پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: امروز بعضی‌ها از مکتب حضرت امام غافل شده و برابر تهدیدها، تطمیع‌ها و تزویرهای دشمن که با شعار مذاکره جلو می‌آیند، سر تسلیم فرود آورده و مسامحه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، شب گذشته طی سخنرانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر که از شبکه‌های اجتماعی آستان مقدس منعکس شد، با اشاره به ویژگی‌های یک انسان قرآنی، اظهار کرد: امام بزرگوار، مربی و معلم ما بودند و شهدای ما نیز در مکتب تربیتی حضرت روح‌الله(ره) پرورش یافتند. سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی که دنیا را تکان داد نیز تربیت شده مکتب امام و قرآن و عترت بودند؛ بنابراین ما هم می‌توانیم با همین مکتبِ امام بزرگوارمان، خود و فرزندان‌مان را تربیت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نخستین ویژگی قرآنی امام این بود که روحیه جهادی داشتند، ابراز کرد: بعضی‌ها فقط تکالیف خودشان را انجام می‌دهند، عده‌ای به دیگران هم سفارش می‌کنند تا در این راه پیش بروند اما کسانی هم هستند که به زیبایی خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا دیگران هم در مسیر انجام تکلیف قرار بگیرند که امام بزرگوار ما به همین شکل بودند و تنها به انجام تکالیف خودشان اکتفا نکردند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) می‌توانستند در حد سایر علما و اعاظم حوزه‌های علمیه، تکالیف فردی، خانوادگی و حتی اجتماعی خودشان را برای اجتهاد، فتوا دادن، رساله نوشتن و امر به معرف و نهی از منکر انجام دهند و به قول خیلی‌ها، سرِ بی‌درد خودشان را دستمال نبندند، اما ایشان در انجام تکالیف‌شان مجاهدت کردند.

ماندگاری عنوان کرد: مجاهدت حضرت امام یعنی اینکه همه تلاش خودشان را انجام دادند تا موانع مردم برای انجام تکالیف‌شان برطرف شود و بسترهای لازم به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) همانند جد بزرگوارشان، اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مجاهدت کردند، گفت: امام حسین علیه‌السلام می‌توانستند مانند خیلی از عباد و زهاد زمان خود به انجام تکالیف فردی اکتفا کنند، اما ایشان می‌دانستند تا زمانی که حکومت ظلم برقرار باشد و حکومت اسلامی برپا نشود، مردم نمی‌توانند به درستی تکالیف‌شان را انجام دهند؛ به همین علت حضرت امام نیز مثل اجداد طاهرین‌شان مجاهدت کردند تا حکومت اسلامی تشکیل شود.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهداء اضافه کرد: در زمان قدیم خیلی از علمای بزرگوار نصیحت می‌کردند اما مجاهدتی برای تشکیل حکومت نداشتند و شاید اصلا نظرشان بر این کار نبود درحالی‌که امام بزرگوار، روحیه جهادی داشتند و تمام تلاش خود را انجام دادند تا حکومت اسلامی برقرار شود و موانع برپایی حکومت الله را برطرف کردند.

ماندگاری ادامه داد: اگر حکومت به صورت کامل بر اساس موازین دین اسلام برقرار شود، معروف قانونی خواهد شد و منکر قاچاقی می‌شود؛ البته باید در نظر گرفت که در حکومت اسلامی هم بعضی‌ها به صورت قاچاقی گناه می‌کنند.

وی عنوان کرد: خدا را شکر با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، حرکت رو به جلویی داشتیم و امروز هم در مدیریت کرونا، همه دنیا و مردم عزیز و قدرشناس ما شاهد هستند که نظام اسلامی با مدیریت دینی و الهی خود از خیلی کشورهای دیگر جلوتر بوده و موفق‌تر است.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: با وجود همه‌ی تحریم‌ها، تهدیدها، محدودیت‌ها، مزاحمت‌ها، اذیت‌ها و …، نظام جمهوری اسلامی در مدیریت بحران کرونا توانسته از کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی جلوتر باشد؛ چنین اتفاقی به این دلیل است که در ایران، بحران کرونا به وسیله یک حکومت دینی که در راس آن ولایت فقیه است، مدیریت می‌شود؛ ضمن اینکه مردم ما تابع ولی هستند و این اتفاقات از برکات روحیه جهادی امام بزرگوارمان است.

ماندگاری تصریح کرد: هر اندازه مردم و مسؤولان کشوری بر اساس نظر امام بزرگوار، حضرت روح‌الله(ره) و امام امروز ما، حضرت آقا عمل کنند، قطعا موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امام بزرگوار ما مجاهد فی سبیل الله بود، ابراز کرد: حضرت امام با مردم معامله نکرد که اگر زنده باد گفتند بیاید و مرده باد گفتند برود؛ حضرت روح‌الله با پست و مقام، شهرت و پول معامله نداشت و فقط با وعده‌های خداوند معامله کرد. امام خمینی(ره) در زمان انقلاب، جنگ تحمیلی و نظام فرمودند که پیروزی قطعی است و از نگاه امام، رسیدن به پیروزی، انجام درست تکلیف بود، نه رسیدن به یک نتیجه.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهداء با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های امام از نگاه قرآن این است که اهل صبر و مقاومت بود، گفت: در مسیر نهضت امام، موانع زیاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توسط دشمنان داخلی و خارجی ایجاد شد؛ ازجمله اینکه رئیس قوه قضاییه، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نخست وزیر ایشان را شهید کرده و همچنین حضرت آقا را که نماینده‌ امام و خطیب جمعه بودند را ترور کردند. بعد از آن، تحریم و جنگ هشت ساله را به وجود آوردند، اما با تمام این اتفاقات، حضرت امام اهل تسلیم نبود و مقاومت می‌کردند.

ماندگاری عنوان کرد: امروز بعضی‌ها از مکتب حضرت امام غافل شده و برابر تهدیدها، تطمیع‌ها و تزویرهای دشمن که با شعار مذاکره جلو می‌آیند، سر تسلیم فرود آورده و مسامحه می‌کنند.

وی ادامه داد: گفت‌وگو با دشمن اگر از موضع قدرت و در این راستا باشد که دشمن را ساکت کرده و به پذیرش شرایط خودمان مجبور کنیم، اشکالی ندارد اما گفت‌وگویی که قرار باشد دشمن بر ما مسلط شود و حیله‌گری و مکاری کند و سر ما کلاه بگذارد، همچنان که در برخی از مذاکرات ما اتفاق افتاده، نباید انجام شود و باید در نظر گرفت که امام اهل مذاکره با دشمن نبود و اهل‌بیت(ع) هم اینگونه مذاکرات را انجام نمی‌دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha