جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 سید محمد کاظم مدرسی

نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد گفت: دنیا قبل از امام به دو بلوک تقسیم شده بود سلطه گر و سلطه پذیر؛ امام گفتند من باید یک بلوک دیگری به وجود بیاورم و آن سلطه سیتز است، ما نه سلطه گریم و نه سلطه پذیر، بلکه سلطه ستیزیم و عملا انقلاب را بر این پایه استوار کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی، نائب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد در گفتگو با خبرنگار حوزه از یزد، به مناسبت ارتحال امام خمینی ره، ویژگی های نهضت امام و همچنین هنرهای ایشان را تبیین کرد.

وی درباره نهضت امام خمینی(ره) گفت: امام رضوان الله تعالی علیه، نهضتی را پایه گذاری کردند و به پیروزی رساندند که دارای ویژگی هایی بود. اولین ویژگی نهضت امام این بود که دیانت نباید از سیاست جدا باشد. استفاده از حضور مردم در صحنه به ویژه تحریک قوای فطری مردم از هنرهای امام راحل بود. امام هنرشان این بود که توانست قوای فطری مردم را به حرکت در بیاورد.

عضو شورای حوزه علمیه یزد ادامه داد:  امام یک شخصیت کاریزماتیک و محبوب دلها بود، چون «الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا»؛ امام در انقلاب مبتکر بوده و نوآوری می‌کردند و حرکت انقلابی ایشان همزمان هم علیه استعمار بود و هم علیه استبداد، برخلاف نهضت ملی شدن صنعت نفت و مشروطه که علیه استعمار بود و مشروطه علیه استبداد.  امام به دنبال خواص نبودند، با خواص ارتباط داشتند، ولی بیشتر نگاهشان به توده‌های مردم بود.

وی، ویژگی های دیگر امام خمینی(ره) را قانونمندی و قاطعیت بیان کرد و گفت: امام مقید به قانون بودند و صریح و بی‌پرده برای دفاع از اسلام قیام می کردند؛ کمک به محرومین و مستضعفین و فریاد زدن برای رفع محرومیت و رفع استضعاف یک اصل در فرمایشات امام بود.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ادامه داد: امام، اسلامی را برای ما تبیین کردند که به تعبیر خودشان اسلام ناب محمدی بود، نه اسلام آمریکایی و نه اسلام لیبرالیسم. امام در تعریف اسلام آمریکایی برای ما روشن کردند که اسلام سکوت و سازش یعنی اسلام آمریکایی؛ اسلام متحجر و گوشه‌نشینی یعنی اصل آمریکایی؛ اسلام سرمایه‌داران زالو صفت یعنی اسلام؛ اسلام سکولار یعنی اسلام آمریکایی.

استاد حوزه علمیه استان یزد اظهار کرد: امام سیاست را با معنویت همراه کردند؛ ایشان رهبری دینی و رهبری سیاسی را همراه با هم می دانستند و در سیاست دینی و در حکومت اسلامی نقش و جایگاه مردم را هم کاملاً تبیین کردند. دنیا قبل از امام به دو بلوک تقسیم شده بود سلطه گر و سلطه پذیر؛ امام گفتند من باید یک بلوک دیگری  به وجود بیاورم و آن سلطه سیتز است، ما نه سلطه گریم و نه سلطه پذیر، بلکه سلطه ستیزیم و عملا انقلاب را بر این پایه استوار کردند.

تولیت مدرسه علمیه مدینه العلم کاظمیه یزد در پایان گفت: امام، فقه را هم با دید جدید احیا کردند؛ یکی از مهمترین جلوه های حرکتی امام این بود که بخشی از فقه را عینیت کامل بخشیدند و آن بخشی که فراموش شده بود از جمله ولایت فقیه را به تمام معنا احیا کردند. ولایت فقیه را از عرصه فقهی خارج کردند و در عرصه علم کلام نشاندند و آن را جانشینی پیغمبر برای فقهای دوران غیبت معرفی کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha