شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اسحاق جهانگیری

حوزه/ معاون اول رییس جمهور افزایش قابل توجه حضور مردم در بازار سرمایه را مهمترین جزء اقتصاد مقاومتی دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، اسحاق جهانگیری در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن اقتصاد برشمرد و افزود: مردم حضور معناداری در بازار سرمایه دارند و از سهام کارخانه های بزرگ بهره مند شده اند و بورس محلی است که مردم می توانند از مدیریت سهامشان استفاده کنند.

وی از افزایش کد سهام در میان مردم به رقم 35 میلیون کد خبر داد و گفت: این رقم بسیار قابل توجه است و کسانی که اکنون کد بورس دارند به معنی این است که در بازار سرمایه فعالند.

جهانگیری عرضه سهام عدالت در بورس را از بزرگترین اقدامات اقتصادی دانست و افزود: تاکنون حدود 50 میلیون نفر از مردم از سهام کارخانه های دولتی بهره مند شده اند.

وی گفت: در سال های گذشته پول این سهام به مردم پرداخت شد و اکنون ارزش آن در بازار سرمایه افزایش قابل توجهی یافته است.

معاون اول رییس جمهور افزود: افرادی که سهام عدالت آنان یک میلیون تومانی است اکنون ارزش آن به حدود 16 میلیون تومان افزایش یافته و ارزش سهام عدالت برای کسانی که 500 هزار تومان بوده حدود 8 میلیون تومان است.

جهانگیری گفت: ​البته توصیه دولت این است که مردم سهام شان را نگه دارند چون سود آن افزایش می یابد.

وی افزود: با این حال دولت زمینه ای فراهم کرد تا افرادی که نیاز ضروری دارند بتوانند سهام شان را از طریق بانک ها بفروشند و چه جایی بهتر از بورس و بازار سرمایه که سهام این افراد به فروش برسد.

جهانگیری همچنین گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه رشد قابل توجهی یافته است اما برای اقتصاد بزرگ ایران هنوز خیلی جا دارد که از این ظرفیت ها استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: به ویژه برای بخش خصوصی تاکید می کنم که از طریق بازار سرمایه تامین مالی شوند.

وی گفت: دیروز دولت 10 هزار میلیارد تومان اوراق عرضه کرد که برای آن 18 هزار میلیارد تومان تقاضا وجود داشت که این در مقایسه با سال های قبل کم سابقه است.

جهانگیری تاکید کرد:​ حدود 10 سال است که به استثنای مقاطعی نرخ رشد سرمایه گذاری کشور منفی است که این برای آینده ایران خوب نیست پس فعالان بخش خصوصی به سرعت به صحنه بیایند و باید برای تامین مالی آنان تدبیری شود تا از انگیزه لازم برای فعالیت های اقتصادی بهره مند شوند.

وی گفت: در خصوص عرضه سهام شرکت های دولتی در بازار بورس نیز رییس جمهور دستور داده است و در خصوص نهاد عمومی نیز تاکید شدکه هیچ فرصتی از نظر ملی بهتر از این وجود ندارد.

جهانگیری بازار سرمایه را فرصت بزرگی برای اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: از مسئولان اقتصادی می خواهم با حفاظت از سرمایه گذاری در این بازار کاری کنند که اعتماد مردم به بازار سرمایه پاس داشته شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: البته بازار سرمایه خطرپذیری دارد، بنابراین باید به طور شفاف برای مردم توضیح داده شود و اگر به افزایش شمار کارگزاران در بورس نیاز است کارگزاران را افزایش دهند و انحصار در هیچ بخشی ایجاد نشود.

گفتنی است، نشست امروز ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور شماری از وزراء به ویژه وزرای اقتصاد و دارایی​، نفت و جهاد کشاورزی، رییس سازمان برنامه و بودجه و شماری از مسئولان دیگر با دستور کار توسعه بازار سرمایه و افزایش سهم آن در تأمین مالی کشور، ارائه گزارش از عملکرد طرح مسکن مهر و بررسی طرح توسعه پرورش ماهی در دریا در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha