شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بیانیه دفتر تبلیغات اسلامی به مناسبت روز قدس

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: امسال مردم روزه دار با وحدت و ابراز همدردی خویش، تفکر پویا و حیات بخش قدس را احیا کرده و آن را به جوامع اسلامی انتقال خواهند داد.

معصومه بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: امسال با وجود ویروس کرونا و تصمیم گیری در خصوص نحوه برگزاری راهپیمایی، مشتاقانه منتظر شنیدن سخنان ارزشمند و مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهیم بود.
وی افزود: بازتاب سخنان رهبری بار دیگر هویت اسلامی این تفکر و اعتقاد به ارزش و جایگاه روز قدس را در جوامع جهانی زنده خواهد کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت مسجدالاقصی در احادیث بیان داشت: از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است که "خداوند می فرماید هر کس مرا در خانه ام(مسجد الحرام) یا در مسجد پیامبر(مسجدالنبی) یا در بیت المقدس زیارت کند و بمیرد، شهید جان سپرده است."
وی ادامه داد: روایات زیادی در این مورد وجود دارد . پیامبر از این مکان به معراج رفتند. این مکان نخستین قبله و بیت المقدس، سومین شهر مقدس مسلمانان و از مهمترین مراکز زیارتی ادیان الهی است که اکنون در اشغال کامل اسرائیل قرار گرفته است.
بهرامی با بیان اینکه حمایت از مظلومان، ریشه در روایات دارد، گفت: رسول خدا(ص) در این باره فرموده است که هر کس صدای مظلومی را بشنود و او را یاری نکند مسلمان نیست.
وی بیان داشت: امام راحل نیز با تاسی به سیره اهل بیت(ع) یک سال پس از انقلاب اسلامی، آخرین جمعه ماه رمضان را در حمایت از ملت فلسطین، روز جهانی قدس نامگذاری کرد و از ملت های آزادی خواه برای مقابله عملی با رژیم اشغالگر دعوت کرد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: پیش از این نیز در سالهای 47 و 48 امام خمینی در مورد فلسطین صحبت کرده و حتی بر وجوب اختصاص بخشی از وجوه شرعی زکات به مجاهدان فلسطینی، فتوا داده بودند.
وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در همه زمینه ها ادامه دهنده راه امام راحل بوده است، گفت: ایشان بارها در سخنرانی ها از ملت شریف فلسطین حمایت و کمک همه جانبه به مردم فلسطین و حمایت کامل از آنان را واجب کفایی، عنوان کردند.
بهرامی افزود: روز قدس دارای ابعاد مختلف عبادی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است از این رو امام راحل روز قدس را روز اسلام نامیدند.
وی در بیان بعد عبادی روز قدس ، گفت: روز قدس در شریفترین روز و ماه قرار دارد؛ چرا که در فرهنگ اسلامی روز جمعه و ماه رمضان از بعد عبادی، فضیلت خاصی دارند. همچنین این روز تجلی عملی تولی و تبری است.
استاد جامعه الزهرا(س)در تایید بعد عبادی روز قدس اضافه کرد: در این راستا مراجع تقلید نیز بر وجوب شرکت در راهپیمایی این روز فتوا داده اند.
وی با اشاره به بعد سیاسی و اجتماعی روز قدس گفت: این روز نماد مقابله با بزرگترین قدرت جهان با ساده ترین وجه ممکن است به گونه ای که در آن مردم آزادی خواه با مشت های گره کرده حرکت سیاسی عظیمی را رقم می زنند.
بهرامی گفت: روز قدس همچنین در بعد اجتماعی، روز حیات بخشی به جامعه است تا جایی که جامعه مرده را زنده کرده و به آن هویت اسلامی می دهد؛ چرا که از دیدگاه اسلام جامعه یک موجود زنده، پویا و مطالبه گر است.
وی یکی از تاثیرات روز قدس را ایجاد وحدت عنوان کرد و گفت: دشمن همواره به دنبال کوچک نشان دادن مشترکات بین مسلمانان و بزرگ کردن اختلافات است تا از این آب گل آلود به نفع خویش استفاده کند. اما حرکت مردمی در روز قدس نمایانگر وحدت مسلمین و کم رنگ شدن اختلافات است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: روز قدس تجلی مشترکات همه ملت ها است که با ایجاد روحیه همکاری و همدردی به مبارزه با استکبار جهانی به پا می خیزند و از این رو ما شاهد مشارکت مردم در 80 کشور اسلامی و غیراسلامی در راهپیمایی روز قدس هستیم.
وی با بیان اینکه امسال، با شیوع ویروس کرونا در جهان، شاید شاهد راهپیمایی هایی در مقیاس سالهای قبل نباشیم؛ اما با توجه به اینکه حرکت مردمی در این سالها تبدیل به یک تفکر جهانی شده که در تعیین سرنوشت ملتها بسیار تاثیرگذار است، چیزی از ارزش های روز قدس کاسته نخواهد شد. وی گفت: در ایران و کشورهایی که کرونا در آنها شیوع پیدا کرده است به خاطر طرح فاصله گذاری اگرچه که راهپیمایی برگزار نمی شود اما جلوه های ارزشی روز قدس همواره در قلب و جان و فکر مردم دارای حرکت و پویایی است.
بهرامی در ادامه بیان کرد که با رشد فکری مردم، امروز دیگر مسلمانان با بصیرت جهان ارزش و تاثیر روز قدس را بسیار فراتر از تاثیرات یک راهپیمایی می دانند و این روز به عنوان تجلی تفکر حیات بخش و پویای اسلامی در جهان پذیرفته شده است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha