سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
جورج فلوید

حوزه/ کارشناس و تحلیلگر رسانه گفت: اعتراضات مردمی ضد نژادپرستی و به خصوص بازتاب رسانه ای آن، هیمنه امپراتوری پوشالی آمریکا را فرو ریخت.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که این روزها صحنه معادلات جهانی متأثر از کشته شدن جورج فلوید ۴۶ ساله به دست پلیس آمریکا و وقایع رخ داده در مینیاپولیس تغییرات قابل توجهی کرده است، اظهار داشت: موج اعتراضات مردمی علیه نژاد پرستی حالا علاوه بر بیش از ۳۰ شهر آمریکا، به اروپا و نقاط دیگر دنیا نیز کشیده شده و حنجره‌های فراوانی فریاد "نمی‌توانم نفس بکشم" را در اعتراض به این رخداد ضدحقوق بشری و اساساً رویکردهای استثماری و استعماری آمریکا فریاد می‌زنند.

وی افزود: این رخداد، هیمنه امپراتوری پوشالی یکی از دیکتاتورترین و متوحش‌ترین هیئت حاکمه های جهان را فرو ریخت؛ هژمونی که بیش از اینکه واقعیت داشته باشد در زرق و برق جذاب انگاره‌ها و بازنمایی‌های رسانه‌ای و متأثر از پروپاگاندای آن ساخته و پرداخته شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین گفت: قتل جورج فلوید تنها یک رخداد فاجعه‌بار انسانی نبود، چرا که پرده از چهره بزک‌کرده آمریکا برای افکار عمومی برداشت و زنگ خطر و وضعیت هشدار برای نجات دنیا از سیاست‌های ضدانسانی و تمامیت‌خواهی هیئت حاکمه آمریکا را به صدا درآورد.

وی افزود: در این میان نگاهی به رویکرد دوگانه و متناقض رسانه‌ای آمریکا نشان داد علی‌رغم وجود اندیشکده ها، اتاق‌های فکر و کمپانی‌های بزرگ رسانه‌ای صهیونیستی ـ آمریکایی، حقیقت در دنیای شبکه‌ای، سرانجام راهش را پیدا خواهد کرد.

کارشناس و تحلیلگر مسایل رسانه بیان داشت: مسئولان آمریکایی در این قضیه نشان دادند شعار "رسانه آزاد"، "جریان آزاد اطلاعات" و "حق دانستن" را تنها در چارچوب محدوده دمشان قبول دارند و اگر لازم باشد خبرنگار و عکاس را همچون جورج فلوید خواهند کشت و فرمان محدودیت شبکه‌های اجتماعی را هم صادر خواهند کرد؛ نشانه‌هایی که به‌منزله اعلام عمومی دروغین بودن شعارهای پیشین و عدم التزام به نهادهای بین‌المللی، مردمی و حقوق بشری است.

وی خاطرنشان کرد: اینک به لطف شبکه‌های اجتماعی و قدرت رسانه‌ای، مردم می‌توانند با چشم خود ببینند که امپراتوری ساخته‌شده توسط شعارهای دروغین، امروز چگونه در باتلاق دروغ‌های بزرگ خود گیر افتاده و با هر دست‌وپا زدنی بیشتر و بیشتر فرو می‌رود. آن‌ها خبرنگار سی‌ان‌ان را مقابل دوربین‌های پخش زنده بازداشت می‌کنند هرچند که این اقدام در تناقض با متمم اول قانون اساسی این کشور باشد، با شلیک گلوله به یک فتوژرنالیست چشم چپ او را برای همیشه نابینا می‌کنند، خبرنگاران دیگری را مجروح و عده‌ای را که برای انجام وظیفه رسانه‌ای خود اعتراضات این روزها را پوشش رسانه‌ای می‌دهند، می‌کشند.

نصیری ادامه داد: واقعیت آن است که زانوی آمریکا سال‌هاست بر روی گلوی ملت‌های آزادی‌خواه و جریان آزاد اطلاعات فشار داده می‌شود. آن‌ها با سانسور و پنهان‌کاری غول‌های رسانه‌ای خود با وارونمایی واقعیت، از خود قهرمان و ناجی ساخته و ملت‌ها را به حاکمیت‌هایشان بدبین می‌کنند تا تمام دنیا را در ذیل سیاست‌ها و منافعشان تعریف کرده و موانع کشورگشایی خود را از بین ببرند، اما امروز پای افکار عمومی بیدار دنیا روی گلوی خوی استکباری آمریکا فشرده شده است.

وی یادآور شد: شاید تا پیش‌ازاین با کمک غول‌های رسانه‌ای می‌شد فشردن پای آمریکا روی گلوی یمنی‌ها دیده نشود و مرگ هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی به دلیل سوءتغذیه و نبود خدمات بهداشتی به گوش جهانیان نرسد، شاید هژمون رسانه‌ای آن‌ها عمق خشونت در عراق و فجایع در سوریه و ... را سانسور می‌کرد و اساساً مسائل را به‌گونه‌ای در تعارض با واقعیت نشان می‌داد، اما امروز از دل آمریکا توسط خود آمریکا خون تمام مظلومانی که قربانی سیاست‌های آمریکا شده‌اند، دامن آن‌ها را گرفته و الحق که وعده الهی صادق است و به‌یقین کسانی که خداوند عهده‌دار امورشان باشد و جز خدا کسی را نداشته باشند، روزی از جایی که حتی کسی فکرش را نمی‌کند مورد نصرت الهی قرار می‌گیرند.

کارشناس و مدرس سواد رسانه ای همچنین ابراز داشت: این روزها دیگر کسی شکی در این مساله ندارد که قرن ۲۱، قرن آغاز سریع و شتابان فروپاشی آمریکاست، ندارد. روزی که لشگر فیک نیوزها و اخبار ساختگی ترامپ را سکان‌دار ایالات‌متحده می‌کردند نمی‌دانستند این فرد که  امروز نماد ناسیونالیسم افراطی است چگونه آمریکای ابرقدرت را ذلیل خواهد کرد و مناسبات جهان را به سمتی پیش خواهد برد که دیگر برای افکارعمومی دنیا نظام تک‌قطبی و دوقطبی فاقد معنا باشد.

وی در خاتمه با اشاره به این که امروز، عصر قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای و محلی است، گفت: عصری که تمدن‌های نوین در آن‌ها شکل‌گرفته و به مدد رسانه‌های جدید ندای حقیقت‌خواهی به گوش مخاطبان تشنه شنیدن حقیقت می‌رسد. امروز دیگر زمان حبس اطلاعات و توفیق بلندمدت اطلاعات دروغین نیست و در این بین کشته شدن جورج فلوید جرقه‌ای شد برای پس زدن نقاب‌ها و دیدن لایه‌هایی از واقعیت آمریکا برای دنیا.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha