پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی

حوزه/ اصل ولایت فقیه به معنای شایستگی تصدی و مدیریت جامعه اسلامی در همه شئون است و وظیفه همه مراجع، فقها و علما و مردم این است کسی که متصدی امر به عنوان رهبری است باید او را حمایت کرد و نباید در مقابل او کارشکنی و سنگ اندازی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فرارسیدن سالگرد امام راحل و روز ۱۵ خرداد گفت: این روز به معنای دقیق کلمه در تاریخ کشور و تشیع و اسلام نقطه عطف بزرگ و برجسته و سرآغاز نهضتی است که توانسته معادلات قدرت، سیاست، مدیریت و اندیشه را در جهان دچار تغییر کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: در دنیا انقلابی برپا شد که در نهایت ظرفیت بزرگ دین و قدرت و توان بسیار بالای اسلام و توانمندیهای تعیین کننده امت اسلامی را به منصه ظهور رساند و به دنیا ثابت کرد که اگر دین و دینداران به درستی تحت رهبری انسان الهی هدایت شوند، می توانند جلوی ظالم بایستند و امید در دل مردم مظلوم ایجاد کنند.

این استاد حوزه اظهار داشت: نهضت ۱۵ خرداد به وسیله امام راحل هدیه الهی به بشریت و امت اسلامی و ایران اسلامی بوده است به طوری که در طول این ۴۱ سال از عمر پرفراز و نشیب نظام جمهوری اسلامی افتخاراتی حاصل شد و علت هایی محقق شد و عظمتی به نمایش گذاشته شد که موجب حیرت دنیا و استکبار را در مقابل این حیرت مرعوب ساخته است.

وی عنوان کرد: ما این مسئله را از افتخارات خود و همه اقتدار و امنیت و شکوفایی کشور را مدیون امام راحل و در ادامه امام خامنه ای می دانیم و از این موهبت الهی قدرشناسی می کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در این رابطه لازم است به پدیده مهم به وجود آمده در امریکا اشاره کنم، امروز شاهد نهضت و جنبش نسبت به ظلم و ستم در امریکا هستیم. این خود یکی از آثار نهضت اسلامی ۱۵ خرداد است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به معنای ولایت فقیه گفت: اصل ولایت فقیه به معنای شایستگی تصدی و مدیریت جامعه اسلامی در همه شئون است و اساسا این بحث هم در حوزه موجب توجه بزرگانی چون شیخ مفیدها و صاحب جواهر، فاضل نراقی و... بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: امام راحل هم معتقد به بحث ولایت فقیه بوده، نه تنها از نظر فکری مورد تقویت قرار داده، بلکه از نظر عملی هم در جامعه عینیت بخشیده که همان تشکیل حکومت اسلامی بر مبانی دین است.

این استاد حوزه با اشاره به ادله ولایت فقیه اظهار داشت: برخی نصوص، برخی ادله عقلیه یا امور حسبیه است. بهرحال این اصلی است پذیرفته شده و از قطعیات فقه اهل بیت(ع) می باشد، منتها ولایت اقسامی دارد که از جمله ولایت بر امور عامه یا ولایت بر عامه است که فقها و امام راحل به ولایت عامه بر امور را بر فقیه قائلند و امام راحل ادله نص و عقلیه را در بحث ولایت فقیه تمام می داند و از سویی دیگر آن قدر این بحث مهم است که دین اقتضاء ولایت فقیه را به دلیل غیبت امام عصر ضروری می داند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: وظیفه همه مراجع، فقها و علما و مردم این است کسی که متصدی امر به عنوان رهبری است باید او را حمایت و نباید در مقابل او کارشکنی و سنگ اندازی کرد.

این استاد حوزه اظهار داشت: امروز کسی مخالف ولایت فقیه نیست و البته این به معنای مخالفت با دین، نظام و انقلاب نیست؛ همه تلاش مخالفان ایجاد اختلاف و براندازی است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha