جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تأکید بر این که مجلس انقلابی، پاکدست و متخصص می تواند در رأس امور کشور باشد، تصریح کرد: از جمله اصلی ترین آفت های فعالیت مجلس یازدهم، گرفتارشدن به حواشی سیاسی و منافع شخصی و گروهی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز بکار مجلس یازدهم حاوی نکات و مطالب بسیار مهمی بود که قطعاً عمل به آن‌ها زمینه‌ساز موفقیت و سربلندی این مجلس در انجام وظایف و برآورده کردن انتظارات ملت خواهد بود.

وی افزود: امام راحل فرمود مجلس در رأس امور است و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر این مسئله تأکید داشته‌اند، اما به‌هرحال باید توجه داشت مجلسی که می خواهد در رأس امور باشد، می بایست قبل از هر چیز شرایط و اقتضائات کشور را به خوبی بشناسد.

مجلس یازدهم از تجربه ادوار گذشته درس بگیرد

وی گفت: امروز در گام دوم انقلاب و در دهه پیشرفت و عدالت، مجلس یازدهم باید بتواند از تجارب تلخ و شیرین دوره های قبلی مجلس در مسیر اصلاح امور و دست یابی به اهداف متعالی انقلاب و نظام اسلامی، نهایت بهره را ببرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: از این منظر، مجلس انقلابی که می خواهد در رأس امور باشد، قبل از هر چیز نمایندگانش باید پاکدست، امانت دار، متعهد و متخصص و دارای روحیه انقلابی باشند تا بتوانند وظیفه قانون گذاری را با توجه به شرایط و اولویت ها و ضرورت های کشور به درستی انجام داده و ثانیاً هم در بُعد نظارت به خوبی به رسالت خویش عمل نمایند.

مجلس باید مظهر اُمید مردم به اصلاح  امور باشد

وی با تأکید بر این که بر اساس جایگاه رفیع قانونی، مجلس خانه ملت و مظهر امید آن‌هاست، گفت: متأسفانه در دوره هایی، مجلس به معنای واقعی کلمه در رأس امور نبود و حال آن که مجلس باید با حفظ اقتدار خود به تقویت جایگاه قانون گذاری و نیز نظارت بر قوه مجریه بپردازد و با ابزارهای قانونی در اختیار، کاری کند که روال اداره کشور به نحو مطلوب صورت گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لیالی همچنین اضافه کرد: بر این اساس، مجلس نباید گرفتار مسائل حاشیه ای شده و نمایندگان دچار انگیزه های ناسالم شخصی و جناحی شوند، کما این که در پیام مقام معظم رهبری به مراسم افتتاحیه این دوره از مجلس به همین نکات نیز به تصریح اشاره شده است.

اقتصاد و فرهنگ؛ همچنان در اولویت

وی با بیان این که اقتصاد و فرهنگ باید در صدر اولویت برنامه های مجلس باشد، گفت: متاسفانه ما علاوه بر گرفتاری های اقتصادی در عرصه فرهنگ نیز با مشکلات و ناهنجاری های متعددی روبرو هستیم که به هیچ وجه نمی توان نسبت به آن‌ها چشم پوشی کرد و لذا برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی باید به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و نیز سیاست های اصلی فرهنگی نظام مراجعه کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب همچنین در این پیام در بُعد اقتصادی، بر لزوم اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی و به ویژه تلاش برای کاهش اتکای به درآمدهای نفتی تأکید کردند و حال آن که متاسفانه در این زمینه دولت های مختلف نتوانسته اند اقتصاد را از نیاز به نفت بی نیاز کنند.

لزوم توجه ویژه به معیشت اقشار ضعیف

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: توجه به معیشت مردم به خصوص طبقات ضعیف جامعه از دیگر توصیه های مهم رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس یازدهم بود و در این راستا باید تلاش برای تقویت ارزش پول ملی و نیز اهتمام در جهت حل مشکلاتی از قبیل گرانی، تورم و بیکاری می بایست جزو اولویت های مجلس یازدهم باشد.

وی افزود: مشکل بزرگ دیگر کشور ناظر به اسراف و ریخت و پاش در نهادهای دولتی است و حال آن که کشور دچار مشکلات و بحران‌های متعدد اقتصادی است و گذران معیشت بسیاری از مردم به سختی صورت می گیرد و در این اوضاع و احوال باید جلوی ریخت و پاش ها و اسراف و حیف و میل ها از بیت المال با نظارت دقیق مجلس گرفته شود.

وی گفت: مجلس همچنین باید راهکارهایی برای رهایی از تحریم ها بیابد، چه آن که به‌هرحال بخش مهمی از مشکلات کشور ناشی از تحریم هاست و راه حل اصلی نیز همانا توجه به داخل و استفاده از ظرفیت های داخلی است.

ضعف در تحقق عدالت باید جبران شود

این روزنامه نگار و فعال فرهنگی همچنین تأکید کرد: مقام معظم رهبری به خصوص در بیانیه گام دوم انقلاب، بر لزوم تلاش مضاعف در جهت تحقق عدالت در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی تأکید نمودند و به خصوص در پیام به نمایندگان مجلس یازدهم تصریح کردند که متاسفانه در عدالت نمره مطلوبی به دست نیاورده ایم و لذا باید این بخش از بیانات رهبری به طور دقیق و علمی از سوی کارشناسان و اساتید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد که چرا ما در زمینه تحقق عدالت با مشکل جدی روبر شده ایم و نتوانسته ایم به نمره و شاخص مطلوبی دست یابیم.

وی افزود: این سؤال به طور جدی مطرح است که چرا دولتمردان و حاکمیت ما در این زمینه دچار ضعف بوده و این مسائل تعارف بردار هم نیست و باید دلسوزانه به دنبال آسیب شناسی بود.

وی گفت: شاید یکی از مهم ترین دلایل این مسئله، اجرای سیاست های لیبرالی و بازسازی اقتصادی بر اساس اقتصاد آزاد و سرمایه داری بوده باشد که می بایست این مسائل مورد تجزیه و تحلیل دقیق و علمی قرار گیرد و مانع از این شد که روز به روز شکاف بین فقیر و غنی در جامعه بیشتر شود.

تعامل و همدلی قوا؛ لازمه حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لیالی ابراز داشت: نمایندگان برای این که بتوانند اقتصاد و فرهنگ را جزو اولویت های کاری خود قرار دهند، قبل از هر چیز باید با یکدیگر و به ویژه در کمیسیون های تخصصی مجلس همکاری و تعامل داشته و بر اساس موضع گیری انقلابی و مدیریت هوشمندانه رفتار کنند و از سویی نیازمند همدلی و تقویت تعامل مناسب قوا با یکدیگر در این زمینه هستیم.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی باید محلی برای تزریق آرامش به مردم باشد و مسئله مهمی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد این است که مجلس به هیچ وجه محل نزاع و درگیری نیست؛ متاسفانه در برخی از دوره های مجالس طوری عمل می شد که بسیاری از مردم می گفتند ای کاش مجلس تعطیل باشد تا جامعه روی آرامش را به خود ببیند و این مسئله زیبنده کشور ما نیست.

نمایندگان نه وکیل الدوله هستند و نه رقیب دولت

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با نوع و نحوه تعامل دولت و مجلس باید به این نکته کلیدی توجه داشت که نمایندگان مجلس نه وکیل الدوله هستند و نه رقیب دولت، بلکه باید با تعامل برادرانه و دلسوزانه، برای حل مشکلات کشور و اداره بهتر جامعه اهتمام ورزند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، برخی قوانین برای کشور و حرکت رو به رشد آن، زائد و دست و پاگیر هستند که باید این ها رفع شده و قوانینی وضع شوند که زمینه‌ساز تسهیل در امور و به خصوص حلال مشکلات اقتصادی باشند، ضمن آن که از سویی از تراکم بیش از حد قوانین نیز باید جلوگیری کرد و در این راستا همچنین می بایست ساختارهای بروکراسی اداری در عرصه های صادرات و واردات و تولید و غیره باید اصلاح شوند.

درس مهمی که ویروس کرونا به همه ما داد

وی گفت: به عقیده بنده، ویروس منحوس کرونا در عین همه مشکلات و سختی هایی که برای ما به وجود آورد، با این حال درس مهمی به همه ما داد و آن هم این که می شود در روند فعالیت چرخ دنده های تولید کشور تغییراتی داد و در این زمینه به درستی از توان بالای مردم و گروه های مردمی استفاده نمود.

وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: مجلس یازدهم با ترکیب نمایندگان باتجربه و نیز جوانان پرشور در عرصه تحقق بیانات مقام معظم رهبری و نیز سیاست های کلی نظام و همچنین ارتقای همه جانبه جامعه ایرانی- اسلامی ما گام های جدی را بردارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha