی و راهبردهای دفاعی سپاه، خرید یا ساخت و نگهداری ناو در برنامه این نهاد نیست و در حیطه ماموریت نیروی دریایی ارتش قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرموده رهبر حکیم انقلاب اسلامی، یک نیروی راهبردی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این نیرو قدرتمندترین نیروهای دریایی منطقه است که متکی بر دانش بومی و دانش فرزندان انقلابی ارتش در حال خدمت است و در انجام خدمت خود کمترین اشتباهات را داشته است.

امام جمعه تبریز تأکید کرد: آنچه اتفاق افتاد حاصل یک اشتباه محاسباتی است که منجر به حادثه تلخ شهادت و جراحت فرزندان دریادل ملت شد و به شناور مزبور نیز خسارات وارد آورد. بدون تردید این حادثه کام هر ایرانی آزاده را تلخ می‏‌کند و به هیچ روی نباید سبُک انگاشته شود.

وی وقوع چنین حوادثی در رزمایش‏‌ها و تمرین‏‌ها را طبیعی دانست و گفت: ارتش انگلیس اخیراً اعلام کرد که در سالهای گذشته تعداد ۱۴۳ نفر از نیروهایش در رزمایش‏‌ها کشته شده اند. همچنین آمریکا که بزرگترین ارتش جهان را با ۸۱۲ میلیارد دلار دارد، اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ تعداد ۹۰ نفر از نیروهای خود را در سوانح مختلف از دست داده است. البته رزمایش‏ ها و مانورها فرصتی برای بررسی نقاط ضعف و قوت تجهیزات و نیروها و طرح‏ ها و برنامه‏ ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تأکید کرد: باید مراقب باشیم فریب عملیاتی دشمن را نخوریم و در زمین دشمن بازی نکنیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، مشابهت سازی بین دو حادثه هواپیمای اوکراینی و شناور کنارک را نادرست دانست و گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش انقلابی ایران اسلامی و سایر نیروهای مسلح همچنان و برای همیشه در چشم و دل ملت بزرگ ایران بزرگ و بزرگتر خواهند ماند و دعای خیر مردم در این شبهای قدر بدرقه راه و جهاد و تلاش و رشادت‏های آنان خواهد بود. بدون تردید ارتش قهرمان ما از این حادثه تلخ برای اصلاح و بهسازی سازمان رزم و طرح و برنامه خود توشه‏ ها خواهد گرفت و حماسه‏ های بیشتری را خواهد آفرید، چنانچه سپاه سرافراز از سانحه تلخ سقوط هواپیما برای آینده خود توشه‏ ها برگرفته است.

امام جمعه تبریز در ادامه و در پاسخ به این سؤال که آیا رأی اعتـماد مجلس عراق به الکاظمی پیروزی نیروهای مقاومت است، گفت: الکاظمی عضو احزاب و جریانات سیاسی عراق نبوده و از این جهت فردی کم حاشیه است. مسئولیت وی در دستگاه اطلاعاتی درسال های اخیر باعث شده است مواضع چندانی از وی منتشر نشود. 

وی با بیان اینکه درباره دست داشتن یا اطلاع داشتن الکاظمی از ترور سرداران مقاومت، سند محکمی در دست نیست، اظهار داشت: از آنجا که او رییس اطلاعات عراق بوده و روابط خوبی هم با آمریکایی‏ ها داشته، پس طبعاً از زمان و نحوه ترور خبر داشته است. البته این اتهامی است که اثبات آن بسیار مشکل است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه مصطفی الکاظمی گزینه مطلوب و درجه اول نیروهای مقاومت نبود، گفت: همه می‏ دانند که آمریکا و صهیونیسم، عراقی را می‏ پسندند که بدون دولت باشد، از آنجا که معرفی نخست وزیر وظیفه بیت شیعی در عراق است با این اقدام، سایه یک تهدید بزرگِ بالفعل از سرِ عراق و جریان شیعی برداشته شد و پس از حدود شش ماه این نابسامانی به سامان نسبتاً مطلوب خود رسید، این انتخاب می‏ تواند به نوعی پیروزی مقاومت در ناتمام گذاشتن توطئه ‏های آمریکا و عربستان محسوب شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به دشواری‏ های الکاظمی و عراق در آینده، گفت: تا انتخابات زودهنگام مجلس عراق سیزده ماه باقی مانده است، باید از هم اکنون مقدمات و زیرساخت‏ های آن فراهم شود. یکی از این مقدمات انحلال مجلس کنونی است که بعید است به این زودی و به آسانی اتفاق بیفتد. لذا برگزاری انتخابات در یکسال آینده در هاله‏ ای از ابهام قرار دارد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه وضعیت اقتصادی عراق با سقوط قیمت نفت به شدت آسیب دیده است، ادامه داد: این موضوع در کشوری که اقتصادش بیش از ۹۰ درصد وابسته به نفت است، بسیار آسیب‏ زا است و تبعات زیانباری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اظهار کرد: موضوع اخراج آمریکا از عراق در حالی که آمریکا تمایلی به آن ندارد در کنار مطالبات مردم و گروه های مقاومت از یک سو و مشی میانه‏ رو و اعتدالی الکاظمی در مواجهه با آمریکا از سختی ‏ها و دشواری‏ های اصلی الکاظمی است.

وی، جدی بودن اختلافات آمریکا و عربستان را هم اینگونه پاسخ داد: در اواخر سال گذشته، آمریکا از عربستان خواست تا با یک خیمه‏ شب‏ بازی از قیمت نفت بکاهد تا با این کار رقبای آمریکا مانند؛ ایران و روسیه به مشکلات عمده برخورد کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: در واقع شرط انتقال پاتریوت به عربستان تلاش آل سعود برای کاهش قیمت نفت بود. بن سلمان این خوش‏خدمتی را انجام داد. تولید نفت خود را افزایش داد و با تخفیف در بازار فروخت؛ اما بیش از هرکسی گرفتاری آن دامنگیر آل سعود و آمریکا شد. بیماری کرونا و کاهش تقاضا هم بر این مشکلات افزود.

امام جمعه تبریز با طرح این سؤال چرا آمریکا پس از این که بن سلمان به وعده اش در کاهش قیمت نفت عمل کرد، قصد خارج کردن سامانه راهبردی پاتریوت را که برای آرامکو حیاتی است، دارد؟ گفت: پاسخ معلوم است، آمریکا اکنون قصد جبران خسارت‏ های خود را دارد. حالا باز هم این گاو شیرده آمریکا است که باید قیمت مزدوری خود را بپردازد. در واقع این کار ترامپ نوعی باج خواهی مجدد از بن سلمان برای دریافت پول بیشتر است، این در حالی است که از ذخیره هزار میلیارد دلاری عربستان بیش از نیمی از آن هزینه زیاده خواهی‏ های آمریکا شده است. 

وی اضافه کرد: این همان هشدار حکیمانه امام خامنه‏ ای است که بارها فرمودند؛ خواسته‏ های استکبار از ما تمامی ندارد. اگر یک جا کوتاه بیاییم تا آخر باید کوتاه بیاییم. سرنوشت فلاکت بار آل سعود، آئینه عبرت است برای کسانی که در آرزوی رفع تنش با شیطان بزرگ هستند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه در پاسخ به این سؤال که در دهه آخر ماه رمضان و شب قدر چگونه با خداوند متعال راز و نیاز داشته باشیم، گفت: پیامبر(ص) می‏ فرمایند: از خدای متعال چیزی خواسته نشده است که نزد او محبوبتر از عافیت باشد.

امام جمعه تبریز در ادامه با تبیین مفهوم‏ شناسی عافیت و جایگاه آن در دین مبین اسلام، گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند؛ عافیت که در روایات آمده آن چیزی نیست که ما در عُرف خودمان از آن تعبیر به عافیت‏ طلبی می‏ کنیم، که انسان در کنجی بنشیند و در میدان جهاد وارد نشده با وظائف بزرگِ زندگی مواجه نگردد. بلکه مراد، عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانی و نفسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اضافه کرد: انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار طلب عافیت کند، یعنی از او بخواهد که دچار شک و ترس و تزلزل نشود. وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در دعای بیست‏ و سوم صحیفه سجادیه به ابعاد مختلف عافیت، اشاره کرده و آن را از پروردگار طلب نموده ‏اند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، راهکارهای رسیدن به عافیت را اینگونه توصیف کرد: داشتن تقوا، دقت در معاشرت‏ ها و شکر عافیت از راه های رسیدن به عافیت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha