پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قیام ۱۵ خرداد

استاد جامعةالزهرا(س) گفت: قیام ۱۵ خرداد برخاسته از انگیزه مذهبی و ملی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی بود و برای حفظ حریم مرجعیت و روحانیت شکل گرفت.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز قیام ۱۵ خرداد با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد برخاسته از خاستگاه مذهبی و ملی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی بود و برای  حفظ حریم مرجعیت و روحانیت شکل گرفت. اظهار داشت: این قیام به خاطر انگیزه الهی مبدا انقلاب اسلامی و منشا تحولات وسیع داخلی و بین المللی بود.
وی ادامه داد: این قیام راه مبارزه در برابر ظلم و ستم را به مردم یاد داد و رهبر و پیشوای این انقلاب از حمایت و پشتیبانی مردم برخوردار بود چراکه امام خمینی(ره) با اتکا به خدا و حمایت های مردم در مقابل دیکتاتوری گام‌هایی برداشتند که سرآغاز انقلاب اسلامی و تحول‌هایی در جهان اسلام شدند.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به جرقه‌های قیام ۱۵ خرداد گفت: رژیم شاه بعد از کوتای ۲۸ مرداد در صدد بود تا پایه‌های قدرتش را مستحکم  سازد و فکر می‌کرد بعد از رحلت آیت الله بروجردی کسی نیست که جای خالی ایشان را بگیرد و در مقابل سیاست‌ها و برنامه‌های ضددینی اش قد علم کند.
وی خاطر نشان کرد: امام راحل با هوش و زکاوت و آگاهی‌بخشی به مردم این حرکت انقلابی را رقم زدند و از علماوطلاب تهران و شهرستان‌ها خواستند تا مردم را نسبت به اقدام‌های رژیم آگاه کنند این درحالی است که ساواک از طلبه‌ها خواسته بود در سخنرانی‌ها علیه شاه و اسرائیل صحبت نکنند.
درویشی ادامه داد: امام با روضه‌هایی که برپا می‌کردند مردم را به اهداف و سیاست‌های ضددینی رژیم آگاه میکردند از این رو التهاب‌هایی در شهرهای مختلف به ویژه در قم و تهران شروع شد و مردم زیادی از این جهت به میدان آمدند که شاه متوجه موج‌های خروشان علیه قدرت حاکمه شد.
وی با تاکید بر اینکه رژیم پهلوی در حذف مرجعیت امام ناکام ماند گفت: شاه فکر می‌کرد با هجوم به خانه امام و دستگیری ایشان می‌تواند اعتراض‌ها را کنترل کند اما این خروش جمعیت غیرقابل مدیریت بود.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: مردم کفن پوش ورامین نیز برای اعتراض راهی تهران شدند که در سرپل باقرآباد با ماموران رژیم مواجه شدند و قتل عام وحشتناکی صورت گرفت  و شاه این اقدام‌های مردمی را به عنوان اقدام وحشیانه و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ(کمونیست) و سیاه و خارج از مرزهای کشورمعرفی کرد.
وی اضافه نمود: در همان زمان برخلاف ادعاهای شاه کمونیست‌ها از طریق رادیو مسکو اعلام کردند که این حرکت، بر اساس اقدامات کورکورانه و ضد اصلاحات شاه انجام شده است.
درویشی با اشاره به دستگیری امام راحل گفت: امام در بازجویی های خود سکوت می کردند چون یقین داشتند که قضات تحت فشار هستند  و حتی قضاوت دستگاه قضا را عادلانه نمی دانستند.
وی تاکید کرد: راز ماندگاری قیام ۱۵ خرداد از جهات مختلفی سرمنشا بسیاری از تحولات ایران بوده و ثمره گذشتگان دغدغه مند در نقطه سیاسی و اجتماعی اسلام بوده است.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه حرکت مردم در قیام ۱۵ خرداد خودجوشانه بود گفت: رهبری بی نظیر و منحصر به فرد امام با ویژگی های اخلاقی و فکری که در شناخت مکتب های فلسفی شرق و غرب، قاطعیت در کلام و صراحت در لهجه داشت منجر به جذب احزاب و گروه های سیاسی که بلاتکلیف بودند در کنار سایر اقشار مردم شد.
وی خاطر نشان کرد: این قیام با رهبری دینی و مطرح شدن اسلام با عنوان مکتب مبارز به عنوان الگو برای سایر آزادی خواهان جهان قرار گرفت.
استاد حوزه با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد یک قیام اسلامی و دینی بود گفت: این قیام در ماه محرم و مصادف با عاشورای حسینی(ع) بود که مردم شاه را به یزید تشبیه کردند و رهبری و مشارکت گروه های مذهبی نشانه دینی و اسلامی بودن این قیام بود.
وی گفت: امام رویارویی با اصل رژیم شاهنشاهی را هدف قرار دادند و مبارزه با شخص اول مملکت را به صراحت عنوان کرده و می فرمودند تمام مشکلات و نوک حملات به سمت شاه است.
درویشی با تاکید بر این که قیام ۱۵ خرداد مصادف با ۱۲ محرم سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد و استعمار چپ و راست بود گفت: امام راحل در سال ۴۹ فرمودند که این قیام از خاطره ها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن هرچه بیشتر آن را زنده کرد.
وی خاطر نشان کرد: این قیام که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد با تبیین درست ماندگار خواهد شد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha