پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 901076
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
بالصور/ إحياء ليلة الحادي والعشرين من شهر رمضان المبارك في مختلف أرجاء إيران (2)

حوزه/ اگر قدری تأمل کنیم فریاد سلول‌های وجودمان را خواهیم شنید که زدودن عفونت گناه را ملتمسانه تمنا می‌کنند؛ اما این گندزدایی نه با مواد ضدعفونی و الکل، بلکه با اشک و انابه به درگاه الهی صورت می پذیرد.

خبرگزاری حوزه | در این روزهای کرونایی بازار ضدعفونی و گندزدایی بدن، خانه و محیط بیرون داغ است.

همه به دنبال این هستیم که به هر نحوی شده این ویروس منحوس را از  زندگی خود دور کنیم تا خانه و جامعه ‌ای پاک و عاری از آلودگی داشته باشیم؛ اما در این میان، بد نیست سری هم به درون مان بزنیم.

انسان علاوه بر این جسم مادی، بُعد دیگری هم دارد که نیازمند توجه و رسیدگی بیشتری است. اگر قدری تأمل کنیم فریاد سلول‌های وجودمان را خواهیم شنید که زدودن عفونت گناه را ملتمسانه تمنا می‌کنند؛ اما این گندزدایی نه با مواد ضدعفونی و الکل، بلکه با اشک و انابه به درگاه الهی صورت می پذیرد.

توبه می خواهد توبه نصوح. این روزها و در این شرایطی که دنیا در چالشی بزرگ فرو رفته است، بیشتر از این که کوئید۱۹ را بشناسیم نیاز به شناخت نظام علت و معلولی جهان داریم. نباید از پاکسازی محیط زندگی خود و به کارگیری راهکارهای بهداشتی کارشناسانه، غافل باشیم؛ اما وجه تمایز ما با مادی گراها این است که علاوه بر توجه به علوم تجری و جهان مادی، معتقدیم که ورای این دنیا، جهانی ماوراء الطبیعه وجود دارد که امور این عالم را تدبیر می کند. عالمی که راهکار شناخت آن منحصر در تعمق و تفکر در تعالیم پیامبران وحی و سخنان عالمان به غیب است.

در نهج‌البلاغه مولایمان علی (علیه السلام) آمده است. «وَ ایْمُ اللَّهِ مَا کَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِی غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَیْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوهَا»(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۸)

(به خدا سوگند، قومی که در فراخی نعمت و کامیابی بوده‌اند و نعمتشان رو به زوال نهاده، زوال نعمت را سببی جز ارتکاب گناهان نبوده است.)

 این طبیب و عالِم به عالَم معنا، در ادامه، راهکار برون رفت از بلاها و مصائب را این‌گونه برجان خسته ی مصیبت دیدگان متحیر و سرگردان، تزریق می‌کند.

«وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِینَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَی رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِیَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ، لَرَدَّ عَلَیْهِمْ کُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ کُلَّ فَاسِدٍ. »(همان)

 (مردم هنگامی که محنت و بلایی بر آنها فرود می آید و نعمتهایشان زوال می‌یابد، از روی صدق و صفای نیت و شیفتگی دل به درگاه خداوندی زاری کنند، خداوند نعمت رمیده را به آنان بازمی‌گرداند و کارهای تباهشان را به صلاح می آورد.)

ورود رهبر عظیم الشأن انقلاب، در خصوص نیازمندی مردم به برگزاری مراسم معنوی و بازگشایی اماکن مذهبی، علی الخصوص برای شرکت در مراسم احیای شب‌های قدر ریشه در اشراف آن مقتدای عارف بر این معارف والایی دارد که از ائمه معصومین (علیهم السلام) به ما رسیده است.

بنابراین اگر در پی یافتن راهی برای رفع بلا ها و مصائب از جهان هستیم در کنار تلاش علمی برای شناخت ماهیت و نحوه تاثیر گذاری و یافتن واکسن و پادزهر کرونا، در پی جلا دادن و ضد عفونی کردن نفس‌مان توسط گوهر اشک به درگاه الهی و توبه و اصلاح اشتباهاتمان در رابطه با خدا، انسان ها و طبیعت اطرافمان باشیم تا به یاری خدا زودتر به نتیجه مطلوب برسیم و جهان را برای آرمیدن درآغوش مدینه ی فاضله نبوی که به دستان مبارک سلاله پاک ایشان و بقیه الله در زمین تحقق خواهد یافت، رهنمون باشیم.

آزاده ابراهیمی فخاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دوست IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    عالی