جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کرسی آزاداندیشی در میبد

حوزه/طلاب مؤسسه آموزش عالی حوزوی خواهران حضرت زهرا(س) میبد کرسی آزاد اندیشی با موضوع « ویروس کرونا از علائم آخرالزمان و ظهور حضرت ولی عصر(عج)، آری یا خیر؟» را در فضای مجازی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، کرسی آزاد اندیشی در فضای مجازیبه همت بانوان طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(س) میبد با موضوع  با موضوع « ویروس کرونا از علائم آخرالزمان و ظهور حضرت ولی عصر(عج)، آری یا خیر؟» برگزار شد و  خانم ها مرضیه هاتفی در جایگاه ارائه دهنده،  ریحانه معروفی در جایگاه منتقد و خانم راضیه خواجه به عنوان منتقد به بیان نظرات خود درباره موضوع پرداختند .

مرضیه هاتفی ابتدا به بیان علائم و نشانه های ظهور اشاره کرد و افزود:  علائم ونشانه های ظهور به دو دسته علائم حتمی و علائم غیر حتمی تقسیم می شوند که علائم حتمی ظهور را خروج سفیانی، یمانی، قتل نفس زکیه و صیحه آسمانی  شامل می شوند که ظهور امام عصر(عج) در گرو این علائم است و پس از وقوع این علائم، ظهور امام حتمی خواهد بود.

وی افزود: علائم غیر حتمی ظهور که طبق روایتی از امام علی(ع) حدود ۴۰  علامت از علائم غیر حتمی ظهور، ممکن است قبل از ظهور اتفاق بیفتد و ممکن است که اتفاق نیفتد و امام زمان (عج) ظهور کنند. از آنجایی که این ویروس از علائم حتمی ظهور نیست پس می توان از علائم غیر حتمی ظهور به شمار آورد.

هرکس برای ظهور وقت معین کند قطعا خداوند او را رسوا می کند

در ادامه این کرسی آزاد اندیشی، خانم معروفی در جایگاه منتقد قرار گرفت و گفت: رویدادهایی که انسان در دنیا شاهد آن است براساس علت و معلول است و ویروس کرونا هم علتی داشته است، مثل بیماری هایی همچون  وبا، سل و ... که بشر در پی کشف علت آن است تا به مبارزه علیه آن بپردازد، این در حالی است که اگر این ویروس را علامت ظهور بدانیم پس نیازی به مبارزه در برابر بیماری نیست  و باید آن را نشانه ظهور تلقی کنیم!!!

معروفی ادامه داد: علائم غیر حتمی، وقوع آن حتمی نیست و هم چنین نزدیک ظهور نیستند و از زمان پیامبر دوره آخرالزمان شروع شده است که یک مقطع آن تا قبل از ظهور و یک مقطع آن هم بعد از ظهور است.

وی خاطر نشان کرد: مطرح شدن زمان خاص برای ظهور به طور قطع مورد نفی و نهی است حتی در برخی از روایات هم آمده است که هرکس برای ظهور وقت معین کرد قطعا خداوند او را رسوا می کند چون سخنی غیر عالمانه است.

مردم به حالت اضطرار و طلب منجی در شیوع کرونا رسیده اند

در ادامه این کرسی، خانم هاتفی وارد بحث شد و اظهار کرد: ویروس کرونا اپیدمی و همه گیر است و همه کشورها را با مرگ ومیر بالا درگیر کرده که با توجه به همین نکته برخی اذعان کرده اند که در آخرالزمان سه دوم مردم روی زمین نابود می شوند و هم چنین در بعضی از روایات هم آمده است که در آخرالزمان مردم از ترس جان ها به خانه های خود پناه می برند اکنون همین امر محقق شده است.

وی افزود: امروز مردم  به یک حالت اضطرار و طلب منجی رسیده اند و به همین دلیل به دعا و استغاثه و برگزاری چله برای تعجیل در ظهور می پردازند.

 معروفی در پاسخ به خانم هاتفی گفت: بیماری کرونا فقط یک نوع بیماری مثل آنفولانزا است و نمی توان به عنوان علائم ظهور دانست و همچنین روایاتی که درباره آخر الزمان و ظهور امام زمان(عج) آمده باید بررسی کرد که از نظر سند و دلالت صحیح باشد وددر ضمن افراد در هر شرایطی که دچار بیماری و سختی می شوند دست به دعا بر می دارند و این مسئله یک چیز عادی است و هیچ دلیلی بر نشانه ظهور نیست.

وی خاطرنشان کرد: مهیا شدن برای ظهور امام زمان (عج) به معنای فرار از ظلم نیست، بلکه شناخت عدل است یعنی کسی که حرم امام معصوم را بشناسد به سوی آن می رود نه اینکه هنگام بلا و گرفتاری به سوی آن حرم برود چه بسا وقتی که ما برکات ظهور را بدانیم به سوی آن حرکت می کنیم و  لازم نیست به ستوه بیاییم و آنگاه به سوی ظهور حرکت کنیم.

شرایط ظهور با علائم ظهور متفاوت است

در پایان، خانم خواجه به جمع بندی بحث پرداخته و افزود: علت این ویروس را اگر ظهور امام زمان(عج) بدانیم طبق آیه ۱۶ سوره نحل« إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِمْ مِنَ السَّماءِ آیَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِین» کلمه(آیه) به علائم حتمی ظهور دلالت دارد و بداء در این علائم وجود ندارد و اما علائم غیر حتمی ظهور توقیفی هستند و وابستگی ظهور نسبت به این علائم حقیقی نیست ولی اینگونه علائم و نشانه ها آدمی را در مسیر نزدیک شدن به ظهور یادآور می شود نه این که شرط ظهور باشند.

وی اظهار کرد: نمی توان در رابطه با ظهور حضرت، تعیین وقت و زمان کرد، زیرا شرایط ظهور با علائم آن متفاوت است یعنی ما در ایجاد این علائم نقشی نداریم ولی شرایط ظهور را باید خودمان فراهم کنیم؛ پس وقتی بلاها را علائم و نشانه ظهور بدانیم آن وقت تلاش می کنیم تا محیط پیرامون خود را به جامعه مهدوی نزدیک کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یوسف IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    4 0
    این که هر علائمی که جز علائم حتمی نیست رو جز علایم غیر حتمی بدانیم نشان از ... این کارشناس است
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    1 0
    همه اش با اما و اگر و شاید بود!
    • مهدی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      10 2
      ازدل بیماری کرونا دوبیماری دیگر ظهور میکند.هیچ دارویی برای درمان جواب نمیدهد. بلاهای طبیعی شهرها و محصولات را نابود میکند. جنگ بین دوکشور نوظهور در آسیا شرایط را سختتر میکند. گرسنگی و نا امنی زندگی مردم را سخت میکند. آنگاه که همه نا امید میشوند خبر شکافته شدن دیوار کعبه تمام معادلات جهان را تغییر میدهد.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    0 0
    اما به نظر من آقا ظهور کردند و وظیفه ما دعا برای سلامتی و شروع مهدویت است یا حق
  • هادی هیوری IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    بسیااااااااار عالی باتشکر فراوان نسبت از سرکارخانما که مارو نسبت به ظهور امام زمان نورانی کردند. بخصوص سرکار خانم خواجه که فرمودند حتی اگه جزو علائم حتمی نبوده ما با امید به ظهور و پناه به جو معنویت باید زمینه ظهور را فراهم کنیم اللهم عجل لولیک الفرج فرجاَََ عاجلاََ کلمح البصر او هو اقرب من ذالک
  • زهرا IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    اگه میخواهید از بیمار خطرناک تر از کرونا در امان باشید که از آتش خلق شده باید از افراد بی‌ایمان و بد حجاب واهل سحر و جادو دوری کنید به دلیل زیاد شدن گناهان مردم فرزندان او بسیار وقوی شدهاند
  • به ظهور حجت IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    این همه نشانه های ظهور رخ داده از اقتصاد جهان بگیر تا مرگ و میر ایشون حرف هاشون بوی پوچی میده
  • مهرداد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    0 0
    ظهور خیلی نزدیک است فقط باید در را بزنیم تا خداوند فرج مهدی را نمایان کند، التماس میکنم برای فرج دعا و صلوات و برای نجات استغفار کنید، اللهم عجل لولیک الفرج یا مهدی ادرکنی یا مهدی اغثنی