جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد سیدآبادی

حوزه/ سخنران و خطیب حرم مطهر رضوی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان که بدون حضور زائران و با پخش مستقیم از رسانه ملی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، یاد خدا را مهم‌ترین سرمایه و تکیه‌گاه انسان دانست و گفت: انسان می‌تواند به اهداف والا و معنوی خود دست پیدا کند و با این سرمایه بزرگ در عرصه‌های مختلف با آرامش حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد سیدآبادی در ویژه برنامه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و سومین شب از شب‌های با خیر و برکت قدر به آیه ۱۵۲ سوره بقره اشاره و اظهار کرد: در این آیه شریف آمده است: «پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و شکر نعمت من به جای آرید و کفران نعمت من نکنید.»

وی ابراز کرد: شب‌های قدر، شب ذکر و یاد خداست و شایسته است در فضای معنوی این شب‌ها بتوانیم یاد الهی را در وجود و جان خود زنده کنیم و این سرمایه الهی را برای یک سال آینده حفظ کنیم و از آن بهره ببریم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: واژه «ذکر» واژه مانوسی است و جزو واجبات و مفاهیمی است که بسیار دیده و شنیده ایم؛ این واژه ۲۵۷ بار در قرآن کریم آمده است، از این رو با توجه به اهمیت آن، مداومت در یاد خدا نیاز جدی زندگی امروز بشر است.

حجت الاسلام سیدآبادی تصریح کرد: حقیقت «ذکر» این است که همواره یاد خدا در وجود انسان زنده باشد و خود را در محضر خدا و خداوند را ناظر بر اعمال خود ببیند؛ یاد خدا مهمترین سرمایه انسان است و اگر ما همواره توجه داشته باشیم که الگو ما اهل بیت(ع) و اولیا الله هستند تمام راه زندگی را با سلامت و موفقیت طی خواهیم کرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: این امام بزگوار می فرمایند: «ذکر و یاد الهی توجه به خدا و دوری از حرام است»؛ از مهم‌ترین آسیب‌هایی که در روزمرگی به معنویت ما آسیب می‌رساند، زبان و گفتار ماست و باید توجه داشته باشیم که سخن ما در محضر اوست و هر لفظی که گفته می‌شود، فرشتگان آن را ثبت می‌کنند و خداوند آن را می‌شنود از همین رو اگر ‌همواره حس حضور را در زندگی داشته باشیم، گفتار و رفتار ما صحیح است.

به گفته این کارشناس مذهبی یاد خدا اولین مرتبه شکر است و این سرمایه‌ای است که خداوند به انسان عطا کرده است؛ اما متاسفانه این سرمایه در معرض خطر است. ایادی شیطان همواره در پی این هستند که با گناهان، معصیت‌ها و نافرمانی‌ها یاد خدا را از ما بگیرند.

وی در ادامه افزود: اگر می‌خواهید در مقابل دشمن پیروز شوید و دچار شکست نشوید باید به یاد خدا باشید. با سرمایه یاد الهی تمام مشکلات زندگی از بین می‌روند و شب قدر شبی است که بتوانیم نیروگاه الهی این قدرت را برای خود داشته باشیم.

ذکر نعمت‌های الهی اولین مرتبه شکر است

حجت الاسلام سیدآبادی همچنین در ادامه سخنان خود بر شکر نعمت‌های الهی تاکید کرد و گفت: نخستین مرحله شکر، شکر قلبی است به این معنی که نعمت‌های الهی را درک کنیم و شکر آن را به جا آوریم؛ از همین رو یکی از آداب دعا یاد نعمت‌های الهی است.

وی اظهار کرد: کفران نعمت به معنی ندیدن نعمت و ترک شکر نعمت‌های الهی است. یکی ازعوامل بلاها و حوادث در این دنیا این است که شکر نعمت‌های الهی را به جا نمی‌آوریم.

این کارشناس مذهبی یکی از نعمت‌های الهی را نعمت آسمانی امامت و ولایت انبیاء الهی دانست و گفت: این نعمت بزرگ مایه عزت اسلام و اهل ایمان است و نعمت دیگر که همواره باید شکرگزار آن باشیم نعمت آزادی و امنیت است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha