شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 مسلمانان لیبی چگونه خودشان را برای ماه رمضان آماده می کنند

حوزه/ مردم مسلمان لیبی از هفته ها پیش از شروع ماه مبارک رمضان خودشان را برای ماه روزه داری آغاز می کنند. نمای داخلی و خارجی منازل را رنگ آمیزی کرده و جنب و جوش و تکاپو برای پاکیزه سازی مساجد و مراکز مختلف به چشم می خورد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» ، کشور لیبی با نام رسمی «دولت لیبی»، چهارمین کشور پهناور قاره آفریقا و بر پایه تخمین سال ۲۰۲۰ دارای ۶،۸۵۶،۰۰۰ نفر جمعیت (۱۰۸ام درجهان) است. بیش از 97% جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند.

لیبی یک کشور بیابانی است ، به همین جهت بسیاری از سنتی ترین و نادرترین غذاها از اینجا آغاز شده اند.

تدارکات ورود به ماه رمضان

آماده سازی ها برای ماه رمضان در لیبی هفته ها قبل از شروع ماه آغاز می گردد. مردم نمای داخلی و یا خارجی منازل را رنگ آمیزی کرده و با تعمیرات و زیباسازی منازلشان خود را برای فرارسیدن ماه مبارک رمضان آماده می کنند. آنها لوازم پخت و پز (قابلمه، ماهیتابه، ظروف و مواد غذایی) را تهیه و تدارک می کنند.

آماده شدن برای ماه رمضان مخصوص خانه های مسکونی نیست و بسیاری از اماکن رسمی، مدارس و دانشگاه ها و مساجد به جنب و جوش و تکاپو مشغول بوده و حتی برنامه های تلویزیونی ویژه ای برای این ماه تدارک دیده می‌شوند. همه مردم سرتاسر لیبی فعالیت ها و برنامه هایشان را برای همراهی و همزبانی با نیازمندی های ماه رمضان سازگار می کنند.

 مساجد تزئین می شوند و مناره ها و نرده های آن ها چراغانی می گردند و همه کم و بیش به استقبال این ماه عزیز می شتابند.

بیشتر زنان مسلمان در لیبی حداقل 3 ساعت پیش از اذان مغرب به آشپزخانه رفته و برای آماده سازی افطار وقت می گذارند. این بدان معناست که خرید باید صبح یا حدود 2 ساعت قبل انجام شود تا زنان بتوانند افطاری را آماده کنند. درحالی که خانم ها در آشپزخانه زحمت می کشند، پسران و آقایان معمولا مشغول شرکت در بازی ها و مسابقات فوتبال هستند یا اینکه به تماشای بازی های فوتبال از تلویزیون می نشینند و به مادران و همسران و خواهران فرصتی می دهند تا افطار آماده سازی کنند.

خانم ها نیز فرصت استراحت را به دست آورده و بسیاری سریال های تلویزیونی هستند که در ایام رمضان به نمایش گذاشته می شوند و خانم ها می توانند پس از افطار از آن ها لذت ببرند. با این حال این سریال های تلویزیونی به هیچ وجه تنها راه گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی در شب های رمضان محسوب نمی شوند.

حفظ و قرائت قرآن مجید

در دهه های اخیر احیای مذهبی رخ داده است ، و زن و مرد هر روز بیشتر روز خود را  صرف حفظ قرآن می کنند به جای اینکه فقط به فوتبال و آشپزی بپردازند. همچنین هر ساله تعداد بیشتری از خانم ها در نمازهای جماعت شرکت می کنند. کمک کردن به کارهای خانه در میان آقایان بیشتر شده و همین مسئله باعث می شود زنان فرصت بیشتری برای شرکت در فعالیت های معنوی در اختیار داشته باشند.

قرآن خوانی و شرکت در دروس و موعظه های مذهبی در ماه رمضان ترویج زیادی پیدا کرده است و زنان، مردان و کودکان مشتاقانه به عبادت مشغول هستند.

غذاهای رمضانی

در ماه مبارک رمضان لیبی سرشار از غذاهای متنوعی است که بسیاری از این غذاها مشابه غذاهای سفره های عربی و اسلامی متشکل از خرما ، شیر ، آب میوه ، گوشت ، برنج و سایر آجیل و شیرینی ها هستند. اما هنوز هم سوپ سنتی لیبی در مرکز توجه قرار دارد.

اخیرا کمپین های آگاهی رسانی عمومی در رابطه با کاهش زباله های غذایی و تاثیر آن بر همه سطول در این ماه آغاز شده و با وسایل مختلف از جمله رسانه ها به مردم درباره مضرات زباله ریزی آموزش می دهند.

نذری در رمضان

مبادله پایاپای غذا بین همسایگان در غروب آفتاب (برای افطاری) یکی از رسوم و آداب و رسوم مردم کشور لیبی در ماه رمضان است ، علاوه بر این، سایر مظاهر مختلف ایمان که واقعاً تحسین برانگیز است ، از جمله آن افطاری دادن به مردم در خیابان هاست که معمولا توسط شهروندان و سازمان های خیریه تهیه می شود،    

هم محله ای ها در مسجد جمع شده و نماز مغرب ادا می کنند. آن ها دوست دارند هر چیزی را هرچند ساده با هم شریک شوند که می تواند شامل یک دانه خرما و یک لیوان شیر هم باشد. مردم از رفتارهای گناه آلود که روزه را باطل می سازند دوری می جویند.

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha