جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست علمی

حوزه/ دومین نشست گروه تربیت فرهنگی- اجتماعی جامعةالمصطفی با موضوع «خمینی کبیر و فروپاشی هیمنه استکبار» به صورت مجازی (برخط) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر میرزایی، مسئول اتاق فکر جامعةالمصطفی و تحلیلگر مسائل سیاسی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سی ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، ابراز داشت: نهال جامعةالمصطفی در زمینی کاشته شد که باغبان آن امام خمینی(ره) هستند و امیدواریم بتوانیم در نشر و ترویج ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی مؤثر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم برای پژوهش در حوزه انقلاب اسلامی، بدون شناخت ابعاد عمیق شخصیت امام خمینی(ره) و بینش، تفسیر و مفاهیمی که ایشان از اسلام، تشیع، انسان، جهان و ادیان ارائه نموده است، راه به جایی نخواهیم برد. 

مسئول اتاق فکر المصطفی با تأکید بر لزوم پررنگ شدن تفکر امام خمینی(ره) در ذهن، عمل، رفتار و برنامه ریزی، یادآور شد: امام خمینی(ره) جهت نما و قبله انقلاب هستند و بدون حضور ایشان راه را گم خواهیم کرد. شناخت امام(ره) و تعمیق نگاه ما به ایشان، بسیار مهم و اساسی است که باید آن را ضرورتی آنی و چندفوریتی برای خود بدانیم.

وی امام خمینی(ره) را احیاگر ادیان و انسان در عصر کنونی دانست و گفت: انسانیت در پیش و پس از مدرنیسم به شدت تحت تأثیر انفعال و تخریب قرار داشت. تنها نمی توانیم پیکان انتقاد خود را به سوی مدرنیسم نشانه بگیریم، زیرا در حقیقت، تصورات جاهلانه، فاقد حکمت و علم گریز پیش از مدرنیسم، ریشه تفکرات منحرف پس از مدرنیسم از قبیل سکولاریسم، امانسیم و... را فراهم نمود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر میرزایی ادامه داد: بحران انسانیت پیش از مدرنیسم زمانی رخ داد که اخلاق، معنویت و علم قربانی خواسته های حاکمان غیرالهی و مستبد شد. زمانی که علم مورد تکریم و تجلیل نباشد، سعادت برای بشر محقق نخواهد شد. تخریب انسان اگر به نام دین صورت پذیرد، آسیب آن چندین برابر خواهد بود؛ بنابراین، پس از مدرنیسم، برخی اندیشمندان راه حل احیای انسان تخریب شده و آسیب دیده را در نابودی دین و نشاندن انسان در جایگاه خدا دیدند.

وی با اشاره به تأثیرپذیری گروهی از نخبگان جهان اسلام از هژمونی جهانی غرب، ابراز داشت: ادیان با قرائت قرون وسطایی، فاقد عقلانیت و حکمت، برای انسان گرفتار راه گشا نبودند؛ از این رو، از منظر اندیشمندان غربی پسامدرنیسم، نگاه مادی گرایانه بر معرفت انسانی غلبه یافت و هر چیز غیرمادی، ناشناخته و غیرعلمی نامیده شد. از آنجا که غرب به صورت تاریخی استعمارگر و اقتدارطلب و دارای هژمونی جهانی است، انسان عصر حاضر تحت تأثیر مقوله های غرب قرار گرفته است و این تأثیرپذیری حتی در برخی نخبگان کشورهای ما نیز دیده شد. 

سخنران نشست، حرکت بزرگ امام خمینی(ره) را موجب احیای همزمان انسان و ادیان دانست و گفت: امام خمینی(ره) مقوله دین را برای تخریب انسان به کار نگرفتند، بلکه از آن در مسیر احیای کرامت انسانی و عزت نفس بشریت بهره بردند. در تاریخ، عالمان مجاهد فراوانی داشته ایم، ولی جمع مجاهد اجتهادگر در یک نفر بسیار کم بوده است. انسان محور بودن در فرایند اجتهاد و فهم نمودن آن برای تأمین کرامت و آزادی انسان، روش اجتهادی امام خمینی(ره) بود. 

وی در زمینه میزان تحقق جهانی انقلاب اسلامی اذعان داشت: انقلاب اسلامی در عرصه بین المللی به دو معنا تحقق می یابد: نخست، تحقق در ذهن انسان هاست، یعنی به گونه ای ظرف تفکر بشریت گسترش داده شود و پهنه بینشی بیابد که ذهن وی از گنجایش لازم برای میزبان این تفکر برخوردار باشد. در این زمینه، انقلاب اسلامی عملکرد مطلوبی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر میرزایی در ادامه تصریح کرد: برای تحقق جهانی انقلاب اسلامی لازم است در فهم و تبیین خود از انقلاب و مناسبات درون انقلابی خود نیز جهانی باشیم. اندیشه امام خمینی(ره) جهانی بود و شاخص های جهانی اندیشه ایشان بسیار مفصل است. امام(ره) اگر از مستضعفان سخن می گویند، مقوله ای است که امروز جهان با آن روبه روست. در نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره)، مسئله اصلی، نجات و رهایی بخشی انسان و مستضعفان جهان است. 

مسئول اتاق فکر المصطفی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی با وجود مشکلات فراوان و به وسیله مجاهدت افراد و نهادهای جهانی و با بهره گیری از ادبیات عقلانی و انسانی خود توانسته است مخاطبان بسیاری را در جهان مجذوب نماید، تأکید کرد: تفکر انقلاب اسلامی نیازمند اندیشمندان حکیمی است که بتوانند پرچم دار این اندیشه معرفتی و جهانی در عرصه بین الملل باشند و نهادهایی مانند جامعةالمصطفی در این زمینه مسئولیت بزرگی بر عهده دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha