پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جمعیت

حوزه/ مدیرکل سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: امسال رشد جمعیت کشور برای نخستین بار متاسفانه به کمتر از یک درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سید حامد برکاتی، مدیرکل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی با اشاره به روز ملی جمعیت، گفت: ما با یک افزایش جمعیت در ابتدای انقلاب اسلامی روبرو بودیم و بعد به یک ثبات نسبی رسیده است و در سالهای اخیر کاهش داشته ایم.

وی ادامه داد: ابتدا رشد ۲.۴۵ صدم درصد در جمعیت داشتیم، یعنی جمعیت سالانه ۲.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می کرد و در دهه ۷۰ یک شاخص از آن کم شد و به شاخص ۱.۵ در ابتدای ورود به دهه ۸۰ رسید.

مدیرکل سلامت، جمعیت و خانواده و زارت بهداشت گفت: امسال رشد جمعیت کشور برای اولین بار متاسفانه به کمتر از یک درصد رسیده یعنی نسبت جمعیت بهم خورده است.

ورود ایران به میانسالی از چهار سال گذشته

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نسبت به کاهش شاخص رشد جمعیت کشور به کمتر از یک درصد هشدار داد و گفت: ایران از سال ۱۳۹۵ پای در سنین میانسالی گذاشته است و برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۳۰ کشورمان میانسال و پیر شود.

حامد برکاتی در نشست تصویری با اشاره به نام گذاری سی‌ام اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت، گفت: اتفاقی که در سال‌های اخیر و سال‌های پس از انقلاب در حوزه جمعیت اتفاق افتاده آن است که ما با افزایش جمعیت در ابتدای انقلاب مواجه شدیم و بعد از آن به یک ثبات نسبی رسیدیم و در سال‌های اخیر نیز با کاهش جمعیت مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: رشد جمعیت‌ کشور در سال‌های اول انقلاب حدود ۲.۴۵ درصد بود؛ به این معنا که جمعیت کشور سالانه حدود ۲.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یافت. با وقوع کاهش جمعیت به خصوص در دهه ۱۳۷۰ به ناگهان یک شاخص از این رقم کم شد و در ابتدای ورودی به دهه ۸۰ به شاخص حدود ۱.۵ رسیدیم و طبق آخرین آمارها نیز در سال ۱۳۹۸ رشد جمعیت کشور متاسفانه برای اولین بار در تاریخ ایران به کمتر از یک درصد رسیده است.

برکاتی گفت: این موضوع به معنای آن است که جمعیت جوان و مولد که زیربناهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی را برای کشور پاس خواهد داشت و علم و تولید کشور را خواهد داشت، حتما از حدود ۲۰ سال آینده به چالش کشیده خواهد شد و نسبت جمعیتی‌مان دارد به هم می‌خورد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: سال ۱۳۵۵ سن ایران ۲۲ سال بوده و در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۲ سال است؛ یعنی اگر ما بر اساس شاخص‌های جهانی که سن جوان را تا ۳۰ سالگی می‌دانند (البته برخی کشورها هم بیشتر از این سن را معرفی کرده‌اند)، ایران از سال ۱۳۹۵ پای در سنین میانسالی گذاشته است و برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۳۰ کشورمان میانسال و پیر شود.

برکاتی افزود: بنابراین جمعیت مولد کشو که کمتر از حدود یک دهه قبل بیش از ۷۰ درصد بود، کم شده است. سوال آن است که چه باید کرد. سیاست‌هایی که توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ ابلاغ شد کاملا جامع است و کاملا مسیر آینده کشور را برای مقابله با این معضل روشن کرده است، اما اتفاقاتی که باید ضمن آن انجام می‌شد، نیفتاده است. این سیاست‌ها ۱۴ بند دارد که یک بند کاملا اشاره می‌کند به "جایگزینی" و اصل است و بند آخر هم بند رصد است که باید هر ساله اتفاق افتد تا به عنوان مثال در سال ۹۹ با این موضوع مواجه نشویم که رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد افتاده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: در سیاست‌های ۱۲ گانه دیگر نیز رشد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حمایت از جوانان به خصوص برای ازدواج و فرزندآوری دیده شده است. در این زمینه وزارت بهداشت اقدامات خوبی انجام داده است؛ به طوری که شاخص مرگ و میر کودکان و مادران و مراقبت‌ها ارتقا یافته است و این شاخص‌ها از شاخص‌هایی است که با توجه به گسترش شبکه بهداشتی و درمانی کشور، زبانزد دنیا است. امیدوارم با اقداماتی که در این زمینه در حوزه تمام قوا و نه فقط قوه مجریه و وزارت بهداشت، انجام می‌شود، بتوانیم این معضل را تا حد امکان و با بهترین شکل مدیریت کنیم.

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    2 7
    آقا چرا نسبت به بعضی افتضاحات فرهنگی حساس نیستید؟ ورزشکار پارکور ارتباط سکسی علنی با دوست دخترش در انظار عمومی انجام داده و توی شبکه های مجازی هم منتشر کرده! توی ماه رمضون این اتفاقیه؟لابد قوه قضاییه هم یه وثیقه براش میذاره اونم وثیقه رو میذاره و فرار میکنه اونبر و جایزه قبح شکنیشو هم اونور میگیره هم با شهرت دست و پا کردن اینجوری ده برابر اون وثیقه.مجازات اینجور آدمی که در سطح وسیع انتشار فساد و فحشا میکنه نباید چند ماه و چند میلیون باشه.متاسفانه این رفتارا معمول شده.با یه عذر خواهی و غلط کردم جوونی کردم و..سر و تهش نباید هم بیاد.وقتی این رفتارها سلسله وار از چهره های شهره فضای مجازی تکرار میشه اونم توی ماه رمضون باید مجازات به نحوی باشه که از تکرار مانع شه.یاعلی
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    با سلام خسته نباشید ،
  • م IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    3 0
    بااین مدیریت مسئولان باشتاب به سمت نابودی ایران پیش میروند
  • حسن IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    خانواده درگیر در فرزند اوری بیشتر به فکر لقمه ای نان است تا پیشرفت کشور . خیلی هنر کند درگیر مراقبت از بچه است تا کار و بهبودی کشور جمعیت باید متوازن باشد . کشور هایی که اهنگ رشد جمعیت شان کند شده به بهترین پیشرفت ها رسیده اند. نمونه ژاپن و آلمان و چین.