شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دریایی

حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان به بیان ویژگی های شخصیتی، سیاسی و عرفانی امام خمینی (ره) پرداخت.

علی اصغر دریایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان ضمن تسلیت سالروز رحلت امام خمینی (ره)، اظهار داشت: شخصیت امام طوری است که انصافا هر لحظه ای از زندگی ایشان مهم است، چه آن روزی که به عنوان یک طلبه فاضل در مسیرخودسازی به مراحل عالی سیر و سلوک و طی مراحلی که مردان بزرگ در طول سالیان دراز می پیمایند رسیدند و چه در مسیر کسب علم آن هم به صورت جامع درفقه، اصول، فلسفه وعرفان درخشیدند و به امور اجتماعی نیز پرداختند .

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: هرگز جامعه اسلامی و تاریخ بشریت شخصیت ممتاز و کم نظیر حضرت امام خمینی(ره) را که با افکار و اندیشه های بلند و سعی و تلاش های صادقانه خود مسیر تاریخ را دگرگون کرده، فراموش نخواهد کرد و آنچه در مورد شخصیت امام می توان گفت این است که ایشان دارای دو خصیصه گرانقدر بودند که همه آثار و تجلیات را به دنبال داشت.

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان به این خصیصه ها و ویژگی های بارز امام خمینی (ره) اشاره کرد و بیان داشت: 1) ایمان به مبدأ و معاد؛ به گونه ای که گویی پرده ها از  جلوی دیدگانش کنار رفته و ماورای طبیعت  را به رای العین مشاهده می کرد. ۲) عشق به هدف و آرمان های اسلامی و ایثارگری همه جانبه در راه آن و...، این دو عنصر از صفات بارز و عناصر چشمگیر شخصیت ایشان به شمار می رفتند و بر این اساس به برخی از ابعاد شخصیت وی اشاره می نماییم.

 وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: آگاهی از وضع جهان از ویژگی های بارز امام راحل بود. امام  از وضع جهان و شرایط زمان و حرکت های سیاسی و الحادی در جهان که بر ضد اسلام درحال شکل گرفتن بود را به خوبی می شناخت و همه را در نظر داشت و اگر از دوران جوانی دارای چنین ویژگی نبود، هرگز در دوران کهنسالی که زمام امور را به  دست گرفت، نمی توانست انقلاب اسلامی را چنین باصلابت و استواری، متجاوز از ده سال رهبری کند و دشمنان را به تعجب و شگفتی وا دارد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: یکی دیگر از صفات امام خمینی، فقاهت و اجتهاد ایشان بود.

دریایی به بُعد عبادی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: ایشان به «دعاهای صحیفه سجادیه»  علاقه خاصی داشتند و معتقد بودند که در لابه لای دعاها یک رشته مسائل عرفانی و فلسفی هست که اندیشه هیچ فیلسوفی به آنها نرسیده و در میان مناجات ها به مناجات شعبانیه عشق می ورزیدند و در ماه رمضان  به خواندن دعاها تقید خاصی داشتند و به هنگام نماز غرق در عزو جلال الهی بودند و در این راستا دو کتاب ارزشمند ایشان بیانگر بحث های عرفانی و الهی ایشان است. این دوکتاب یکی در (آداب الصلاة) و دیگری (اسرارالصلاة) است و کمتر می توان برای آنها نظیری یافت.

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان با اشاره به «بُعد بصیرت و بینش» امام راحل، اظهار داشت: بصیرت، بینایی و دیدن مسائل و عمق زوایای امور از ویژگی های شخصیتی امام (ره) به شمار می رفت که در فراز و نشیب های مسائل، از آن استفاده می کردند.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرداگر بخواهیم به تمام زوایای شخصیتی ایشان بپردازیم بی شک هرگز در این مقال نخواهد گنجید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha