پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موزه آستان قدس رضوی

حوزه/ معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: آثار بسیاری در موزه‌های آستان قدس رضوی با محوریت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران وجود دارد که نشان دهنده میزان ارادت خالق آن آثار به مقام شامخ ایشان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، مهدی قیصری‌نیک، ضمن اشاره به آثار موجود در موزه آستان قدس رضوی با محوریت امام خمینی(ره) ابعاد مختلف آن را معرفی کرد.

وی، تابلو قلمزنی و جُنده کاری( قلمزنی برجسته ) به ابعاد ۷۶ × ۹۶ سانتی‌متر مزین به تمثال امام خمینی(ره) اثر مهدی علمداری را یکی از آثاری معرفی کرد که در موزه آستان قدس رضوی در معرض بازدید عموم قرار دارد.

قیصری نیک با اشاره به ابعاد مختلف این اثر گفت: در این اثر قسمتی از وصیت امام خمینی‌(ره) با این عبارات که «وصیت من به همه آن است که با یاد خدای متعال به سوی خودشناسی و خودکفایی و استقلال با همه ابعادش به پیش [بروند] و بی‌تردید دست خدا با شماست»، اشاره شده است.

وی، به تابلو نقاشی پرتره امام خمینی‌(ره) به عنوان دیگر اثر موجود در موزه اشاره داشت و گفت: این تابلو در ابعاد ۱۹۴× ۲۸۰ سانتی‌متر به سبک رئالیسم و با تکنیک رنگ روغن روی بوم نقاشی، طراحی شده است.

ماکت حجمی تمثال سه بعدی امام خمینی‌(ره)، اثر بهرام جلیلیان پور دانش، دیگر اثری بود که وی بدان اشاره کرد و در خصوص آن گفت: این ماکت به ابعاد: ۳۵×۳۶ سانتی‌متر در حجم سه بعدی کار شده است.

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی به کتاب الخمینی (قدس سره) با جلد چوبی به عنوان دیگر اثر موجود در موزه هدایای رهبری با محوریت رهبر کبیر انقلاب اشاره داشت و گفت: این اثر به ابعاد: ۲۳×۳۰ سانتی‌متر، شامل ۸۰ کلام از کلمات گهربار حضرت امام خمینی‌(ره) به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه است که توسط انتشارات دارالهادی لبنان تدوین و چاپ شده است.

تابلوی تمبر یادبود سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ابعاد:‌ ۶۶ × ۸۷ سانتی‌متر منقش به تصویر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) دیگر اثر موجود در گنجینه هدایای رهبری موزه آستان قدس رضوی است که قیصری نیک به آن اشاره کرد.

سکه طلایی رنگ یادبود پیروزی انقلاب اسلامی دیگر اثر هنری با محوریت امام خمینی(ره) است که در موزه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

قیصری‌نیک در خصوص شاخصه‌های این اثر گفت: سکه مذکور به شکل دایره شکل و در مرکز تمثال امام خمینی‌(ره)   و در اطراف آن و به صورت مدور در بالا و پایین به زبان‌های فارسی و انگلیسی عبارت «خمینی قلب تاریخ است»  ضرب شده و در حاشیه به زبان‌های فارسی و انگلیسی عبارت «انقلاب ما انفجار نور بود» ضرب شده است.

وی افزود: در پشت سکه نیز در مرکز آرم جمهوری اسلامی ایران کلمه «لا اله الا اللّه» و اطراف آرم به صورت مدور عبارت «امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران» و «بهمن۱۳۵۷» در بالا و پایین و حاشیه ضرب شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha