پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
طارق سامی الخوری

حوزه/ طارق خوری گفت: هنگامی که بیشتر کشورهای عربی فلسطین را تنها گذاشتند، ایران پرچم دفاع از فلسطین را به دست گرفت و از جنبش های مقاومت فلسطینی حمایت کرد و علاوه بر آن از مقاومت لبنان و عراق و سوریه نیز حمایت کرد و تردیدی نیست که تحریم اقتصادی ایران، بهایی است که ایران به خاطر حمایت از جنبش های مقاومت می پردازد.

طارق سامی خوری نماینده پارلمان اردن در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به ترور سردار سلیمانی و المهندس توسط آمریکا گفت: آمریکا در این ترور به هیچ کدام از اهداف خود نرسید و ترور این دو فرمانده فقط موجب تقویت محور مقاومت و افزایش ایستادگی این محور و ادامه دادن راه این دو شهید تا پیروزی کامل شد.

وی گفت: هنگامی که بیشتر کشورهای عربی فلسطین را تنها گذاشتند، ایران پرچم دفاع از فلسطین را به دست گرفت و از جنبش های مقاومت فلسطینی حمایت کرد و علاوه بر آن از مقاومت لبنان و عراق و سوریه نیز حمایت کرد و تردیدی نیست که تحریم اقتصادی ایران، بهایی است که ایران به خاطر حمایت از جنبش های مقاومت می پردازد.

حوزه: شهادت سردار سلیمانی چه تاثیری در مسیر آزادسازی قدس و محور مقاومت دارد؟

ابتدا مایلم اشاره کنم که با وجود سپری شدن ۷۲ سال از اشغال فلسطین و جانفشانی های بزرگی که در راه فلسطین صورت گرفت، اما پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی که منجر به سرنگونی شاه شد، یک نقطه تحول بسیار مهم و جدی در مسیر فلسطین است، زیرا انقلاب باعث شد ایران از یک کشور وابسته به آمریکا و صهیونیسم در دوره شاه به کشوری با دغدغه ملت های مظلوم و مستضعف و حامی آنها تبدیل شود به ویژه ملت فلسطین که زیر آتش اشغالگران صهیونیست ها قرار دارند که بدترین جنایت ها و موارد نقض حقوق بشر را در فلسطین مرتکب شده و حرمت خانه ها و مقدسات مردم فلسطین را در مقابل دیدگان جامعه بین الملل زیر پا می گذارند.

هنگامی که انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ به پیروزی رسید، اولین اقدام که صورت گرفت پایین کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی از سفارت این رژیم و بالا بردن پرچم فلسطین و تبدیل همان ساختمان به سفارت فلسطین بود.

هنگامی که بیشتر کشورهای عربی پاپس کشیدند و از اطراف فلسطین پراکنده شدند، ایران بود که پرچم دفاع از فلسطین را برداشت و با ابزارها و روش های ممکن، از جنبش های مقاومت فسلطین حمایت کرد و علاوه بر این از مقاومت لبنان و عراق و سوریه نیز حمایت کرد و تردیدی نیست که تحریم اقتصادی ایران در واقع بهایی است که باید به خاطر حمایتش از جنبش های مقاومت بپردازد.

در مورد سوال شما درباره شهادت سردار قاسم سلیمانی من بر این باورم که شهید سلیمانی شهید قدس و فلسطین و شهید تمام امت اسلام است چراکه او فرمانده نیروی قدس بود که هدفش حمایت از رزمندگان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و ستون اصلی مقاومت به شمار می رود. وی در طول سال های عمر خود برای یاری محور مقاومت تلاش کرد و ایمان داشت که فلسطین ولو اینکه زمانی طول بکشد، اما حتما آزاد می شود و به نظرم آمریکا با ترور این دو فرمانده شهید یعنی سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به هیچ هدفی نرسید جز اینکه بر قدرت و صلابت محور مقاومت و پافشاری این جبهه برای ادامه دادن به راه دو شهید و تمام شهدای خود تا دست یابی به پیروزی کامل افزوده شد.

حوزه: آیا فشارهای جهانی و فلسطینی می تواند مانع الحاق کرانه باختری به رژیم اشغالگر بشود؟ آیا معامله به کمک آمریکا و برخی کشورهای خلیج فارس اجرایی می شود؟

مخالفت جهانی گسترده ای با توطئه رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق کرانه باختری به این رژیم وجود دارد و حمایت مطلق آمریکا از رژیم صهیونیستی در این زمینه نیز نمی تواند هیچ گونه مشروعیتی به رژیم اشغالگر ببخشد و از سوی دیگر این توطئه صهیونیستی نقض آشکار میثاق سازمان ملل و قوانین این سازمان است که البته دشمن اشغالگر هیچ گاه به آن و سایر قوانین بین المللی پایبند نبوده است و یکی از این قانون ها توافق چهارم ژنو است که در مورد سرزمین های فلسطین اشغالی است و تصریح دارد که اشغالگر نمی تواند بر سرزمین هایی که اشغال کرده حاکمیت داشته باشد.

البته این مخالفت جهانی با الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی با وجود اهمیتی که دارد اما از چارچوب سخن و موضع گیری و بیانیه و تجمع های محکوم کننده فراتر نرفته است که در عین حال که مفید است اما نتیجه عملی ندارد و تنها راه ناکام گذاردن این توطئه و سایر توطئه ها این است که دست مقاومت فلسطین باز گذاشته شود و همکاری های امنیتی با رژیم اشغالگر متوقف شود زیرا مردم فلسطین صاحبان سرزمین خود و موظف به دفاع از آن و مبارزه با توطئه های دشمنان هستند.

همین سخن در مورد معامله قرن نیز صادق است و مواجهه با این توطئه نیز مسئولیت تمام انسان های شرافتمند و اهالی مقاومت در امت اسلامی است و البته مردم فلسطین و محور مقاومت نیز اجازه نخواهند داد که فلسطین دودستی به اشغالگران آن هدیه شود و این معامله همچون یک سیلی بر صورت سازندگان و طراحانش یعنی آمریکا و صهیونیست ها و برخی عرب های همراه آنها فرود خواهد آمد.

آمریکا امروز از طریق معامله قرن در واقع پیمان ننگین بالفور را تکمیل می کند که زمینه ساز حضور نامشروع صهیونیست ها در سرزمین فلسطین بود و بر اساس این پیمان، انگلیسی ها چیزی را که مالک آن نبودند به کسانی دادند که آنها هم شایسته نبودند اما ملت فلسطین اجازه نخواهند داد معامله قرن اجرایی شود و بهای آن را نیز با فداکاری و جانفشانی خواهند پرداخت.

حوزه: ارزیابی شما از سخنان فرماندهان مقاومت در روزهای اخیر و تاکید آنها بر اهمیت وحدت برای نابودی اسرائیل چیست؟

با پیگیری سخنان فرماندهان مقاومت در لبنان و سوریه و عراق و فلسطین و تهران و صنعا متوجه شدم که آنها بر مبارزه و ایستادگی در برابر قدرتهای مستکبر پافشاری دارند و در این میان سخنی از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان توجه مرا جلب کرد که هنگام برشمردن اسباب نابودی قطعی دشمن اشغالگر، به وجود درگیری های داخلی دائمی در درون رژیم اشغالگر اشاره کرد که روز به روز در حال افزایش است و فساد نیز در این رژیم به راس هرم رسیده است و کشور مرکزی و تکیه گاه آنها یعنی آمریکا نیز رو به افول است.

همین طور اسقف عطاءالله حنا از قدس نیز سخنان مهمی بیان کرد و تاکید کرد که مسئله فلسطین و قدس مسئله ای است که مستقیما به ما مسیحی ها و مسلمانان جهان مربوط می شود و قدس نیز بر خلاف تمام معامله ها و توطئه ها پایتخت فلسطین بوده و خواهد بود.

همچنین مایلم به سخنی از سید عبدالملک بدرالدین رهبر انصارالله یمن اشاره کنم که تاکید کرد:" مردم یمن برای یاری فلسطین آماده اند "افزود: او حاضر است در مقابل آزادی فلسطینی های ربوده شده و زندانی در عربستان، یک خلبان و چهار افسر سعودی اسیر نزد خود را آزاد کند  این یک موضع گیری عالی از سوی مسئولان و ملت یمن است که با وجود جراحت ها و رنج هایی که متحمل شده اند، فلسطین را فراموش نکردند و همچنان میدان ها و خیابان های یمن شاهد بزرگ ترین راهپیمایی ها برای اظهار همبستگی با ملت فلسطین و یاری آنها در برابر اشغالگران است.

همچنین فرماندهان مقاومت فلسطین نیز در سخنان خود بر لزوم تشکیل قدرتی بزرگ در برابر دشمن صهیونیستی و برنامه ریزی گسترده برای مبارزه با دشمن تاکید کردند و این سخنان فرماندهان مقاومت به مناسبت روز جهانی قدس، فراوان است که مجال بیان همه آنها نیست، اما می توان گفت که تمام این فرماندهان بر اهمیت مبارزه تاکید کردند و اینکه ما برای آزادی سرزمین فلسطین راهی جز مقاومت مسلحانه نداریم و آینده و اتفاقات آن صحت این گزینه و بی ارزش بودن تمام سازش ها و عادی سازی ها با رژیم اشغالگر را برای ما روشن خواهد کرد.

حوزه: چه پیامی از سخنان رهبر انقلاب سید علی خامنه ای در روزقدس دریافت کردید؟ این سخنان به نظر شما چه تاثیری بر جنبش های مقاومت و رژیم صهیونیستی دارد؟

مطمئنا نکات مهم فراوانی در سخنان سید خامنه ای در روز جهانی قدس وجود داشت به ویژه هنگامی که گفتند: مبارزه برای فلسطین یک مسئله انسانی است و منحصر دانستن این مسئله در چارچوبی عربی، یک اشتباه فاحش است و بدین ترتیب به این مسئله وجهه جهانی بخشیدند که باید مورد توجه تمام آزادگان جهان باشد.

همچنین ایشان تاکید کردند امروز جبهه مقاومت از هر روز دیگری قوی تر و جبهه استکبار از هر زمان دیگری نا امید تر است و این سخن پیام قدرتمندی برای دشمن دارد و در مقابل انگیزه ای بزرگ برای رزمندگان و جنبش های مقاومت و یکپارچه سازی قدرت های مبارزه تا آزادسازی کامل سرزمین فلسطین و نابودی اشغالگران خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha