جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست علمی مواسات در قران

حوزه/ نشست علمی ـ پژوهشی بررسی و تبیین «همدلی و مواسات در قرآن» با آیات انفاق، در گروه مجازی مهارت های پژوهش طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در یزد، خانم صادقی، استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) شهر یزد در نشست مجازی علمی ـ پژوهشی همدلی و مواسات براساس آیات قرآنی در ابتدا با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که فرمودند «هر کس صدقه بدهد دو برابرش را در بهشت دارد»، گفت: روزی «ابودهدا انصاری» به پیامبر گفت دو باغ دارم، اگر یکی را به عنوان صدقه بدهم دو برابرش را در بهشت دارم؟ حضرت فرمودند: بله، انصاری گفت همسرم و فرزندانم با من خواهند بود؟ ایشان فرمودند: بله، در نتیجه آن باغ بهتر را صدقه داد و آیه نازل شد و صدقه او دو هزار برابر شد و معنی «اضعافا کثیرا» همین است، «ابودهدا» برگشت و همسر و فرزندانش را در باغ دید و داخل نشد و همسرش را صدا زد و گفت باغ را صدقه دادم و همگی از باغ خارج شدند و باغ را تحویل حضرت دادند و همسرش هم در همراهی با او گفت هر چه را فروختی و تحویل گرفتی، مبارک است.

وی افزود: در آیه ۱۷۷ سوره بقره خداوند می فرماید: « نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید(چه این چیز بی‌اثری است) لیکن نیکوکاری آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آرد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدایان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال (به مستحق) بدهد، و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بسته‌اند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. (کسانی که بدین اوصاف آراسته‌اند) آنها به حقیقت راستگویان و آنها به حقیقت پرهیزکارانند».

کارشناس این نشست در بیان دو پل برای مؤمن گفت: پل های مؤمن عبارتند از عبادات(مثل نماز، روزه) و کمک کردن به خلق خدا(کمک های مالی) و براساس آیه قرآن «هرگز انفاق باعث کوچک شدن سفره های شما نمی شود».

صادقی ادامه داد: در  آیه ۲۶۱ سوره بقره خداوند می فرماید: کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که از آن یک دانه بذر هفت تا خوشه می روید و در هر خوشه صد دانه است و خدا برای هر کس که شایستگی داشته باشد این انفاق را دو یا چند برابر می‌کند و همین طور در آیه ۲۶۲ سوره بقره خداوند می‌فرماید «هرگز  صدقات و کارهای خیر خود را با منت گذاری و اذیت کردن خراب نکنید».

وی در جمع بندی مطالب ذکر شده، خاطرنشان کرد: رزمایش همدلی و مواسات را جدی بگیریم و دیگران را شریک مال خودمان قرار دهیم، چون طرف معامله ما خداوند است و اگر چیزی را در راه خدا دادیم منت نگذاریم.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha