پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه

حوزه/ در سیره امام صادق(ع) آمده که ایشان با اینکه آن شب مریض احوال بودند، اما فرمودند، مرا به مسجد ببرید تا در این شب احیاء بگیریم و مناجات کنم، یا حضرت زهرا (س)همه تلاشش این بود که بچه ها را در آن شب بیدار نگه دارد و نخوابند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ گفت: شب قدر، شبی است که برای بشر آماده و مهیا شده است و برای امت های قبل از اسلام وجود داشته است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اگر بدانیم چرا شب قدر برای ذات اقدس اله اهمیت داشته و در مورد آن سوره نازل شده و فرموده شب قدر، شبی است که از هزار ماه برتر و بالاتر است، قطعا برای این شب و بیداری و انجام برنامه و احیاء در آن برنامه ریزی خواهیم کرد و بی توجه از کنار آن نمی گذریم.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهارداشت: شب قدر، شبیه جمعه بازاری است که اجناس و اشیاء را به حراج کمترین قیمت می گذارند تا هر کسی از این قیمت ها نهایت استفاده و بهره برداری کند و نیاز خود را از این جمعه باز، دوشنبه بازار و یا سه شنبه بازار بردارد.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: شب قدر، شبی است که بشر در طول سال خطا، اشتباه و لغزش کرده و دنبال تنظیم اوضاع زندگی و نجات از مشکلات و گناه و مصیبت است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: شب قدر، شب طهارت روح، جان، صیقل دادن روح و جان با اعمال عبادی، آشتی با خدا، قرائت ادعیه، شب راز و نیاز، شب گفت‌وگو با خالق هستی که مدتی گم کردیم، مدتی مسیر حقیقت را اشتباه رفته ایم، منحرف شدیم، افکارمان و اعمالمان و نوع گفتمانمان همه بیهوده است. این شب باید پیدا کردن مسیر حق و حقیقت و آشتی با ذات اقدس اله باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: در چنین شبی خدای متعال رحمت و بخشش را به حراج گذاشته است و برای همین ثواب اعمال را هزار برابر کرده است، وعده پذیرش توبه و استغفار داده برای کسی که توبه و ابراز پشیمانی کند.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهارداشت: در اهمیت این شب همین اندازه بس که خدای عالم فرشتگان زیادی را بر حجت خدا حاضر می فرستد، به مردمی که آن را شب زنده دار و مشغول عبادت می باشند، درود و سلام بفرستند.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: در سیره امام صادق(ع) آمده که ایشان با اینکه آن شب مریض احوال بودند، اما فرمود مرا به مسجد ببرید تا در این شب احیاء بگیریم و مناجات کنم، یا حضرت زهرا (س)همه تلاشش این بود که بچه ها را در آن شب بیدار نگه دارد و نخوابند.

وی عنوان کرد: نهایت این که شب قدر بهانه ای برای پاک کردن، بخشش و مغفرت از سوی خدا است تا مردم بار دیگر زندگی شان را از نو آغاز کنند، شاد باشند و به سمت کمال گام بردارند و با حالت پاکی و طهارت روح و جان وارد صحنه قیامت و عالم برزخ شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: شب قدر انسان را به مقام رضا می رساند و به اندازه ای اهمیت دارد که کتاب راهنما یعنی قرآن ضرورت دارد در آن شب نازل شود. در این ماه کتابهای الهی و آسمانی مانند زبور، تورات و انجیل و قرآن نازل شده است.

وی بیان داشت: این شب نازل کننده خدا، نازل کننده رحمت فرشته ها، گیرنده رحمت انسان کامل یعنی امام و پیامبر؛ همه اینها برای این است که انسان در این شب احیاء کند، با خدا مناجات و گفت‌وگو و توبه کند و پاک شود تا طاهر بماند و با این حالت وارد صحنه قیامت شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha