جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قرآن

حوزه/ موضوعات روانشناسی ما وارداتی و غربی است و با این که قرآن پر از مباحث روانشناسی است، اما استخراج نشده و بکار گرفته نشده است و مسائل دیگر هم این گونه است و اگر انجام این نوع فعالیت ها راحت بود، انجام می شد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به کم رنگ شدن جایگاه قرآن در جامعه، گفت: حضرت علی(ع) در مورد قرآن بیانات مختلفی دارند که بخشی در نهج البلاغه مطرح شده است. ایشان در خطبه های های مختلف به جایگاه قرآن اشاره می کنند و اساسا جایگاه قرآن در نزد حضرت علی(ع) مانند جایگاه حضرت در محضر پیامبر(ص) است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت، افزود: در نهج البلاغه، ده ها آیه قرآن محور بحث غیر از توصیه و مکرر حضرت علی(ع)، دعوت به شفاء بخشی و عمل به قرآن است. اما حضرت می فرمایند که اصل و محتوای قرآن کنار گذاشته شود و به صورت های ظاهری و ریاکاری و سوء استفاده از قرآن منجر شود. این مسئله ای است که حضرت را به دلیل مطلّع وحی بسیار آزار می دهد.

وی اظهار داشت: برای همین وقتی در جنگ صفین قرآن روی نیزه قرار داده می شود، می فرماید حقیقت قرآن که این ها نیست. اینها مرکّب هایی است که روی پوسته نوشته شده است. حقیقت قرآن چیز دیگر است و این ظاهرگرایی که بسیار پرفریب است  و مشتری دارد و در جنگ صفین و جنگ های دیگر که بسیار گرفتار کننده  ظاهر شدند، این موارد ناله حضرت را بلند کرد.

این استاد حوزه اظهار داشت: ایشان از دست انسان های ظاهر بین و تارک عمق، بسیار عصبانی بودند که چطور این افراد عمق قرآن را رها کرده و با ظاهر قرآن مردم را فریب می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی گفت: قرآن کتاب الهی و وحی است و در عین حال که آن را مقدس می دانیم، اما این کتاب در عرصه علم، نقشی ندارد، حتی در دانش های دینی هم نقشش کم است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت افزود: برای از بین بردن مهجوریت، لازم است محور دانش و پژوهش ما قرآنی شود. قل سیروا فی الارض فانظروا . در زمین بگردید و ببینید خلقت چگونه آغاز شده است. تا حالا کدام مرکز علمی چنین کاری انجام داده است. این موارد جا مانده در مراکز علمی و رسانه ها است. هم اکنون نوشته ها، تکرار حرف گذشتگان است و چیز تازه ای  تولید نمی شود، چون در اندیشه علمی و دانشگاهی ما مانند اقتصاد، فرهنگ و خانواده هم به صورت علمی جا نگرفته و جایگاهی ندارد.

وی اظهار داشت: موضوعات روانشناسی ما وارداتی و غربی است و با این که قرآن پر از مباحث روانشناسی است، اما استخراج و  بکار گرفته نشده است و مسائل دیگر هم این گونه است و اگر انجام این نوع فعالیت ها راحت بود، انجام می شد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha