جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله فاضل لنکرانی

حوزه/ متاسفانه امروز در برخی جاها تنها ظواهر دین ترویج می شود، اما از روح و حقیقت دین فاصله گرفته می شود؛ برخی رسانه ها هم در این زمینه دچار غفلت شده اند و تنها به ترویج ظواهر دین می پردازند و حال آنکه سبک زندگی اسلامی و دینی تنها گفتن برخی اذکار و اوراد نیست، بلکه سبک زندگی اسلامی یعنی زندگی عاقلانه مومنانه و در چارچوب مقررات دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی امروز در ابتدای درس خود که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سالروز رحلت جانگداز امام خمینی(ره)، در سخنانی به تبیین اهداف و آرمان های معمار کبیر انقلاب اسلامی پرداخت.

وی گفت: هر چقدر زمان می گذرد انسان بیشتر به عظمت وجودی آن امام بزرگوار پی می برد و هم حوزه های علمیه و هم نسل جدید برای استمرار انقلاب اسلامی باید بیش از پیش با اهداف والای ایشان آشنا شوند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت: هدف امام از نهضت اسلامی تنها اسلام و پیاده کردن معارف نورانی این دین عزیز بوده است البته این حرف به معنای نفی مردم نیست چرا که پیاده شدن اسلام سعادت دنیا و آخرت مردم را در پی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام راحل هیچ گاه به دنبال اهداف شخصی نبودند گفت: امام هرگز دنبال رسیدن به قدرت نبودند و دنبال به قدرت رساندن روحانیت نیر نبود و حضور روحانیت در مناسب حکومتی تنها به دلیل نیاز و شرایط خاص بود.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی هدف امام راحل را خارج کردن دین اسلام از محدودیت و انزوا دانست و تاکید کرد: امام خمینی به دنبال این بودند که اسلام را از آن دید محدودی که داشت خارج کند چرا که متاسفانه از نظر عده ای که مدعی کارشناسی دین اسلام می باشند اسلام تنها محدود به یک سری افعال  اعمال عبادی فردی می باشد و حال آنکه امام راحل به دنبال شکوفا کردن همه ابعاد  نورانی اسلام بودند.

وی افزود: ما اگر بخواهیم یک قضاوت درست و منطقی از انقلاب اسلامی داشته باشیم باید اهداف نورانی امام راحل را به خوبی بشناسیم وگرنه قضاوت ما صحیح نخواهد بود.

آیت الله فاضل لنکرانی در قسمت دیگری از سخنان خود با انتقاد از آزادی های حیوانی در کشورهای غربی و مدعی حقوق بشرگفت: آزادی که اسلام بیان می کند در برگیرنده همه سعادت های دنیوی و اخروی بشر است و حال آنکه در غرب آزادی ادعا شده موجب خشکاندن دین و معنویت و نهاد خانواده است.

وی در محور پایانی سخنان خود با انتقاد از توجه برخی رسانه ها و جریان ها به ظواهر دین و غفلت از باطن و حقیقت دین گفت: متاسفانه امروز در برخی جاها تنها ظواهر دین ترویج می شود اما از روح و حقیقت دین فاصله گرفته می شود؛ برخی رسانه ها هم در این زمینه دچار غفلت شده اند و تنها به ترویج ظواهر دین می پردازند و حال آنکه سبک زندگی اسلامی و دینی تنها گفتن برخی اذکار و اوراد نیست بلکه سبک زندگی اسلامی یعنی زندگی عاقلانه مومنانه و در چارچوب مقررات دینی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه امام خمینی(ره) مخالف دیوار کشی در دانشگاه های بودند گفت: امام راحل در مورد اینکه در دانشگاه بین زن و مرد به اسم اسلام دیوار کشیده شود مخالف بودند چرا که این کار تنها توجه به ظواهر دین است و البته که باید در کنار توجه به حقیقت و روح دین به ظواهر هم اهمیت داده شود.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان گفت: روح دین از انسان فردی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی تربیت می کند کسی که مقاوم و متعهد است؛ چرا که شهید سلیمانی تربیت امام و انقلاب بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    عرض میکنم که خردمندان قطعاََ لبیک گو هستند و اما از کسانی که فاقد اندشه ی نیکند و به زبان حال ، گویای این مطلبند که در ذیل آورده میشود ، چه انتظاری میتوان داشت الٌا بدعای خیر بزرگوارانی چون وجود عزیز خودتان هدایتشان از خدای تعالی خواسته شود؟ که ان شاءالله این هدایت شامل حالا این حقیر سراپا تقصیر هم بشود. هر سخن را گرچه حق رد میکنم ، راه خوشبختی بخود سد میکنم . چون به شیطانِ درونم بَر دَه ام ، خاک عالَم بر سر خود کرده ام . رهنمایانم اَبالیسِ برون ، پیروِ فرمانشان من از درون. پس چکار دارم چه باشد چیست حَقٌ ، چون زِ شِقٌ ِ عقل دارم هفت شَقٌ، هر شکافی را پر از جهل و غرور ، کرده و مستم زِ اِحساسِ سرور ، زین سبب هر کس خلافم حرف زد ، در حسابش آرَم از افراد بد. بد بگوید یا بگوید خوب را، بر سرش باید بکوبم چوب را. او خلافِ میلِ من حرفی زده ، پس برونش کرد باید از رده .
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 1
    دیوار نه . اما تفکیک محیط تحصیلی تجربه موفق حوزه است ، که در برخی از مراکز دانشگاهی هم اجراء ، و ثمرات مبارکش قابل مشاهده و لمس است
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    متاسفانه امروزه به جهت کیفیت یا کمیت انتقادات به ظاهر و ظواهر ، علاوه بر باطن ظواهر هم ... ، چقدر از متدینان انقلابی که مردانشان کم کمک از محاسن فاصله گرفتند و در نهایت به ریش تراشی کامل رسیدند ، و چقدر از زنانشان که از حجاب کامل یواش یواش پا عقب گذاشتن و ... . حاج آقا به گونه بگوییم که تبری بر داشته هایمان نشود بلکه نسیمی رشد آور بر آنها گردد ، وفقنا الله و إیاکم لمرضاته و جنبنا و إیاکم عن سخطه .