جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعرابی

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س)یزد خواستار زنده نگه داشتن واقعه مهم ۱۵ خرداد در تاریخ انقلاب و انتقال آن با مطالعه و اطلاع کامل به نسل های بعد شد.

خانم  فاطمه اعرابی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد،  در مورد زمینه های پیدایش قیام ۱۵ خرداد، گفت: نقطه آغاز رویارویی امام خمینی(ره) با شاه،  تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در مهرماه ۱۳۴۱ بود و تنها دو روز پس از تصویب این لایحه، مراجع تقلید در تلگراف‌های جداگانه‌ای، از شاه خواستند تا نسبت به لغو این تصویب‌نامه اقدام کند. با پاسخ سرد شاه، ده روز بعد تلگراف  حضرت امام (ره) حالت تهدید به خود گرفت و ناآرامی‌هایی در تهران و سایر شهرهای بزرگ به وقوع پیوست .

وی در بیان ادامه حوادث افزود: ساعت ۳ بامداد ۱۵ خرداد، چند مأمور در تاریکی شب و پس از محاصره خانه امام، به درون خانه ریختند و امام را دستگیر کرده و ابتدا به بازداشتگاه باشگاه افسران و س‍پس غروب روز بعد، به زندان قصر واقع در تهران بردند.

اعرابی ادامه داد: بعد از چند ساعت خیابان های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه در آمد و همین صحنه، در همان روز در تهران و چند شهر دیگر نیز به وجود آمد و مردم ایران با قیام گسترده خود نشان دادند که خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی هستند.

وی با بیان اینکه به همین جرم بود که گلوله های شلیک شده از خشم و کینه ی حکومت شاه، قلب صدها مسلمان انقلابی به پا خاسته را در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نشانه رفت و آنان را به خاک و خون کشید، افزود: بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی و تاریخ مبارزات امت اسلامی، در روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ورق خورد و فصل جدیدی در کارنامه ی رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.

 اعرابی در بیان بازتاب قیام ۱۵ خرداد در جهان  اظهار کرد: دستگیری رهبر نهضت اسلامی ایران در رسانه ها بازتاب گسترده ی قیام مردم را، در حمایت از رهبر نهضت و واکنش شخصیت های سیاسی، علمی و مذهبی اعتراض به دستگیری امام و کشتار مردم بی گناه به سراسر جهان مخابره کردند، که یکی از آنها اعلامیه ی اعتراض آمیزِ شیخ محمد شلتوت، مفتی و رئیس دانشگاه الأزهر مصر بود، که شش روز بعد از دستگیری امام و فاجعه ی خونین ۱۵ خرداد صادر شد.

وی تصریح کرد:  در این اعلامیه دستگیری علما و اهانت به ساحت مقدس آنان، به عنوان داغ ننگی بر پیشانی بشریت معرفی گردید؛ وی طی تلگرافی خطاب به شاه خواست از تجاوز به حریم روحانیت و علمای اسلام که پاسداران قوانین الهی هستند، خودداری کند و علمای بازداشت شده را هر چه زودتر آزاد سازد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد، در بیان آثار قیام ۱۵ خرداد افزود: حادثه ۱۵ خرداد اگرچه ظاهراً به نفع شاه تمام شد و امام تبعید و تاریکی خفقان حاکم شد، لکن در واقع ۱۵ سال  بعد نه تنها  شاه را از این مملکت بیرون کرد و با رفتن او بار دیگر، خورشید پر تشعشع اسلام طلوع کرد و مملکت را از ظلم و ستم رهانید، بلکه معادله  قدرت، در جهان را به هم زد و با ادامه مسیرش  ابرقدرتهای جهان را در هم شکست و بعد از آن شاهد انقلابهای متعددی بوده ایم و فریاد ظلم ستیزی را در اقصی نقاط جهان می شنویم .

وی در پایان و در بیان وظیفه طلاب در ادامه مسیر شهدا ی ۱۵ خرداد گفت: وظیفه طلاب این است که اولاًهدف این قیام که منجر به وقوع انقلابی بزرگ شد را بدرستی بشناسند و در این مسیر ثابت قدم بمانندوثانیاً این واقعه مهم در تاریخ انقلاب را زنده نگه دارند و با مطالعه و اطلاع کامل آنرا به مردم و حتی نسلهای بعد منتقل کنند  تا این انقلاب زنده بماند و بیش از پیش پویایی خود را حفظ و این پرچم ، بدست صاحب اصلیش  حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) رسانده شود.

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha