جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام

حوزه/ در نگاه امام خمینی(ره) باید برای فرهنگ که مبدأ همه خوشبختی ها و ایضاً بدبختی های یک ملت است، برنامه ریزی هوشمندانه ای داشت و در قاموس نظام اسلامی نیز فرهنگ دینی و تلاش برای حراست از آن جایگاه خاص و ممتازی دارد که به هیچ وجه نمی توان از آن غفلت کرد.

 خبرگزاری حوزه/ این که مقام معظم رهبری به عنوان شاگرد راستین خمینیِ بت شکن، تاکید می فرماید که اهمیت فرهنگ برای جامعه به سان ضرورت وجود اکسیژن برای تداوم حیات بشری است، روایت گر این حقیقت است که در منظر امامان انقلاب و رهبران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مساله فرهنگ و مسایل مربوط به آن دارای چه ضریب اهمیت و نفوذی است.
از این حیث گزافه نیست اگر بگوییم و بر این نکته تاکید کنیم که انقلاب اسلامی ایران بیش از آن یک انقلاب سیاسی و اجتماعی باشد، یک انقلاب فرهنگی و اعتقادی بوده، کما این که نگاهی به برخی از بیانات پیرجماران در این باره حاکی از همین مساله است؛ جملاتی از این دست که؛
"آن چیزی که ملت ها را می سازد، فرهنگ صحیح است. "
"فرهنگ مبدأ همه خوشبختیها و بدبختیهای ملت است. "
"اگر فرهنگ درست بشود، یک مملکت اصلاح می شود. "
چنین تعابیری بی گمان حاکی از عمق نگاه راهبردی ایشان به مقوله زیربنایی و کلیدی فرهنگ و مسایل مبتلابه آن می باشد.
بی شک یکی از خواسته ها و مطالبات جدی حضرت امام(ره) در عرصه ی فرهنگ این بود که ایران اسلامی به یک خط مشی فرهنگی مستقل براساس اصول و ارزش های اسلامی دست یابد و این مساله تا آنجا اهمیت و ضرورت دارد که کلام صریح ایشان به تنهایی گویاست:"درباره فرهنگ هر چه گفته شود کم است. می دانید و می دانیم اگر انحرافی در فرهنگ یک رژیم پیدا شود و همه ارگان ها و مقامات آن رژیم در صراط مستقیم انسانی و الهی پایبند باشند و بر استقلال و آزادی ملت از قیود شیطان عقیده داشته باشند و آن را تعقیب کنند و ملت نیز به تبعیت از اسلام و خواسته های ارزنده آن پایبند باشند دیری نخواهد کشید که انحراف فرهنگی بر همه غلبه کند و همه را خواهی نخواهی به انحراف کشاند و نسل آتیه را آن چنان کند که انحراف بصورت زیبا و مستقیم را راه نجات بداند و اسلام انحرافی را به جای اسلام حقیقی بپذیرد"
از منظر حضرت روح الله، اصلاح و پالایش مستمرِ فرهنگی در رأس همه اصلاحات قرار دارد، چنان که در این باره می فرماید: "با انحراف فرهنگ، کشور به انحراف کشیده می شود... راه اصلاح یک مملکتی [اصلاح] فرهنگ آن مملکت است، اصلاح باید از فرهنگ شروع شود".
یا در جای دیگر به همه مردم و مسئولان هشدار می دهد:"اگر ما وابستگی فرهنگی داشته باشیم دنبالش وابستگی اقتصادی هم هست، وابستگی اجتماعی هم هست، سیاسی هم هست، همه اینها هست".
ایشان همچنین خاطرنشان می کند:" کمال تأسف است که کشور ما که حقوق اسلامی و قضای اسلامی و فرهنگ اسلامی دارد، این فرهنگ را این حقوق را نادیده گرفته است و دنبال غرب رفته است. "
از نگاه حضرت امام (ره) کلیدی ترین راهکار مقابله با فرهنگ غرب و بیگانه و نجات از عوارض شوم تهاجم فرهنگی، همانا بازگشت به فرهنگ خودی است؛ البته به راستی چه کسی است که نداند خواست اصلی بت شکن قرن معاصر، بستر سازی برای احیای احکام و ارزش های اسلام ناب محمدی(ص) و در یک کلمه تحقق کامل فرهنگ دینی در جامعه بوده است و نه تفاسیر و تعابیری غیر از این که مع الاسف از سوی عده ای مُدام مطرح می شود!
بیانات امام خمینی (ره) در این باره جای هیچ گونه شک و شبهه و تردیدی باقی نمی گذارد، آن جا که تصریح می کند:"این نهضت و انقلاب، همه این ها مقدمه این است از برای این که اسلام پیاده بشود. "
یا این که در جای دیگر می فرماید:" ما دنبال این هستیم که اسلام تحقق پیدا بکند، دنبال اسم نیستیم که حالا ما اسم جمهوری اسلامی پیدا کردیم، کافی است برای ما"
از سویی یکی از دل مشغولی های این مرد بزرگ الهی، تعمیق معنویت در گستره ی جامعه بشری به ویژه مردمان کشورمان و به تبع آن پدید آمدن تحول روحی و فکری و معنوی لازم در بین آن ها است.
ایشان همچنین به مساله تربیت اسلامی و التزام به بایسته های آن به منظور اصلاح عمیق فرهنگی بسیار معتقد بود و در این میان مهم ترین راه تربیت فرهنگی را ارائه نظام آموزشی مبتنی بر فرهنگ اسلامی- ایرانی بر می شمرد.
بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در همین رابطه بیان صریح و دردمندانه ای دارد، آن جا که می گوید:" دانشگاه های ما {در رژیم پهلوی} به دست یک مشت غربزده، خودباخته و یا مزدور اداره می شد و دانشمندان متعهد در اقلیت بودند و قدرت را از آنان سلب کرده بودند و آن دسته اکثریت غرب زده، جوان ما را عاشق غرب می کردند و فوج فوج به خارج می فرستادند و در خارج دست استعمار، کار خود را می کرد و جوانان را در حدی که مطلوب استعمارگران بود، نگه می داشتند و با افکار غربی و غیر اسلامی و غیر ملی به کشور باز میگرداندند و این فاجعه قرن اخیر برای ممالک اسلامی و اشباه آن ها بود و حدیث مفصل بخوان از این مجمل"
"ضرورت تلاش مداوم" توصیه بسیار مهم دیگری است که امام(ره) برای نهادینه شدن فرهنگ ایرانی- اسلامی در جامعه مورد توجه قرار داده و می فرماید:"خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه ها در سطح کشور آن چنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیق ریشه دار غرب مبارزه کرد".
حضرت امام(ره) در همین باره، همت خستگی ناپذیر علما و حوزویان از یک سو و نخبگان فرهنگی و دانشگاهی را از سوی دیگر برای دست یابی به اهداف مورد نظر، امری الزامی دانسته و از همه دغدغه مندان و دلسوزان انقلاب و اسلام می خواهد که با احساس وظیفه و تکلیف دینی و انقلابی وارد صحنه شوند و از قدرت و تجهیزات و نیروی انسانی دشمن و کمبود امکانات جبهه خودی نهراسند چه آن که با وجود اخلاص برای خدا، پیروزی از آن جبهه حق است.
این که رهبر معظم انقلاب در طول سی و یک سال هدایت نظام اسلامی به تأسی از خمینی کبیر و با تکیه بر آموزه های اصیل اسلامی، این قدر بر لزوم توجه به مسایل فرهنگی و مجاهدت انقلابی در این باره تاکید می کنند، به خاطر آن است که اگر خدای ناکرده انقلاب اسلامی بخواهد در نقطه ای آسیب پذیر شود، آن نقطه بیش از اقتصاد و سیاست و...، فرهنگ است.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha