جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
الدّرس القرآني السابع عشر؛ وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ

حوزه/ قرآن کریم تاریخ پر فراز و نشیبی را از آغاز بعثت پیامبر اسلام(ص) تا شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی طی کرده است اما در دوران‌های مختلف هیچگاه ترویج آموزه‌های این کتاب الهی پایانی نداشته و همیشه توسط اولیای الهی یا منتسبان به ایشان با قوت دنبال شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  سال‌های اولین بعثت بود و نه فقط قلب مردم مکه بلکه قلب تمامی امت‌ها در اثر جاهلیت مدرن آکنده از کینه و خطوات شیطان بود.

قرآن کریم تاریخ پر فراز و نشیبی از آغاز بعثت پیامبر اسلام(ص) تا شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی را طی کرده است اما در دوران‌های مختلف هیچگاه ترویج آموزه‌های این کتاب الهی پایانی نداشته و همیشه توسط اولیای الهی یا منتسبان به ایشان با قوت دنبال شده است.

وسوسه‌های خناس و اطاعت از نفس شهوت پرست که هر ساعتی به قبله‌ای اقامه بندگی می‌کرد جایی برای یاد خداوند و پیروان آیین حضرت ابراهیم(ع) در دل‌ها باقی نگذاشته بود.

اما رسول خدا(ص) که به تازگی ردای رسالت را به صورت رسمی از جانب خداوند بر تن کرده بودند با قرائت قرآن در کنار کعبه، دل‌های زیادی را به سمت خدا روانه کردند.

مگر می‌شد از کنار کعبه بگذری و صوت دل انگیز قرآن را بشنوی و مجذوب نشوی، صوتی که نه فقط جان بلکه عمق روح را در مسیر سیر روحانی به سوی الی الله با خود همراه می کرد.

آیات دل پذیر قرآن و قرائت دل‌نشین رسول خدا(ص) آنچنان دل‌ها را جذب خویش می‌کرد که کافران قسی‌القلب از ترس تسلیم در برابر آیات دل پذیر قرآن کریم هنگام عبور از جوار کعبه و منزل رسول خدا(ص) و خدیجه کبری(س) انگشت یا پنبه در گوش خود می‌گذاشتند تا نوای دل انگیز قرآن را نشوند، اما روح اسیر انسان که سال‌ها در پرتو جاهلیت از فطرت خود به دور مانده بود دوباره در پناه عظمت قرآن حقیقت ماهوی خود را بازیافت و روز به روز عده زیادی از مردم برابر نوای عالم تاب قرآن سر تعظیم فرود آورده و تسلیم می شدند.

دیری نپایید که در پناه این نوای دل انگیز پس از ۲۳ سال تحمل رنج رسالت بالاخره نبی خدا مزد رسالت را گرفت و توانست در پناه نوای دل انگیز قرآن، نظام (امت – امامت) را بنیان گذاشته و تمدنی بشری را در پناه وحی الهی پایه‌ریزی کند، تمدنی که ادامه آن با نظام امامت در تاریخ پر فراز و نشیب بشر ادامه یافت. اگرچه این نظام متعالی موانع زیادی را پیش روی خود می دید و زورگویان و مزوّران عالم، در طول تاریخ اجازه عرض اندام به نظام (امت-امامت) را نمی دادند اما مانند خورشید پشت ابر نور معرفت این نظام الهی در دلهای بیدار فقها روشن ماند و کور سوی امیدی را در دل حق طلبان و آزادی خواهان عالم باقی گذاشت.

بشر سال‌ها و قرن‌ها در پس کوردلی افرادی که جدایی سیاست از دین را شعار خود قرار داده بودند دوران تاریکی را سپری کرد تا اینکه انقلابی نه شرقی و نه غربی در آغازین سده های قرن بیستم، آسمان تاریک زندگی بشریت را به مدد کمک گرفتن از ائمه معصوم(ع) و قرآن کریم روشن کرد هر چند که دشمنان همواره در کمین بودند و قصد داشتند در همان دوران که انقلاب، کودکی نوپا بود در پناه جنگی هشت ساله شعله پر فروز آن را خاموش کنند اما دست قدرت خداوند این بار به مدد امت در صحنه آمد و همانطور که در قرآن وعده داده شده بود دشمنان نتوانستند چراغ فروزان انقلاب را به تصور خود خاموش کنند.

در سال‌های پس از جنگ، جوانان نیک سرشت انقلاب در کنار پیر فرزانه جماران امام خمینی(ره) دست در دست یکدیگر آغازگر نهضت سازندگی وطن شدند و امام خمینی(ره) که در کنار توجه به انقلاب اسلامی و آبادانی کشور به فکر انقلاب فرهنگی نیز بودند به جوانان وطن دستور دادند که انس با قرآن را مانند شهدای جبهه‌ها که در تیرباران و خمپاره باران دشمن از تلاوت قرآن و انس با قرآن غافل نمی شدند سر لوحه زندگی خود قرار دهند و به این ترتیب بود که نهضت انس با قرآن از قرائت قرآن گرفته تا حفظ، تفسیر و تلاوت قرآن مورد توجه جوانان و حتی کودکان قرار گرفت و با پیوستن روح خدا به خدا پس از امام خمینی(ره)، امام خامنه ای پرچم این انقلاب و نهضت قرآنی را به دست گرفتند و نهضت حفظ قرآن، تلاوت قرآن، تدبر در قرآن و تفسیر قرآن در سال‌های اخیر به مدد حمایت های رهبر معظم انقلاب به اوج خود نزدیک شد.

رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای در سال‌های اخیر بر قطب بودن بقاع متبرکه و حرم‌های اهل‌بیت(ع) در عرصه فرهنگی تأکید ویژه‌ای داشته‌اند و بقاع متبرکه و حرم‌های اهل‌بیت(ع) نیز طی سال‌های اخیر در راستای عمل به رهمنودهای امام خامنه‌ای در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع برای زائران به فرهنگ قرآن محوری نیز توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها به عنوان حرم اهل‌بیت(ع) و قطب فرهنگی جهان اسلام در کنار ارائه خدمات فرهنگی متنوع به زائران و مجاوران به فرهنگ قرآن محوری توجه ویژه‌ای داشته و با تاسیس مرکز قرآن و حدیث در جوار آستان بانوی کرامت در ترویج فرهنگ قرآنی در سراسر کشور و شهر مقدس قم نقشی بسیار مهم ایفا نموده است.

مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) در دو بخش خواهران و برادران به زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت خدمات قرآنی و معارفی ارائه می‌کند.

خانم جعفری کامران مسئول بخش خواهران مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس بانوی کرامت طی گفت‌وگویی در مورد فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: در عرصه ترویج معارف قرآن کریم، مرکز قرآن و حدیث در رشته‌های حفظ، قرائت، تفسیر و تجوید قرآن کریم دوره‌های آموزشی متنوعی را برای گروه سنی مختلف برگزار می‌کند که این دوره‌ها در تمامی ایام سال در حال برگزاری است.

وی گفت: در طول سال ۹۸ مرکز قرآن و حدیث در بخش خواهران در رشته قرائت برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال دوره های آموزشی برگزار کرده است که این دوره ها در سال جدید نیز به قوت و قدرت خود به صورت مجازی در حال برگزاری است.

جعفری ادامه داد: در سال ۹۸ در گروه سنی کودک در رشته قرائت ۶۱۴ نفر قرآن‌آموز در دوره های قرآنی مرکز قرآن و حدیث حضور داشته‌اند در گروه سنی نوجوان نیز ۴۰۵ نوجوان دختر در دوره ها شرکت کرده‌اند و در گروه سنی جوان و بزرگسال هزار و ۴۸۴ قرآن آموز از برنامه آموزشی مرکز قرآن و حدیث در بخش خواهران بهره‌مند شده‌اند.

وی اضافه کرد: در مجموع در سال ۹۸، دو هزار و ۵۰۳ نفر قرآن آموز از برنامه قرآنی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت(س) بخش خواهران در رشته قرائت بهره‌مند شده‌اند.

حضور این تعداد قرآن آموز در برنامه‌های قرآنی مرکز به ویژه در رشته قرائت نوید بخش تربیت قاریان قرآنی برجسته خواهر در کشور است که این خواهران در کنار تحول در عرصه قرائت قرآن می‌توانند نقشی بسیار مهم در تربیت نسل قرآنی در کشور داشته باشند.

خاطرنشان می‌شود، در حال حاضر ۳۲ دوره قرآنی در رشته قرائت با ۷۰۶ قرآن آموز به صورت غیر حضوری در بستر فضای مجازی از سوی واحد خواهران مرکز قرآن و حدیث در حال برگزاری است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت مرکز قرآن و حدیث به نشانی «qhkarimeh.ir» مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha