جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میرباقری

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیامبران و اولیای الهی دارای دو جنبه بشری و الهی هستند و جنبه الهی بودنشان پشت پرده است، گفت: اگر پرده‌ها کنار رود و حقیقت الهی و غیبی بودن پیامبران و اولیای الهی آشکار شود دیگر فرصت آزمایش تمام می‌شود و کسی فرصت انکار نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در ویژه برنامه ضیافت دوست که با پخش زنده از شبکه سه سیما در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: یکی از نکاتی که در قرآن تأکید شده این است که ائمه(ع) دو جنبه دارند یک جنبه بشری است که مانند همه افراد بشر می‌پوشند، می‌خورند و بیمار می‌شوند و یک جنبه الهی دارند که سفیر خداوند هستند تا بتوانند فاصله بین خدا و بشر را پر کنند.

وی با بیان اینکه سفرای الهی باید هر دو جنبه را داشته باشند، اضافه کرد: اگر پیامبر فقط جنبه بشری داشته باشد این اشکال که برخی از سران مشرک مطرح می‌کردند که چرا از بشری مثل خودتان تبعیت می‎کنید وارد بود اما این یک مغالطه است زیرا پیامبر فقط جنبه بشری ندارد بلکه جنبه و بُعد الهی هم دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید ما اگر مَلَکی را هم پیامبر قرار می‌دادیم او را در لباس یک بشر می‌فرستادیم، باز همین اشکال بوجود می‌آمد لذا تنها راه همین است که دو جنبه بودن پیامبر را قبول کنیم و به تعبیر قرآن، پیامبر بشری مانند بقیه است مگر اینکه به او وحی می‌شود و خداوند با او تکلم می‌کند و کلمه روح را به او القاء کرده است.

وی بیان کرد: حقیقتی که به پیامبر(ص) عطا شده و او مأمور است که آن حقیقت را به ما ابلاغ کند همان توحید است و اگر فردی با نبی اکرم همراه شود و او را تعلیم توحید دهد به لقاء الله می‌رسد.

 حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در مورد علت جنبه بشری داشتن پیامبر(ص) گفت: اول اینکه اگر پیامبر(ص) لباس بشر نپوشد حجت بر ما تمام نمی‌شود و دوم این که اگر این حقیقت غیبی، بدون پرده و حجاب به ما نشان داده شود امتحان و آزمون الهی از بین می‌رود و فرصت تمام می‌شود.

وی افزود: این حقیقت غیبی که لباس بشر پوشیده است باید خود را به ما اثبات کند و پیامبر این کار را با بروز آیات الهی انجام می‌دهد و وقتی خود را به ما اثبات کرد دیگر ما باید تسلیم او باشیم و هر چه گفت را دیگر در ترازوی عقل خود نگذاریم.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: در حقیقت این فردی که لباس بشر پوشیده، فوق بشر است ولی اگر آشکار شود دیگر کار تمام است و فرصت تمام می‌شود و دیگر ابهامی نمی‌ماند که بخواهیم آزمایش شویم و از این رو است که وقتی امتحان خود را پس دادیم پرده‌ها کنار می‌رود و انسان می‌تواند چهره حقیقی و الهی امام را مشاهده کند.

وی تصریح کرد: در آیه ۱۱۴ سوره مائده اطرافیان حضرت عیسی از ایشان خواستند که از خدا بخواهد که از طرف خدا مائده آسمانی به ایشان نازل کند تا قلبشان به آرامش برسد و بر ادعای حضرت مسیح یقین کنند و حضرت مسیح(ع) هم این خواسته آنان را از خدا درخواست کردند و خداوند می‌فرماید من این مائده را نازل می‌کنم ولی اگر کسی بعد از آن باز هم انکار کرد گرفتار عذاب شدید می‌شود بنابراین لحظه ای که پرده کنار برود و آیه حقیقی آشکار شود دیگر فرصتی نیست که تخلفی شود و انکاری صورت گیرد.

 حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اضافه کرد: یک جنبه دیگر هم ائمه(ع) سفرای الهی دارند که در باب آخر کتاب توحید در کتاب شریف الکافی مرحوم کلینی آمده است که مقامات اهل بیت(ع) در آن آمده و همان جنبه ارتباط معصومین(ع) با خدای متعال را توضیح می‌دهد که ما دور از آن هستیم و به همین علت محتاج به ائمه(ع) هستیم.

وی بیان کرد: در ذیل آیه « فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ» در کتاب کافی روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است که حضرت فرمودند خداوند اولیائی را برای خودش آفریده که آنها ناامید و مأیوس می‎شوند و در مقامی هستند که خدای متعال رضای آنها را به صورت تکوینی نه تشریعی رضای خودش قرار داده و خشم آن‌ها به صورت تکوینی خشم خدا است زیرا وجودشان و خلقتشان چیزی جز دعوت و دلالت به خدا نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بنابراین وقتی کسی با ولی خدا وارد جنگ می‌شود واقعا با خدا وارد جنگ شده و این یک قرارداد اعتباری نیست زیرا خدا فرموده کسی که رسول را اطاعت کند خدا را اطاعت کرده و در جای دیگر گفته ای پیامبر افرادی که با تو بیعت می کنند با خدا بیعت کرده اند.

وی افزود: حقیقت معرفت امام یعنی این که ما از جنبه حقیقت بشری شروع کنیم و پرده‌ها را کنار بزنیم و به جنبه‌های حقیقت الهی بودنشان برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha