پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله دری نجف آبادی

حوزه/ قتل رومینا کاری احمقانه، غلط، جنون آمیز و اشتباهی بوده که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست؛ اما اینکه چه حکمی باید برای این پدر صادر شود، به تشخیص قاضی پرونده است.

خبرگزاری حوزه | خبر شوکه آور بود؛ رومینای ۱۳ ساله توسط پدر خود با داس به قتل رسید؛ حواشی این خبر چند روزی است که در رسانه های گوناگون در حال انتشار است و نظرات و دیدگاه های گوناگونی پیرامون آن منعکس شده است؛ اما یکی از مباحثی که درباره این خبر مطرح است، حکم یکی از قضات در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه برای چنین حادثه ای است که قاضی وقت با استناد به أدله حقوقی إخافه و ترساندن مردم، برای آن پدر قاتل، حکم اعدام صادر نموده و به تأیید مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی نیز رسیده است.

در این راستا با آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی که عناوینی همچون وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری را در کارنامه خود دارد، تماس گرفته تا جویا شویم که آیا برای حادثه قتل رومینا اشرفی نیز می توان چنین حکمی صادر شود یا خیر؟ که وی در پاسخ به خبرنگار رسانه رسمی حوزه های علمیه گفت: در ابتدا باید بیان کنیم که این حرکت، کاری احمقانه، غلط، جنون آمیز و اشتباهی بوده که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست؛ اما اینکه چه حکمی باید برای این پدر صادر شود، به تشخیص قاضی پرونده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای پدر رومینا هم می توان همانند حکم اعدامی که در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بر قوه قضائیه صادر شد، حکم اعدام صادر کرد یا خیر؟ اظهار داشت: در اینکه برای پدر رومینای ۱۳ ساله می توان حکم مجازات اعدام را صادر کرد یا خیر؟ به تشخیص قاضی پرونده است؛ اگر واقعا این حرکت مصداق إخافه باشد، می توان چنین حکمی داد؛ اما رسیدن به این تشخیص که این حرکت، مصداق اخافه و ارعاب است، مهم بوده و قضات بدوی، تجدیدنظر، کیفری و همچنین قضات دیوان عالی کشور باید به این تشخیص برسند که این حرکت، مصداق اخافة الناس است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ابراز داشت: اگر مصداق إخافه تأیید شود، می توان چنین حکمی داد و عنوان ثانوی بر این مسئله بار می شود؛ چون عنوان اولیه این قتل، مسئله دیگری است؛ اما اگر مصداق اخافه الناس یا ارعاب برای این پرونده مشخص شود، می تواند عنوان ثانویه گرفته و حکم اعدام صادر شود؛ البته این تشخیص باید برای قضات و ... تحقق پیدا کرده و به اثبات برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    1 0
    البته درست است ، اخافه هست ، اما مخیف عوامل معلوم الحال مجازی هستند . و بعضیها هم از این اخافه به خوف آمده اند ! و هم ابزار اخافه گردیده اند !
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    2 0
    یکی می گوید ۱۳ سال یکی می گوید ۱۴ سال ؛ این دختر بنا بر قولی دو سال با اون مرد تبادل و ارتباط داشته ! این هم اهمیت پرداختن به ازدواج دختران پس از بلوغ را لازم می کند ، و هم مسئول دانستن آنها در اعمالشان را
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 2
    خبرگزاری حوزه انگار آتشش تند است !
  • بخشی از دعای۲۴ صحیفه سجادیه IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
    0 0
    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی لِوَالِدَی وَ بِرِّی بِهِمَا أَقَرَّ لِعَینِی مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِی مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآنِ، حَتَّی أُوثِرَ عَلَی هَوَای هَوَاهُمَا، وَ أُقَدِّمَ عَلَی رِضَای رِضَاهُمَا . خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم، و به هر دو چون مادری مهربان نیکی نمایم، و اطاعت از آنان و نیکی به هر دوی آنان را در نظرم از لذّت خواب در چشم خواب آلوده شیرین تر، و برای سوز سینه‌ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه خنک‌تر گردان، تا خواسته ایشان را بر خواسته خود ترجیح دهم، و خرسندی آن دو را بر خرسندی خود مقدّم دارم .
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      آیا ممکن است ترس آنچنانی از والدین بد باشد ، و در عین حال امام معصوم علیه السلام ، در دعاء ، آن را ، از خدا ، بخواهد ؟ برخی ها نه این که معنای رفق (مدارا و نرمی) را به درستی نفهمیده اند ، آمده اند و گفته که با پدر و مادرتان رفیق باشید ! رفیقی که ما در فارسی استعمال می کنیم کجا ، و رفیق به معنای نرمخویی کجا !
  • منصف IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 5
    دختره چهار سال با پسره دوستی داشته بعد هم چهار روز باهم فرار کردن گوشت دم دست گربه کی میگه دست نزده! پدرشم غیرتی شده، دستگاه قضائی هم نواقصی دارد که چهارسال محکوم نشدن.
    • محمدحسین IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
      0 0
      شما حکم چی میکنی؟ اصلا گیرم صحیح، گربه بی حیا و قوه قضا ناقص، دستان پدر که تطهیر نمیشود!!
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
      0 0
      جناب محمد حسین ! پدر این دختر به اعتراف مادرش ، دخترش را دوست می داشته ، و دختر با هزینه پدر زندگی می کرده ؛ شما بگویید پدری که دختر را به اینجا رسیده و حتی راضی به دردسر همسر نادرست نبوده ، چطور خودش را راضی به دختری کند که ارتباط های تلفنیش به کنار ، رفته و با مرد کذایی ارتباط و حتی بی حجاب عکس گرفته ، در فضای مجازی زده ! اگر می خواسته ازدواج کنه پس اون حرمت شکنی ها ، اشاعه گناه و ولنگاری چیه ؟ این افساد عمومی نیست ؟ مفسد فی الارض مگر همان مفسد عام نیست ؟
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    برخلاف آن چه پیاپی گفته می شود که ، بچه ها در خانواده های زیادی دچار فقر عاطفی هستند ، باید گفت ما امروزه دچار ازدیاد محبت و دیابت از نوع مهربانی هستیم ، و متاسفانه وضعیف تا بدانجا رسیده که غده پانکراس هم ... !
  • ضرورت توجه به سلوک مهربانانه انسانهای معیار IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
    0 0
    قبل از قضاوت در مورد کمی یا زیادی محبت ، می بایست محبت معیار و متعادل را بشناسیم ، تا از تفریط به افراط نیافتیم ، برای شناخت مهربانی و محبت معیار ، می بایست به جستجو در زندگی انسان های معیار ( یعنی حضرات معصومان علیهم الصلاة و السلام ) بپردازیم ، در این جستجو ، نیازمندیم که بدانیم ، نوع محبت ابرازی ، عمومی است ، نه اختصاصی ؛ مثلا ممکن است ، نوعی از محبت ابرازی پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به حضرت زهراء علیها السلام ببینیم ، که نتوانیم آن را در زندگی دیگر معصومانی که به دخترانشان اظهار محبت می کردند ، بیابیم . در این صورت دانسته می شود ، که آن نوع محبت ، اختصاصی بوده و عمومیت نداشته است . علاوه بر این که ، برخی از انواع محبت های روایت شده در این زمینه ، اثباتا هم ، نیازمند بررسی سندی روایت یا روایات مزبور دارد .