جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات

حوزه/ چرا دانشگاه های ما در باب نظریه پردازی در این زمینه ها که مبتلابه کشور است چندان ورود نمی کنند؟ چرا چالش های جدی اجتماعی و سیاسی روز، در دانشگاه ها و حوزه های ما به صورت علمی به بحث گذاشته نمی شود؟ یکی از دلایل آن این است که دانشگاه و حوزه امروز از سوی نهادهای حاکمیتی چندان تحویل گرفته نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام، عصر امروز در دیدار رئیس و اعضای دفتر نظارت و بازرسی انتخابات (شورای نگهبان) استان فارس، نقش شورای نگهبان در فرایند انتخابات  را بسیار کلیدی و مهم دانست و اظهار داشت: برخی مسائل باید در فرایند تمدن سازی مورد توجه قرار گیرد؛ بحث ما در رابطه با تمدن ها یک بحث رقابتی است، درواقع این گونه نبوده که مردم ارتباطی با سایر تمدن ها نداشته باشند، از این رو تمدن ها را با یکدیگر مقایسه می کنند و هرکدام که بهتر بوده را قبول می کنند.

وی در ادامه افزود: مردم پس از تبادل ارتباط تمدنی، در طولانی مدت بهترین تمدن را انتخاب می کنند، بنابراین باید دقت کنیم آنچه انجام می دهیم یک الگوی حرکت ارزشمندی باشد که مردم کشور خودمان بتوانند به آن اقتخار کنند و در عرصه بین المللی نیز به یک الگوی فراگیر و بلا منازع تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با تصریح اینکه در موضوع انتخابات پرسش های مبنایی از نظر فلسفه سیاسی همچنان وجود دارد که هنوز نیاز به نظریه پردازی دارد، عنوان کرد: اگرچه ممکن است پاسخ هایی را برای آن در نظر گرفته باشیم، اما مجال نظریه پردازی باز است و باید این فضا را در بین نخبگان و فرهیختگان ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نمی خواهیم بگوییم که حرف پایانی زده شده و قانون انتخاباتی که داریم وحی منزل است، بلکه می خواهیم بگوییم باب شنیدن ایده ها و روش های بهتر برای برگزاری انتخابات باز است، چه اشکال دارد برای فردای انقلاب حرف های قشنگ تری بزنیم، از این رو تقاضا می کنم در دانشگاه ها، موضوع انتخابات، فرایند برگزاری آن و حواشی که حول این مسئله به وجود می آید، بحث شود و اساتید و دانشجویان و همچنین طلاب و حوزویان با این مسائل در یک محیط آکادمیک درگیر شوند و بحث و نظریه پردازی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام بیان داشت: چرا دانشگاه های ما در باب نظریه پردازی در این زمینه ها که مبتلابه کشور است چندان ورود نمی کنند؟ چرا چالش های جدی اجتماعی و سیاسی روز، در دانشگاه ها و حوزه های ما به صورت علمی به بحث گذاشته نمی شود؟ یکی از دلایل آن این است که دانشگاه و حوزه امروز از سوی نهادهای حاکمیتی چندان تحویل گرفته نمی شود.

وی بیان کرد: یکی از جاهایی که می تواند برای دانشگاه فضای نظریه پردازی را ایجاد کند، مجموعه دفتر شورای نگهبان است که نخبگان حوزوی و دانشگاهی را شناسایی کنند و برای آن هایی که دغدغه دینی و انقلابی دارند پروژه تعریف کند.

نماینده ولی فقیه در فارس به فرایند تایید صلاحیت ها اشاره کرد و ابراز داشت: گاهی وقت ها فردی صلاحیت ندارد، اما در جای دیگری فرد موجهی است و می شود از حضورش استفاده کرد، این فرد اگر بداند به فلان دلیل، رد صلاحیت می شود، ممکن است اصلا پا به عرصه نگذارد، برخی ها هم از این فضا سوء استفاده می کنند و به غلط نظارت استصوابی را می خواهند زیر سوال ببرند؛ یکی از چالش ها همین است که آیا راهی وجود دارد که یک نفر، پیش از ثبت نام رسمی در انتخابات بداند که قرار است تایید صلاحیت شود و یا به فلان دلیل قرار است رد صلاحیت شود؟ این مسئله اگر ساز و کاری برایش در نظر گرفته شود خیلی از حواشی انتخابات ها را حذف می کند.

وی ادامه داد: این فرد به قول خودش آبرویش حفظ شده و هزینه سازی برای انتخابات هم نمی کند و اگر کسی با علم به رد صلاحیتش، نام نویسی کرد آنگاه دیگر نمی تواند مدعی شود که من نمی دانم چرا رد صلاحیت شده ام و نمی تواند حاشیه سازی کند، همه این مسائل، نیازمند بررسی دقیق، علمی و کارشناسانه در محیط های آکادمیک است که امیدواریم پای حوزه و دانشگاه به حل این مسائل باز شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha