پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام خمینی

حوزه/ سرپرست مؤسسه اطلاعات با بیان این که شروع نهضت امام خمینی(ره) از محرم الحرام بود، گفت: امام خمینی(ره) با تأسی به سیره سیدالشهدا(ع) اهداف آرمانی اسلام را دنبال کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» که عصر دوشنبه در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با بیان این که حضرت امام(ره) قیام شان را بر اساس آموزه های امام حسین(ع) آغاز کردند، گفت: پیشینه انقلاب از سال ها قبل در قم بنیانگذاری شده بود و امام از سال ها قبل در تدارک تربیت و آموزش نیروهای مخلص بودند.

سرپرست مؤسسه اطلاعات با اشاره به این که رژیم شاهنشاهی به دنبال جایگزین کردن قوانین مغایر با احکام اسلامی بود، ادامه داد: امام(ره)  ابتدا در مقابله با این حرکت اقدام کردند که پیروزی موقتی حاصل شد ولی امام خمینی(ره) هشدار دادند که دشمن برای حرکت های بعدی آماده می‌ شود.

وی با بیان این که روزهای آغازین شروع نهضت با ایام محرم الحرام همراه شده بود، بیان داشت: امام خمینی(ره) در تدارک بهره گیری از قیام امام حسین(ع) موقعیت را مغتنم شمرده و با تدارکاتی که داشتند از یاران خود خواستند عظیم ترین و برجسته ترین هیأت های عزاداری را در تهران تشکیل بدهند که همین اتفاق افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای اولین بار بود که در هیأت های عزاداری تصاویر مراجع و بزرگان به دست گرفته می‌ شد و تصویر حضرت امام(ره) یکی از نمودهای آن روزها در هیأت ها بود و در کنار آن نواها و نوحه ها نیز با اهداف و آرمان های مبارزاتی حضرت امام(ره) هماهنگ شد.

وی با بیان این که در تهران برزگترین و عظیم ترین هیأت مربوط به طیف میدان داران بود، گفت: آنها نفوذ زیادی در بین مردم داشتند که مرحوم طیب حاج رضایی از جمله رؤسای آن هیأت ها بودند و در این جا بود که رژیم به وحشت افتاد؛ امام خمینی(ره) روز عاشورا را هوشمندانه روز حرکت خود قرار داده و در مدرسه فیضیه با صراحت علیه رژیم طاغوت سخنرانی کردند.

سرپرست مؤسسه اطلاعات در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: رژیم به ناچار دست به حرکت خونینی زد و با دستگیری حضرت امام(ره) که در قم و ورامین و تهران شورشی شکل گرفت که رژیم شاهنشاهی آن را سرکوب کرد ولی امام راحل به مسیری که انتخاب کرده بودند، ایمان داشتند.

وی یادآور شد: در حقیقت اهداف امام خمینی(ره) به ثمر رسید هرچند به صورت ظاهر تظاهرات مردم سرکوب شد و امام راحل را نیز دستگیر کردند، ولی ایشان در تأسی به راه جد بزرگوار خودشان در مسیر اهداف آرمانی اسلام قدم برداشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha